Milline spordiala hoiab rakke noorena?

FOTO: RUN 4 FFWPU / Pexels

Ühed jooksevad pargis, teised tõstavad raskusi ja kolmandad annavad endast kõik kardiotreeningus. Leipzigi ülikooli kliiniku kardioloogid uurisid, milline toime on kestvusspordil, intervalltreeningul ja jõutreeningul nii südame-veresoonkonnale kui ka rakkudele ja vananemisele tervikuna.

Teadlased saatsid 255 keskealist seni mittesportinud meest ja naist trenni. Uuringust osavõtjad käisid kuue kuu jooksul kolm korda nädalas 45minutilises trennis.  Üks grupp tegi jõutreeningut, teine mõõduka koormusega kestvussporti ja kolmas niinimetatud üliintensiivset intervalltreeningut, kus lühikesed ülikurnavad faasid vahelduvad kergemate harjutustega.  

Uuringu alguses tehti osalistele koormustestid ja võeti ka rakke verest. 

Milline treening aeglustab rakkude vananemist?

Mis puudutab südame-veresoonkonna tööd, siis olid kõik spordialad ühtmoodi tõhusad. Vererakkude uuring aga näitas silmatorkavat erinevust: rakkude vananemise vastu toimisid vaid klassikaline kestvussport ja intervalltreening. 

Bioloogilise vananemise indikaatoriteks on niinimetatud telomeerid, mis asuvad kromosoomide otstes. Iga rakujagunemisega — ja seega vananemisega — nad lühenevad. Selle vastu toimib aga ensüüm telomeraas. Kui see on erakordselt aktiivne, siis paraneb rakkude taastumisvõime. See omakorda toimib jälle vananemisprotsesside vastu kehas. 

Ühenda jõutrenn kestvustreeninguga!

Spordimeedikud soovitavad siiski nii jõu- kui kestvusspordi treeningu kombinatsiooni. Põhjuseks on see, et just elu teises pooles aitab jõutreening lihasmassi vähenemist aeglustada. See aga toimib hästi ainevahetusele, stabiliseerib kogu luustikku ning toimib seljavalude ja osteoporoosi vastu. Selle koha pealt pole jälle kestvustreening nii tõhus. 

Allikas: NetDoktor

Tagasi üles