Toortoitumine - taimetoitlusest samm edasi

FOTO: SCANPIX

Tiina Kilter peab pereärina Tallinnas Viru keskuses kohvikut Bestseller, kus pakutakse viimased poolteist kuud esimesena Eestis ka toortoitu. Mis on aga toortoit ning milleks see hea on?

Toortoitlasi on Tiina teada Eestis 600 ringis, kuid neid tuleb üha juurde. Tiina tütre Maari-Liisa Kilteri sõnul sööb tema päevas ühe toidukorrana toortoitu ja tunneb juba tänu sellele end väga hästi ja energilisena. Milleks siis toortoit?

Toortoit on kuumutamata taimetoit, millele ei lisata soola või suhkrut. Eesmärgiks on ikka see, et toituda võimalikult tervislikult.

Maari-Liisa sõnul ei pea salat olema vaid taldrikul. «Väga loominguline on asetada salat blenderisse ja teha sellest mõnus jook,» pakkus ta välja. Nimelt nõuab enamik tänapäeval tarbitavast toidust kehalt seedimiseks peaaegu sama palju energiat, kui ise sisaldab. Kannmikseris püreeritud värske toidu tarbimine kulutab vähem energiat toidu seedimisele, ümbertöötamisele ja jääkainete väljutamisele. Mida värskem ja vähem töödeldud toit on, seda toitvam ja vähem kurnavam on see organismile.

Toortoidu maitse võib esialgu tunduda võõras ja kergelt murumaitseline, sest soola ja suhkrut selle maitsestamiseks ei kasutata. Mõne aja pärast hakkad aga märkama toidu ehedat maitset, mis ei ole tegelikult mage või igav.

«Salat tahab ju kastet, seda, mis teeks konsistentsi veidi kreemjamaks,» seletas Maari-Liisa Kilter. «Tavaliselt kasutame me selleks õli, majoneesi, hapukoort. Miks mitte võtta alternatiivina viljad otse loodusest: maitsetaimed, küüslauk, tšilli – suurepärased sõbrad meie immuunsusele - ja valmistada salatikaste ainult puhastest viljadest?» Püreeritud salatikaste tundub tekstuuri tõttu rammus, kuid tegelikult seda pole.

Ainus õli, mida Kilteri sõnul selle dieedi puhul kasutatakse, on orgaaniline külmpressitud kookosõli. «Kui igapäevaselt tarbida õli, soola ja suhkruvaba toitu, siis reguleerib organism mõne aja järel vastavalt ka seedimise. Nii palju, kui ma olen toortoitlastelt kuulnud, siis õli tekitab neil väga raske tunde ja teatud mõttes ebameeldiva reaktsiooni. Kookosõlil on huvitav nüanss, et see justkui soodustab seedimist ja seda oluliselt tugevamalt kui ükski teine külmpressitud õli,» selgitas Maari-Liisa ja lisas, et kindlasti on ka neid toortoitlasi, kes kasutavad lisaks oliiviõli.

Toortoitu saab süüa palju, sest ei ole muret, et see teeks paksuks. Enamik puu- ja köögivilju sisaldab vähemalt 80 protsendi ulatuses vett, mis tähendab, et neid tuleks süüa muust toidust rohkem, et vajalik kalorite hulk kätte saada.

  • Rohelised lehtköögiviljad sisaldavad rohkelt klorofülli, mis puhastab vereringet ja rikastab verd hapnikuga.
  • Banaan, rohelised lehtköögiviljad, mustikad, päevalilleseemned ja tšillipipar suurendavad õnnehormooni serotoniini tootmist kehas.
  • Kuumutamata toidus säilivad ensüümid, mis aitavad toitu seedida. Lisaks on kuumutamata toidus kuni 50 protsenti rohkem B-vitamiine; 96 protsenti rohkem B1 ja B12 vitamiine; 70-80 protsenti rohkem C-vitamiine. Ka vitamiinidega koostöös toimivaid mineraale on toortoidus töödeldud toidust rohkem.
Tagasi üles