Lihavaba laupäev - 10 sammu taimse toitumise poole

Veganlus on teekond, mida elad amps amsu haaval!

FOTO: Shutterstock

Toitumisharjumuste muutmine on keeruline. Erilist ettevõtlikkust nõuab aga loomse toidu menüüst väljajätmine. Iga muutus algab esimesest sammust, seega jagab toitumisspetsialist ning MTÜ Loomuse vabatahtlik Kariina Kuningas täna 10 nippi, kuidas taimetoitlusega algust teha.

Nii nagu kõikide teiste eluviiside või toitumisharjumustega, saab täistaimetoitlus ehk veganlus olla jätkusuutlik ainult siis, kui see on igapäevaelus piisavalt kerge ning aitab püsida nii vaimselt kui füüsiliselt terve. Suurte muudatuste tegemine on keeruline, ent toitumisspetsialist jagab 10 nippi, kuidas alustada veganlusega.

1. Leia oma põhjus

Mis on just nimelt sinu motivatsioon oma toitumist muuta? Võta üks hetk ja mõtle, mida menüümuutusega saavutada tahad. Võib-olla alustad seetõttu, et nägid mõnd dokumentaalfilmi, mis kõigutas su senist maailmavaadet? Ehk on sul (tekkinud) mõni terviseprobleem, mille tõttu tuleb toidu tarbimine kriitilise pilguga üle vaadata? Olenemata põhjusest, on hea oma eesmärgid kirja panna ja näiteks magnetiga külmkapile kinnitada. Nii näed alati põhjust, miks täpselt sa toitumist muutma hakkasid.

2. Söö piisavalt

Taimsele toitumisele üleminek tekitab sageli segadust, seetõttu on tähtis teada, mida süüa ja kui palju. Paljud alustavad taimetoitlased jätavad loomse toidu taldrikult ära, kuid ei lisa sinna midagi juurde. Selline lähenemine võib aga tervist kahjustada. Taimsetes toitudes on üldiselt vähem kaloreid, seega tuleb söödava toidu kogust suurendada. Heaks abimeheks võib siinkohal olla mõni äpp, mis kaloreid loeb, sest nii on tarbitud energia kogus üles märgitud. Päevane eesmärk võiks olla umbes 2000 kilokalorit. Internetist leiab samuti palju häid taimseid retsepte, kui oma loomingulisusest köögis vajaka jääb. Loomus jagab laupäeviti Facebookis lihavaba laupäeva raames veganiretsepte, samuti saab emakeelseid ideid kõigiks toidukordadeks Spice the Spirit blogist, inglise keele valdajatele on aga terve internet valla.

3. Ümbritse end täisväärtuslike taimsete toiduainetega

Vaata läbi oma sahver ja muud toiduvarud köögis. Selleks, et taimetoite valmistada ning neist ka piisavalt energiat saada, oleks kindlasti vaja kappidesse hankida mõned baastoidud ning kuivaineid, millest oleks alati võimalik midagi valmistada. Sellised toidud on näiteks puuviljad, pähklid, seemned ja köögiviljad, aga ka tärkliselised täisteratooted, kartul, erinevad kõrvitsalised ning kaunviljad. Olemasolevaid toiduasju pole mõtet ära visata, seega söö nad ära ning too järgmine kord poest midagi ülaltoodud asjadest asemele.

4. Haara ja mine

Meil kõigil on vahel kiire, ent enamik kiirelt haaratavatest toitudest sisaldavad loomseid tooraineid. Kiireks suupisteks võiks kotis alati olla mõni müslibatoon, köögikapil aga näiteks paar banaani. Poes olles võib haarata südamerahuga puuvilju ning pähkleid, mis kustutavad esmase nälja. Parim viis on muidugi söögikordade planeerimine, ent tasub silm peal hoida ka taimseid toite pakkuvatel kiir- ning muidu toiduasutustel, näiteks leiab laia nimekirja sellistest söögikohtadest Taimsete Valikute lehelt.

5. Anna endale aega

Uute asjadega alustamine ning harjumuste muutmine ei juhtu üleöö, seega ära mõista ennast hukka, kui vahel libastud. Alusta näiteks sellest, et proovid oma kodust toitumist muuta üha enam taimseks. Koosta nädala toitumisplaan ning vaheta senised loomsed saadused taimsete alternatiivide vastu välja. Või asemel võib kasutada määrdena avokaadot, kana asemel tofut, veiseliha asemel mustast oast tehtud burgereid ja nõnda edasi. Jäta meelde, et veganlus ei ole mitte võistlus, vaid teekond, ning mida rohkem sa selle elustiili kohta õpid, seda kergemaks järgnevad sammud muutuvad.

6. Hari ennast

Kindlasti hakkavad inimesed sind pommitama küsimustega uue elustiili kohta. Seetõttu on hea mõte lugeda erinevaid taimetoitlusega seotud materjale, et tunda ennast teadliku ning enesekindlana. Üks levinumaid küsimusi, mida veganitelt küsitakse, on kindlasti see, et kust sa saad eluks vajalikke valke? Valku leidub kõigis taimedes, seega saab piisavas koguses toitu süües ka piisava koguse valke, ent alati võib lisada, et kaunviljad on suurepärane valguallikas. See on vaid üks näide, kuid proovi siiski jääda kõigi küsimuste puhul positiivseks. Tegelikult ei pea sa oma eluvalikuid mitte kellelegi põhjendama, kuid hea on kriitikuid ka teadmistega üle trumbata.

7. Leia oma kogukond

Taimetoitlus on palju lihtsam, kui saad oma edulugusid ning pingutusi kellegagi jagada. Seega leia inimesed, kes jagavad sinuga samu vaateid. Proovi leida mõni kogukond internetist või mine veganitele mõeldud üritustele, kus on kindlasti sarnasel teekonnal olevaid inimesi. Võid rääkida ka oma sõprade ning lähedastega, ehk on mõni neist samuti teel veganluse suunas või sellest huvitatud.

8. Korralik köögitehnika aitab

Ei, veganlus ei tähenda seda, et peaksid kohe hakkama kalleid köögitarvikuid ostma. Algajale piisab ka teravast noast, köögikombainist või blenderist ning on võimalik, et vajalikud asjad on sul kodus juba olemas. Kasuks tuleb kõik, mis aitab toiduvalmistamist muuta kiiremaks ning lihtsamaks, sest mida vähem pingutust taimetoitlus nõuab, seda kergem on seda ka jätkata. Seega alusta sellega, mis köögis juba olemas ning kaalu suuremaid investeeringuid alles siis, kui millestki tõeliselt puudust tunned.

9. Loo uusi harjumusi

Uute harjumuste juurutamine võtab aega, seega ole enda vastu lahke ja ära kaota lootust, kui kõik esimese korraga välja ei tule või vahel libastud. Tuleta endale meelde eesmärgid ning alusta uuesti. Iga päev on uus võimalus, seega ole iseenda suurim toetaja ning sea lihtsalt jalg jala ette. Pea meeles, et lahke tuleb olla nii enda kui ka teiste suhtes, isegi kui viimased sinu elustiilivalikuid ei jaga.

10. Muuda elustiil lõbusaks ja lihtsaks

Kui oled juba õppinud valmistama mõnd oma lemmiktoitu, siis miks mitte korraldada oma sõpradele või pereliikmetele taimne õhtusöök? Anna neile võimalus kogeda, kui lihtsad, maitsvad ning toitvad võivad olla veganroad. Võta osa taimse kokakunsti kursustest, külasta veganrestorane ning võta lihasööjad sõbrad kaasa, et pakkuda neile mõnd uudset toiduelamust. Lõbus idee on proovida ka valmistada mõnd enda või sõbra lemmiktoitu, ent teha seda vaid taimsete vahenditega. Kõige tähtsam selle eluviisi juures on olla õnnelik ning nautida seda, mida teed!