Need 8 harrastust teevad sind terveks

FOTO: Shutterstock

Kas sulle meeldib vabal ajal käia vabatahtlikuna supiköögis ja jagada toitu, kududa või teha aiatööd? Sel juhul palju õnne, sest sa oled teistest palju tervem. Millised hobid teevad veel terveks? 

Heegeldamine, kokkamine või aiatöö pole lihtsalt toredad detailid elulookirjelduses, nad parandavad ka meie tervist. Kui sa harrastad korrapäraselt ühte või mitut allpool toodud hobi, siis kergendad sa oma stressitaset ja vähendad haigestumisriski teatud tõbedesse, näiteks vererõhuvaevustesse või depressiooni.

1. Kudumine ja heegeldamine

Kui sa paned oma sõrmed vilkalt tööle, siis saad ka stressitaset alandada. Kuidas nii? Sest käsitöö teeb pea vabaks. Ühes 3500 osalisega läbiviidud 2013. aasta uuringus tuli välja, et käsitöö ja kognitiivsed oskused on omavahel tihedalt seotud. Mida enam uuringus osalejad kudusid, seda parem oli nende ajutegevus. 

2. Tegutsemine vabatahtlikuna 

Supiköök, loomade varjupaik, annetamine: igasugune andmine teistele, nagu väidab  väljaandes American Journal of Public Health avaldatud uuring, langetab vererõhku ja stressitaset, pikendab eluiga ning mõjub meeleolule positiivselt. Seevastu inimestel, kes ei tegutse vabatahtlikena ega anneta, on 30 protsenti kõrgem oht surra stressi tõttu. 

Nii et pane aga käed külge ja tee seda kasvõi tänasel «Teeme Ära» talgupäeval!

3. Koduloomaga mängimine

Keskuse Centers for Disease Control and Prevention uuringu sõnul alandab loomaga mängimine vererõhku ja kolesteroolitaset ning vähendab üksindustunnet. Muidugi teeb koer meie tervisele head  juba sellegagi, et me liigutame end tänu temale värskes õhus rohkem ja sagedamini.  

4. Kokkamine 

2014. aasta uuringu järgi tarbivad need inimesed, kes korrapäraselt kodus kokkavad ja seda toitu söövad, nendest, kes käivad väljas söömas, 130 kalorit vähem. Lastega koos kokkamine vähendab ka rasvumisohtu. 

5. Aiatöö

Aiatöö on hea stressi ja depressioonide vastu ning mõjub lõõgastavalt. Uuringutes leiti veel, et aiataöö taandab dementsuseohtu umbes 40%. Lisaks hoiab liikumine kehaliselt vormis. Ja veel: isekasvatatud vürtsid ja ürdid teevad enda valmistatud road veelgi tervislikumaks. 

6. Meditatsioon

Meditatsioon pole hea mitte üksnes meie vaimule ja meeleolule, vaid mõjub hästi ka kehale. Näiteks parandab see seedimist, alandab vererõhku, toimib stressi- ja sellest tingitud põletike vastaselt.   

Nagu kirjutab väljaanne Journal of Neuroscience, saab meditatsiooni abil leevendada füüsilisi valusid 27 protsenti ja emotsionaalseid valusid 44 protsenti. (Morfiin, muide, leevendab valusid 22 protsenti.)

7. Joonistamine või maalimine 

Joonistamine või maalimine mõjuvad positiivselt meie vaimsele tervisele. Kunstiteraapia näiteks nõrgendab stressi ja hirmuseisundeid ning aitab lõõgastuda. 

8. Reisimine

Väljasõidud argipäevast eemale pisendavad südamehaiguste ja depressiooni riski. Ja nagu väidab ajakirjas Psychosomatic Medicine avaldatud uuring, langetavad vabaajategvused vererõhku ja stressihormoonide vallandumist.  

Tagasi üles