Huvitavad faktid meie luudest

FOTO: SCANPIX

Luudesse väga ei süveneta enne, kui korra mõne murrad või kui diagnoositakse mõni luudega seotud haigus. Millised on siis meie luud ning mis on nende eripärad, selgitas portaal health.com.

Luud on elus

Luud võivad tunduda kui kivid, kuid tegelikult on nad elus. Lausa nii elus, et üks grupp rakke loob pidevalt uusi luurakke, kuid teine grupp lagundab need. Seda pidevat sõda loomise ja lagundamise vahel kutsutakse luude taastootmiseks. See on ka põhjus, miks luud kasvavad pärast purunemist jälle kokku. Nooruses on loomist rohkem kui lagundamist ja seetõttu kasvavadki need nii kiiresti, vananedes on asi aga vastupidine.

Ava konto luupangas

Tahad oma luude pealt intressi teenida? Alusta kogumist kohe! Spordiga tegelemine, jooksmine või mõni muu tegevus, mis liigutab lihaseid, treenib ka luid ning muudab need tugevamaks. Kuna luutiheduse haripunkt on umbes 30 eluaasta juures ning seejärel hakkab see alanema, siis kehtib ka siin seadus – mida rohkem sa noorena teenid, seda kauem saad seda kulutada.

Ebaregulaarne menstruatsioonitsükkel? Suur probleem!

Sinu luude jaoks on mensese ebaregulaarsus suureks probleemiks. Põhjuseks on suur hormooni langus, mis sarnaneb menopausile ja tekitab luude hõrenemist. Anoreksia kui menstruatsiooni peatajana võib luudele suurt kahju teha.

«Kui naisel pole päevasid või on need ebaregulaarsed, siis kehale on see nagu menopausi läbimine 20ndates-30ndates eluaastates,» ütles arstiteaduse doktor Felicia Cosman.

Alkohol on luudele halb

Liigne alkohol kahjustab inimese maksa, aju ja ka muid kehaosi, samuti võib alkohol osutuda suureks probleemiks luudele. Kõvad alkohoolikud kaotavad luutihedust ning kui see muutub liiga madalaks, tekib luude hõrenemine ehk osteoporoos. Samuti on suitsetamine luuhõrenemise üheks riskifaktoriks.

Lisakilod võivad luid aidata

See võib küll tunduda kummalisena, kuid kaalus juurde võtmine võib luudele hästi mõjuda, muutes need tugevamaks. Nii nagu trenn ja lihaste liigutamine muudab luud tugevamaks, nii võib keha kaalutõusule reageerida mineraalide kogumisega luudesse, muutes need nii tugevamaks ja vastupidavamaks.

Kõhurasv kahjustab luid

Uuringud näitavad, et menopausieelsetel naistel, kelle kõhupiirkonnas on rohkem rasva, on kõrgema luuhõrnemise riskiga. Seda seeõttu, et kõhurasv erineb tagumikule ja reitele kogunevast rasvast.
«Kõhurasv on halb rasv ja väga metaboolselt aktiivne,» ütles dr. Cosman. «See toodab erinevaid hormoone, mis võivad tekitada kehas põletikku ja see mõjub luudele kahjulikult!»

Toit on luudele hea

Kaltsiumirikkad toidud on luudele head ning kuigi piim on nendest tuntuim, siis pole see kindlasti ainus. Dr. Cosman soovitab ka jogurtit ning juustu, samuti mandleid ja rohelisi juurvilju. Isegi puu-ja juurviljad, milles ei ole nii palju kaltsiumi, võivad luudele kasulikud olla.

Toidulisandid pole alati parimad

Dr. Cosman soovitab saada kaltsiumi pigem söögist, kui toidulisanditest. Tablette on seostatud neerukividega ja uurimused näitavad, et vanematel kaltsiumitablette söövatel inimestel on suurem oht südameatakiks kui neil, kes toidulisandeid ei söö.

Murrud ei tugevda luid

Vana ütlus «Mis ei tapa, teeb tugevaks» ei pea paika, kui rääkida murdunud luudest. Kui luu murdub, siis ei kasva see kokku tugevamana kui ta oli enne murdu, ütles Cosman. Siiski võib ta muutuda sama tugevaks kui enne katki minekut.

Tagasi üles