Populaarse tervisetoidu valesti söömine võib olla eluohtlik

FOTO: Paloma Gil / Pexels

Tšiia- ehk õlisalvei seemned on küll supertoiduks kuulutatud, ent nendega võib ka tervise ohtu seada, nagu juhtus ameeriklasega, kes sattus pärast rohkete tšiiaseemnete söömist EMOsse. 

Teadagi on tšiiaseemned väga kasulikud inimkehale tänu paljudele toitainetele, lahustuvatele kiudainetele ja oomega-3-rasvhapetele. Kuid suures koguses seemnete valel viisil tarbimine võib isegi ohtlikuks muutuda. 

Probleem on massi alahindamises – isegi kui lusikatäis tšiiaseemneid ei tundu just kuigi palju olevat, paisub see supertoit koos vedelikuga algsest massist neli korda suuremaks ja moodustab paksu geelja massi. Seetõttu ei tohikski tšiiaseemneid kunagi kuivalt ega töötlemata vormis süüa. 

Ameerikas tekitas furoori üks ettekanne teaduslikul konverentsil «American College of Gastroenterology Annual Scientific Meeting» 2014. aastal, milles kõneldi juhtumist, kus 39-aastane ameeriklane pidi pöörduma pärast seemnete söömist erakorralise meditsiini osakonda. Ta oli söönud lusikatäie tooreid tšiiaseemneid ja joonud pärast seda klaasitäie vett. Järsku tundis mees, et ei suuda enam sülge neelata. (Mehel oli esinenud ka varem düsfaagiat ehk neelamishäiret, millega tekib tunne, et toit jääb kurku kinni.) Igatahes ummistas tahkestunud seemnemass lühikese aja jooksul mehe söögitoru. Arstidel õnnestus imetillukese imikutele mõeldud endoskoobiga lõpuks tšiiamassi piisavalt pisikesteks tükkideks murda, et kogu kupatus läbi lükata. Dr Rebecca Rawl, kes aitas patsienti, kõneles Time'ile, et see oli olnud väga töömahukas ettevõtmine.

Dr Rawl ütleb, et see ei tähenda, nagu peaks nüüd seemnetest loobuma, kuid soovitab lasta seemnetel vees lihtsalt täies mahus paisuda, enne kui neid süüa või juua. Seega kaalu tšiiaseemnete puhul järgmisi valmistusmeetodeid: tšiiapuding, tšiiaseemned koogis küpsetatuna, ka marmelaadides või siis tšiiaseemned jahvatatud kujul. 

Supertoidu toime kehale

Seemnete paisumise tõttu koos piisava vedelikuga annab tšiia täiskõhutunde väga pikaks ajaks. Seetõttu sobib ta ideaalselt kaalulangetajatele. Seemnetes sisalduvad toitained toetavad ka rasvapõletust tänu oomega-3- ja -6-rasvhapetele ning kõrgele valgusisaldusele. 

Kuna korrapärase tšiiaseemnete tarbimisega paranevad nii südame- kui sooletöö, siis on seemnete mõju tervisele iseenesest vägagi positiivne, kirjutab Freundin.