Magasid täna pikalt? Teadlaste sõnul on see aga väga halb

FOTO: Shutterstock

Kui sul pole just väikeseid lapsi, võib tunduda nädalavahetusel pikalt magamine ideaalne viis hommikut veeta. Pealegi: nädala sees ei maganud sa ühelgi ööl ju eriti pikalt, on aeg unevõlg tasa teha!

Tegelikult on asi tõest kaugel. Kui asi oleks nii lihtne, siis ei oleks meil nii palju täiskasvanuid, kes on krooniliselt unevaeguses.

Eksisteerib nähtus nimega «sotsiaalne jet lag» – see tähendab, et ei klapi aeg, mil su keha magada tahab ning mil sa tegelikult magad. Üks uuring leidis, et «sotsiaalne jet lag» on seotud mitmete terviseprobleemidega, halva tujuga ja väsimusega. Iga tund, mille võrra erinevad sinu nädalavahetuse magamisharjumused unetundidest nädala sees, tõstab südamehaiguste tõenäosusprotsenti 11 võrra.

Tõendeid on aga veel. On uuringuid, mis näitavad, et kroonilisest unevaegusest ei ole võimalik nii kergelt taastuda. Kui sa ärkad nädala sees igal hommikul kell 6 ja nädalavahetusel magad pärastlõunani, siis ajab see sassi su kehakella. Kroonilise unepuuduse mõjud aga kogunevad ning su tegutsemisvõime langeb drastiliselt.

Thomas Jeffersoni haigla unehäirete keskuse arst dr Karl Doghramji ütles väljaandele The Active Times, et nädalavahetusel ei tohiks magada tavapärasest rohkem kui tund kauem – või tuleb maksta kallist hinda. Esmaspäeval ja teisipäeval tahab su keha kauem magada ning sa oled väsinud ja unine.

On võimalik tõesti magada liiga kaua. Ideaalne une pikkus on erinev, kuid jääb tavaliselt 6-9 tunni vahele. Aga kui sa magad kauem kui üheksa tundi ja tunned end ikka väsinuna, tuleks pöörduda arsti poole.

Lahendus rohkemate unetundide saamiseks ning mitte unetsükli segi ajamiseks on aga lihtne: tee nädalavahetusel paar lühikest lõunauinakut! Dr Doghramji sõnul on uinakud eriti kasulikud inimestele, kes töötavad vahetustega. Parim uinak kestab 20-30 minutit ning püüa vältida pärast kella nelja pikema uinaku tegemist.

Tagasi üles