Just seda pead teadma süsivesikute kohta

FOTO: pexels.com

Süsivesikud on tegelikult meie organismi jaoks äärmiselt vajalikud, olgugi et neid püütakse toidulaualt vähendada. Millised süsivesikud on meile olulised?

Mis on süsivesikud?

Süsivesikud on teatud tüüpi makrotoitained (valkude ja rasvade hulgas), ning toimivad meie keha peamise energiaallikana. Neid leidub teraviljatoitudes, nagu leib ja pasta, samuti ubades, tärkliserikastes köögiviljades, puuviljades ja piimatoodetes. 

Meie aju ja keha toetuvad korralikult toimimiseks süsivesikutele. Kiudaineid sisaldavad süsivesikud, nagu täisteratooted, puuviljad, köögiviljad ja oad, aitavad kõhtu kauem täis hoida ja isegi kaalu kontrolli all hoida. Kiudainerikkad täisteratooted võivad kaitsta südamehaiguste, II tüüpi diabeedi ja vähi eest, samuti aidata kaasa kehakaalu hoidmisele ja seedetrakti tervisele.

Kas süsivesikud teevad paksuks?

Süsivesikud on keha peamine energiaallikas. Kui sööd süsivesikuid sisaldavat toitu, lagundab seedesüsteem süsivesikud glükoosiks - teatud tüüpi suhkruks. Seejärel siseneb glükoos vereringesse ja tekib molekul nimega adenosiintrifosfaat, mida kasutatakse kütuseks alates hingamisest kuni mõtlemiseni, kõndimise ja trenni tegemiseni. Kasutamata glükoos ladustatakse maksas ja lihaskoes glükogeenina ja kui see ei ladestu korralikult, siis muutub see lõpuks rasvaks.

Kui sööd liiga palju süsivesikuid, siis võib see sinu kehakaalu mõjutada küll. See juhtub siis, kui sööd liiga palju rasva või süsivesikuid. 

Mida peaks siis tarbima?

Kõige rohkem vajalikke ja tervislikke süsivesikuid leidub köögi- ja puuviljades, täisteratoitudes, oad ja kaunviljad, ning magustamata piimatooted, kirjutab livestrong.