Kuidas ära tunda karjäärialast tupikteed

Kristina Traks
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tupik.
Tupik. Foto: SCANPIX

Forbes toob ära mõned märgid, kuidas ära tunda karjäärialast tupikteed ning annab nõu, millal on nö õige aeg senise tööandja juurest lahkuda.

Töökoha eluiga on läbi. Oma tundeid töökoha suhtes saab jagada tinglikult seitsmesse etappi: nn mesinädalad, reaalsuse saabumine, algaja, tegija, esimesed küsimärgid, motivatsiooni kadumine, läbipõlemine. Millises etapis sa oled? Kas tööle mõtlemine loob hea tunde või pigem mitte? Ära oota, kuni jõuad kuuendasse ehk motivatsiooni kadumise etappi. Töörõõmu kadumise varajased signaalid on näiteks väsimustunne juba enne tööle jõudmist või tööl pisiasjade pärast ärritumine. Ideaalis peaksid uue töökoha järele hakkama vaatama kas neljandas või viiendas etapis, sest siis jäävad kolleegidele sinust head mälestused.

Muutused aitavad kasvada. Ühe töökoha eluiga on tavaliselt 3-5 aastat. Kui sa oled samal ametikohal kauem, on enamasti probleem kas väheses potentsiaalis või väikestest ambitsioonides. See ei tähenda, et sa peaksid iga kolme aasta tagant ettevõttest lahkuma, kuid töö sisu peaks muutuma umbes sellise intervalliga, sest see hoiab sind ka tööturu jaoks töötajana atraktiivsena. Isegi kui sind on edutatud ja oled vahetanud ametipositsioone, ei soovitata ühes ettevõttes töötada kauem kui 15 aastat. Mida kauem samas ettevõttes töötad, seda enam tõstatub küsimus kohanemisvõimest.

Ülemus kohtleb sind teistmoodi. Kas on olnud muutusi selles, kuidas ülemus sind kohtleb? Näiteks rohkema kirjaliku tagasiside andmine võib tähendada, et ta kavatseb sind vallandada. Ka ootamatud kommentaarid selle kohta, et sinu panus ei ole piisav, on halb märk. Proovi uurida mõnelt usaldusväärselt töökaaslaselt, milline on suhtumine sinusse ja kas see on muutunud. Ära näe tonte, kuid ära ka ignoreeri ilmseid ohumärke. Ehk et enne kui halvimad hirmud tõeks saavad, on parem ise lahkuda.

Tööstusharu on kriisis. Kui sinu valdkonnas on rasked ajad, siis jälgi hoolikalt, mida teevad tööstusharus teised konkurendid. Uudised konkureeriva firma kohta, kuidas seal kulusid kärbitakse või tootlikkust suurendatakse võivad olla märgiks, et ka sinu tööandja juures ei ole asjad nii helged kui paistavad. Kui sinu tööandja juurest lahkuvad võtmetöötajad konkurendi juurde, siis tasub uurida, miks. Tavaliselt lahkuvad ettevõtte raskuste korral parimad töötajad esimestena.

Kasum on väike või olematu. Kasumlikkus räägib ettevõtte kohta palju. Kas su ettevõte maksab õigeaegselt palgad välja? On tal võlgu? Kas toode, mida ettevõte müüb, on turul hästi positsioneeritud ja perspektiivikas? Kas sinu ülemus aitab sul areneda? Analüüsi oma tööandja tulemusi ja juhtimist samamoodi nagu analüüsitakse sinu töösooritust. Kui ettevõtte majandustulemused on viletsad, pole mõtet paigale jääda.

Sind ei seo miski selle ettevõttega. Kas sa oled rahul oma isikliku tööpanusega või on see «lihtsalt töö»? Kui see on lihtsalt töö ja ei enamat, siis on aeg edasi liikuda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles