Tiiu Liebert: karnitiini rasvupõletav toime pole kinnitust leidnud

FOTO: SCANPIX

Terviseajakirjas Üks esitas 22-aastane naine küsimuse, kas tal tasuks hakata tund enne trenni manustama L-karnitiini, kui eesmärk on kaalust alla võtta ja olla sportimisel vastupidavam.
 

TTÜ toitumisinstituudi emeriitdotsent Tiiu Liebert selgitas, et karnitiini sisaldab näiteks liha, eriti punane liha, samuti sünteesitakse seda inimorganismis kahest aminohappest - lüsiinist ja metioniinist. «Rakud vajavad karnitiini rasvhapete transpordiks mitokondritesse, kus neid kasutatakse energia tootmiseks. Just selle funktsiooni tõttu on karnitiin tuntud kui rasva põletav toidulisand.»

Liebert lisas, et karnitiini toimet on uuritud ka teaduslikult, kuid tulemused on vasturääkivad ja pigem ei ole karnitiini väidetav rasvapõletav efekt inimese puhul kinnitust leidnud.

«Siinkohal tasuks meelde tuletada, et toidulisandite tootmine on tulus äri. Toidulisandid peavad olema küll inimesele ohutud, kuid nende toimet ei ole vaja meditsiiniliselt tõestada.»

Seepärast soovitab Liebert karnitiinist pigem loobuda ja vähendada päevast toiduenergiat kuni 300 kilokalori võrra koos kehalise koormusega. 

Tagasi üles