Keskendumisraskustel võib olla mitmeid põhjusi

Keskendumisraskustel võib olla mitmeid põhjusi

FOTO: SCANPIX

Kohtud sõbrannaga, aga lähed kogemata valesse kohvikusse? Lahkud rõõmsameelselt tööd, aga unustad homse tähtajaga tööülesande? Hoidsid just võtmeid käes ja nüüd on need kadunud? Mis on juhtunud su tähelepanu ja keskendumisvõimega? 

Shine.yahoo.com proovib leida vastuseid.

Su näitajad pole korras

Hajutatud tähelepanu võib olla märgiks, et kehas pole piisaval hulgal vitamiine või kasvuhormoone. Näiteks võib süüdlane olla liiga madal kilpnäärmehormoonide tase, ütles Mayo ennetava meditsiinikliiniku konsultant Robert Orford.

«Kui on kilpnäärmehormoonide puudus, siis ainevahetus aeglustub, mis omakorda mõjutab vereringlust ja rakkude toimimist erinevates aju piirkondades.»

B12-vitamiini puudus ja aneemia võivad avalduda samade sümptomitega. Enamik inimesi saab toidust piisaval hulgal B12 vitamiini, kuid mõned haigused võivad takistada selle imendumist.

Proovi: Tee nimekiri tervisliku seisundi muutustest, mida oled täheldanud. Mine arsti juurde ning las ta teeb sulle vereanalüüsi ja erinevaid teste.

Su hormoonid on sassis

Kui oled lähenemas aastatele, kus enam lapsi ei saada, siis selge mõtlemisvõime kadumine võib olla märk algavast menopausieelsest ajast. See on aeg, mil menstruatsioonitsüklid muutuvad ebaregulaarseks ja östrogeenitase langeb.

Keskendumisraskused on üks sagedasemaid kaebusi menopausieelsel ajal, ütles Massachusettsi üldhaigla naiste vaimse tervise keskuse psühhiaater Kimberly Pearson. «Naised seletavad seda sõnadega hägune ja hajutatud. Nad tunnevad, et nende sõnavara on kahanev ning nad pole nii terava mõistusega kui varem.»

Proovi: Lühiajalised hormooniteraapiad aitavad. «Naised, kes on ravil käinud, õhkavad – nad said oma mõistuse tagasi,» ütles dr. Pearson naljatledes. Samuti tundub, et korrapärane trenn aitab ka.

Ravimite mõju

Antidepressandid võivad mõjutada tuju ja keskendumist, kui oled just alustanud või lõpetanud nende võtmise. Erinevad rahustid ja ärevushäirete vastased ravimid võivad põhjustada uimasust, antidepressandid aga hajutada mõistuse teravust. Üks annus koensüümi Q10 päevas võib neid kõrvalmõjusid vähendada. 

Proovi: Kirjuta üles kõik ravimid, mida oled hiljuti võtnud või mille võtmise lõpetanud ning konsulteeri arstiga. Sageli võetakse valesid rohte koos, liiga palju või liialt kaua.

Kui proovid suitsetamisest loobuda

Siin sulle kaks fakti, kui proovid suitsetamisest loobumisel pettust teha:

1) mida rohkem ja kauem sa suitsetad, seda rohkem teravat mõistust kaotad

2) jah, sul võivadki olla keskendumisraskused, kui lõpetad nikotiini tarvitamise, ütles Browni ülikooli filosoofiadoktor Christopher Kahler.

Suitsetamise lõpetamisel on keskendusmiraskused ja «udune pea» sagedased kaebused. Aga see möödub ja enesetunne muutub isegi paremaks. «Sa tegid mida? Jätsid suitsetamise maha? Vau!».

Suitsetamise mahajätmine avaldab Kahleri sõnul head mõju ka psühholoogiliselt.

Proovi: Mida õnnelikumana sa end loobumise ajal tunned, seda edukamalt sul läheb, ütles Kahler. Tema nõuanded tuju parandamiseks: kirjuta iga päev üles kolm head asja, mis sinuga on juhtunud. Kirjuta tänukiri kellelegi, keda sa kunagi pole tänanud. Pane iga päev kõrvale varem suitsu peale kulunud raha ja tee sõpradega koos midagi lõbusat. Jagatud rõõm kestab kauem.

Su toitumine on halvenenud

Meie toitumisel on suur mõju vaimsele selgusele, ütles Laurda Middleton, filosoofiadoktor Ontario Waterloo ülikoolist. Halvad söömisharjumused suurendavad rasvumise, kõrge vererõhu ja kõrge kolesterooli riski. Samuti võivad kaasneda haigused, mis kahjustavad kognitiivset mõtlemist ja soodustavad ülekaalu.

Proovi: Middletoni moto on: «Kui toit on hea südamele ja kehale, siis on see hea ka ajule.» Ta soovitab süüa palju kala ja puuvilju ning vähendada liha, küllastunud rasvade ja töödeldud toidu tarbimist. «Kui suudad end tagasi hoida ka maiustuste ja rämpstoiduga, ime võib juhtuda – keskendusmisraskused, hägus mõtlemine ja näljatunne võivad kaduda!»

Arvad, et hõivatus tähendab vormis olekut

Sa võid ju olla väga hõivatud ja tegus inimene, kuid päevad otsa laua või autorooli taga istudes ei tee sa piisavalt füüsilist trenni, mida vajab ka aju. Selleks, et hoida oma mõistust selgena, peab end liigutama.

Hakka trenni tegema ja sa tunned, et suudad paremini keskenduda. «Muutused võtavad paar nädalat aega, kuid tulemused on kindlasti positiivsed,» ütles Middleton.

Proovi: Tee üldtrenni kolm kuni viis korda nädalas, pool tundi korraga. «Kui suudad teha tund aega korraga, on veel parem,» ütles doktor.

Tagasi üles