Eurolaulu Raadio

Nii programmeerid aju «terve» peale

FOTO: Kaboompics.com / Pexels

Pole vahet, kas tahad rohkem sporti teha või kaalust alla võtta, sisemine laiskloom takistab neid plaane nii, kuidas jaksab. See ei pea aga nii olema, sest aju saab alati ümber programmeerida. Nii tekivad uued ja tervislikumad harjumused.

Kui asi puudutab halbu harjumusi, siis ollakse sageli silmitsi kõige suurema vastase, iseendaga. 

Samas on võimalik vanadest käitumismustritest välja murda ja aju uuesti programmeerida, kirjutab Fit For Fun. 

1. Rutiin tasub end ära

Aju kulutab võimalikult vähe energiat. Seetõttu otsustab ta rasketes olukordades sageli tavapäraste lahenduste või käitumisharjumuste kasuks, kuna neid on hea tõhusalt ja sissejuurdunult rakendada, kirjutab neurobioloog  professor Gerald Hüther.

Sellest omadusest võib ka kasu lõigata, ja nimelt nii, et muudad spordi, tervisliku toitumise või mõne muu hea lubaduse rutiinseks, igapäevaseks harjumuseks. 

Selleks kulub küll veidi aega ja vastupidavust, aga tasub end pikas plaanis ära. University College Londoni uuringu kohaselt kulub keskeltläbi 66 päeva, kuni uus rutiin sisse juurdub. 

2. Õpi teadlikult

Kunagi ei peaks loobuma hallide rakkude ergutamisest ja nii võiks õppida näiteks ka pärast kooliaja lõppu jälle midagi uut. 

Kui ajul tuleb kokku puutuda senitundmatute ülesannetega, siis tekivad ajus uued neuronaalsed ühendused, nii et viimane kohandub uute nõudmistega. Seda tõendab muuhulgas Grazi ülikooli uuring. 

Meenutamisel seevastu otsib aju juba olemasolevaid seoseid. 

3. Pane etapid paika

Halbadest harjumustest püsivalt vabanemiseks tuleb arendada  plaan, kus on teada, millal millestki peab asja saama. Isikliku edu mõõtmiseks tuleb selged sihid etapikaupa paika panna. Professor Hütheri sõnul vajab aju eesmärki, et  pingutus, kui asendad vanad sissejuurdunud harjumused uutega, tasuks end ära. 

Näiteks kui tahad kontrollimatust näksimisest diivanil või suitsetamisest lahti saada, tuleb endale kindel aeg paika panna, millal sa endale need asjad lihtsalt ära keelad. 

Selles otsuses ei tuleks ka enam kunagi kahelda. Kulub küll veidi distsipliini, kuid see aitab suurt eesmärki saavutada. 

Kui märkad mõne aja pärast, et ei kommikoti ega suitsupaki järele haaramine pole enam iseenesestmõistetav, vaid tekitab korraks segadust ja ärritust, on esimese etapi eesmärk saavutatud. 

4. Vaimne treening

Et jääda ratsionaalseks ja keskenduda, tuleb teha vaimset treeningut, et mitte lasta end ihadest ja tunnetest kontrollida. 

Iga olukorda tuleks uuesti hinnata, et kontroll säilitada. Asja eesmärk on mitte autopiloodi peal kõike omaks võtta. 

Näiteks kui oled söönud, siis ei tähenda see enam automaatselt, et nüüd saab magustoitu. Ajul tuleb uusi seoseid õppida.  

Uued harjumused, näiteks tass kohvi või lühike jalutuskäik, aitavad vanadest harjumustest kergemini lahti lasta. 

5. Lase edul harjumuseks saada

Ka igasugune edu võiks ja peaks harjumuseks saama. 

Selleks ei tuleks mis tahes edu enam ühe eduelamuse alla salvestada, vaid muuta osaks igapäevasest rutiinist, et aju saaks harjuda. 

Selle harjumuse suurim kasutegur on, et sa ei kahtle pidevalt omaenda eesmärkides ja jõuad kiiremini sihile.