Eesti Muusikaauhinnad 2020

Seitse tõestatud näpunäidet, mille abil kaalu langetada

Dieedi pidamine ebaõnnestub sageli.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Kui otsid nõuandeid, kuidas kaalust alla võtta, siis neid ei ole raske leida. Paraku ei ole iga soovitus või nõuanne tõene.

Kuni 90 protsenti kaalulangetajatest võtab järgmise aasta jooksul uuesti juurde. Parimad kaalulangetuseksperdid teavad, et tulemused ei sõltu mitte konkreetse dieedi valimisest, vaid sellest, kuidas see enda elustiiliga kohandatakse ning milline käitumine aitab sellele kindlaks jääda, kirjutab psychologytoday.com.

Järgnevad seitse nõuannet põhinevad teaduslikel uuringutel, mis kinnitavad, et need põhimõtted kaalulangetamisel tõesti toimivad.

1. Loenda, kui palju suutäisi sööd

Kui sööd väga tähelepanelikult ja teadlikult, siis mõistad oma keha paremini ja märkad neid signaale, mis annavad teada, millal kõht on täis ja isu rahuldatud. Seda tõestas uuring, milles jaotati katsealused kahte gruppi. Ühed osalejad pidid kõik oma ampsud üles lugema, teised sõid tavalisel moel. Oma suutäite loendajad said kiiremini kõhu täis ja võtsid rohkem kaalust alla.

2. Hommikuti söö nagu kuningas

Hommikul söö nagu kuningas, lõunal nagu prints ja õhtul kui kerjus. Sel ütlusel on tõepõhi all. Uuringus võrreldi kahte inimgruppi, kellest esimesed sõid valgurikast hommikusööki, milles oli 600 kilokalorit. Teise grupi liikmed sõid hommikul vaid 300 kilokalorit. Mõlema grupi liikmed sõid päeva peale kokku sama palju kaloreid, kuid esimese grupi dieeditajad suutsid edukamalt oma päevasest kaloraažist kinni pidada ning neil kadus isu rämpstoidu järele.

3. Tee trenni, kuid vaid 30 minutit

Eksperimendis osalesid varasemalt istuva eluviisiga ülekaalulised mehed, kellest igapäevaselt 30 minutit rasket trenni teinud mehed kaotasid rohkem kehakaalu kui need, kes tegid sama trenni, kuid 60 minutit päevas. Uurijad spekuleerisid, et rohkem trenni teinud osalised sõid rohkem ebatervislikke toitusid, et energiakadu kompenseerida. Ka võis pikem trenn võtta meestelt tahtejõu dieeti pidada. Veel on hiljutised uuringud näidanud, et trenn ei pruugi takistada ainevahetuse aeglustumist kalorite piiramisel, nagu varem arvati.

4. Söö aedvilju

Iisraeli teadlased võrdlesid omavahel Atkinsi dieeti (madala süsivesikutesisaldusega), Vahemere dieeti (näeb ette tervislikke rasvu ja kaunvilju) ja madala rasvasisaldusega, kuid rohkete süsivesikutega dieeti. Vähe süsivesikuid söönud inimesed võtsid kõige rohkem maha ja olid ka edukaimad oma kaalu kahe aasta jooksul säilitama, kusjuures liha, kala ja piimatoodete tarbimine kõige olulisemaks faktoriks ei osutunud. Dieetide pidajad (kokku 600 inimest) jaotati toidugruppide alusel erinevatesse rühmadesse (aedviljad, puuviljad, vedelik, piimatooted jne). Leitigi, et tarbitud aedviljade hulk osutus kõige olulisemaks kaalulangetamise mõjutajaks. Aedviljad sisaldavad palju olulisi toitaineid ja kiudained. Teised uuringud on näidanud ka näiteks, et rasvavaesed dieedid suurendavad südamehaiguste riski, sest keha vajab tervislikke rasvu.

5. Vajad iluund

Veel ühes uuringus lasti katsealustel mitu päeva järjest magada öösel 9 tundi jutti. Hiljem lasti neil öösel magada vaid neli tundi. Vähene uni pani inimesi rämpstoitu sööma. Nimelt tekitab unepuudus söögiisu ja eriti ahvatlevad tunduvad siis suhkru- ja rasvarikkad toidud, sest need annavad kiiresti palju energiat.

6. Vali dieet, mida saad järgida pikka aega

Enamik inimesi, kes dieedile jäävad, kaotavadki veidi kaalu, parandavad kolesteroolitaset ja insuliinitundlikkust, kuid paraku säilitab vaid väike osa nendest tervislikku kaalu pikemas perspektiivis. Seega, selle asemel, et proovida kiiresti kaalu alandada, vali endale selline toitumisplaan, mis sisaldab toitusid, mida sa ka tegelikult naudid, et jääksidki plaanist kinni pidama.

7. Sõber aitab kaalu langetada

Saksa uurijad avastasid, et inimesed on kaalulangetamisel edukamad, kui neil on treeningsõber, kes sama ajal edukalt kaalu langetab. Tänu sõbrale oled ausam, vastutad oma tegude eest ja võid saada talt vajalikku abi ja häid nõuandeid, et endale seatud piire ületada ja mitte alla anda.

Tagasi üles