Liisa Trisberg: naised, ei tohi panna igasugu nänni endale suhu

Rannailmad pole enam kaugel, kuid ideaalvormi pole nähagi? Liisa Trisberg kirjutab oma blogis põhilistest vigadest, mida kaalust alla saamisel tehakse.

Kavasid ja dieete on metsikult palju, mida jälgida ning soovitada, et kaal langeks. Eks nad igaüks lõppkokkuvõttes aitavad ka. Kaalulangetus on rasvaprotsendi vähendamine, see on vast siililegi selge. Ainult numbrit taga ajada on mõttetu, sest kaalu võib igatmoodi alla saada – ka vett ja lihast kaotades.

Ma ei alustakski üldse sellest. Pigem peaks mõtlema läbi, MIKS on vaja alla võtta, mis on sinu eesmärk. Miks sa seda teed? Ma räägin siin hingelisest arengust. Pole mõtet kaagutada ja öelda, et lihtsalt söö vähem ja tee trenni. Noh, küll siis näed, et ka midagi langeb, aga millisel viisil ta langeb?

FOTO: Martin Dremljuga

Toit=emotsioonid. Ülekaalulised ei söö selleks, et neil on nälg. Nad söövad, et toita tühjust oma tunnetes ja hinges. Me ajame taga mingisuguseid maitseid ja isusid, mis on loomuomased meile. Lapsepõlvest pärit soojad juustusaiad, vanaema tehtud kissell, isa guljašš ja ema vaaritatud rabarberikook, suvel aiast korjatud maasikad piimaga (mmmmm...). Me ei tohikski nendele asjadele kunagi ei öelda. Neil on teistsugune tähendus ja nautida elu on jumala okei. Iga päev.

Seega enne kaalulangetust tuleks sättida paika enda mentaalne pool. Pole mõtet võtta ette halastamatu teekond, kus sa keelad endale kõike ja järgid ainult rangeid ettekirjutusi. Selline ei peaks elu olema ja see ei vii ka mitte kuhugi. Vot nüüd nädal aega söön ainult salateid või «aa jätan homme suitsetamise maha». Kusjuures, suitsetamine on hingelistest probleemidest põhjustatud sõltuvus, mille abil püütakse leida rahulolu. Samamoodi nagu seda on ka söömis- ja seksisõltuvus. Või krooniliste poodlejate sõltuvus. Need kõik on põhjustatud emotsionaalsetest probleemidest. Seega kõigepealt peaks välja uurima, mis on põhjused, elimineerima need ning alles siis alustama kaalulangetusega. Nii püsib vaim terve ja meel hea. Kaalulangetus läheb palju kergemalt, kiiremalt ja sujuvamalt. Ilma liigsete kaotusteta ja enese tagant piitsutamiseta. Miks sa seda pontšikut või rasvast pitsat praegu nii väga tahad tegelikult? Mida sa tunned peale selle ärasöömist? Või peale ülesöömissööstu? Mis tunne on?

Vormi saamise etapid

Enda elu peaks natuke planeerima ja kehtestama enda «vormi ajastamist». On periood elus, kus tegeled kaalulangetusega. Tõsi, siis peabki enese vastu natuke karmim olema. Ei saa panna igasugu komme ja muud nänni endale suhu, kuigi tahaks seda ilgelt teha. Igal koosviibimisel või sõbrannaga kohvitamisel ei pea sööma ennast ogaraks ja kõike maitsma. Lihtsalt selleks, et teha seda koos.

Siis tuleb periood, kus oled saavutanud vastava tulemuse ning hoiad seda, aga samas mitte nii karmilt enam. Vaid võtad vabamalt ja lubad endale vajadusel seda, mida hing ihaldab. Ma ei räägi nüüd ennastunustavast õgarlusest (mõnikord on ka see okei, aga siis liigu edasi ja ära piitsuta ennast. Sellel on põhjus, miks see juhtus ning tegele parem selle põhjusega). Nii ajastades enda perioode elus on palju lihtsam alla võtta. Sa tead, et see on ajutine, et see on hea sulle ning sa tunned ennast palju paremini ja energilisemana.

Kuidas saada ilusat keha?

Selleks, et enda keha rasvaprotsenti vähendada, tuleb hoida teda mõni aeg kaloridefitsiidis. Selles ei ole midagi keerulist. Kusjuures toidulaud ei peagi nii hullult muutuma, kui ei tegele just bikiinifitnessiga. Aga see on täiesti omaette teema.

Nii paljud ajavad taga numbrit kaalul. Ma tean, ma olen ka üks nendest olnud. Milleni ma aga jõudsin, on see, et hoopis olulisem on kehaproportsioon ja enda rahulolu. Naine on kõige ilusam ja seksikam, kui ta tunneb ennast enda kehas hästi. See on kõige alus. Isegi, kui kuskil on natuke tselluliiti või pepu väriseb liiga palju. Vahet ei ole, see on ilus, kui sa tunned ennast ilusalt. Ja seda tunnet näevad ka teised.

Kui sa soovid midagi muuta, siis keskendu detailidele, aga vaata ka üldist pilti. Mis ma olen märganud kehatüüpe vaadeldes, siis näiteks naiste puhul: kitsad puusad ja laiad õlad = ei oleks mõtet väga ülakeha trennile panustada, sest siis läheb proportsioon paigast. Treeni parem seda pepukest ja jalgu. Liivakella kuju on minu meelest üks ideaalsemaid ja selle poole püüdlen ma isegi. Meeste puhul ma olen aga vastupidi märganud, et kitsad puusad ja puhvis ülakeha on päris kihvt. Noh, selline Johnny Bravo stiilis, nii nagu Cartoon Networki pealt lapsepõlves vaadatud sai. Aga see on täiesti maitse küsimus. Mõtle, millist kehakuju sina soovid?

Detox-kultuur ja paastumine

Üks asi, mis mulle ka viimasel ajal silma on jäänud, on see lõpmatu detox-teema. Naised! Mehed! Meie keha ei vaja pidevat puhastust. Seda eriti veel lootuses, et mingid tabletid ja lisandid seda puhastavad. Meie keha puhastab pidevalt iseennast. Neerude, maksa ja naha põhifunktsioon on järjepidevalt puhastada meie keha mürkidest. Mürkidest, mis tekivad sinna toidust, õhust ja üleüldse meie tarbimisharjumustest.

Kui tahad puhastada enda keha, siis proovi hoopis fasting’ut. Intermittent fasting ja tervislik toit on üks tõeline «game changer» keha puhastamises ja kaalu langetamises. Isegi silmad muutuvad klaarimaks ja nende värv tuleb paremini esile. Kui loomad on haiged, siis nad paastuvad teatud aja – lihtsalt ei söö. Rakud hakkavad ennast automaatselt uuendama ning sedasi nad puhastuvadki haigustest. Teadlased on välja toonud, et seda on tehtud tegelikult juba sajandeid. Ürgajal olevadki nii olnud, et söödi üks/kaks korda nädalas. Aga siis söödi ka nii, nagu poleks homset ja selle kaloraažiga pidas vastu mitu head päeva. See on muidugi äärmuslik ja pole mõeldav tänapäeval. Ma ei näe põhjust, miks keegi peaks sedasi tegema.

Ema küsis minult,  mis see eesti keeles tähendab. Leidsin selle seletuseks «vahelduv paastumine». Proovida võib kasvõi kõige kergemat varianti. Ja oi, kuidas kilod sellega langevad. Ainevahetus muutub kiireks, energiat on rohkem, mõte muutub selgeks, nahk läheb särama ja punnid kaovad. On toodud välja, et tänu fasting’ule pikeneb ka eluiga ning nähakse nooruslikum välja. Seda tänu sellele, et fasting’u käigus meie rakud uuenevad. Lihtsalt maakeeli seletades – meie vanad väärtusetud rakud süüakse ära, et energiat saada ning siis luuakse uusi asemele.

Mulle meeldib see kõige klassikalisem ja populaarseim variant: 16 tundi ei söö (uni selle sees) ning siis 8 tundi on söömisaken. Süüa võib siis kõike, mis maitseb, aga muidugi normi piires. Me mõlemad elukaaslasega harrastame seda elustiili. Vahepeal intensiivsemalt ning vahepeal keskendume muudele asjadele.

Baasteadmised toitumisest selgeks

Kui aga soovid teha sellist muudatust enda kehaga, mis on püsiv ja jääv, siis selleks oleks vaja endale selgeks teha toitumise baasteadmised. Head harjumused jäävad külge eluks ajaks ning halvad asenduvad uutega. Minu elu muutus, kui ma hakkasin teadlikult toituma.

Siin on teatud elemendid, mida ma eriti tugevalt jälgisin allavõtuperioodil ja jälgin tegelikult kohati siiamaani:

1. Alustuseks tee endale selgeks, mis on süsivesik, valk, rasv ja kiudained, milleks neid täpsemalt vaja on ja kui palju neid oleks tarvis konkreetselt sinu keha ja eesmärkide puhul.

2. Suhkrud tarbi päeva esimeses pooles. Päevane suhkrukogus ei tohiks ületada 50 grammi. Võimalusel üldse vältida suhkrut või siis eelistada ainult looduslikult esinevaid suhkruid.

3. Süsivesikuid peaks tarbima samuti päeva esimeses pooles: hommikusöögiga ja lõunasöögiga. Oleneb elustiilist, aga üldiselt viimane toidukord võiks sisaldada näiteks köögivilju ja valku või vähemas koguses süsivesikuid.

Supp, Caesari salat (kastme rasva-/kalorisisalust jälgides), tuunikalasalat ja muu sarnane on suurepärane valik.

4. Viimane toidukord on 2 tundi enne magamaminekut, kuid koriseva kõhuga ei tasuks ka magama jääda. Õhtune snäkk võiks sisaldada kõige enam ainult valku, see hoiab une ühtlaselt magusana.

5. Puuviljakogus ei peaks ületama 2 puuvilja päevas. Ka need võiks valida võimalikult väikese suhkrusisaldusega. Marjad on ideaalne valik ja neid võib julgelt rohkemgi süüa, et magusaisu leevendada.

6. Nädalas ühe korra CHEAT DAY! Vot see oli mu lemmikpäev nädalas.

Siis luba endale seda, mida oled kõige rohkem isutanud. Maitsemeeled muutuvad elavamaks alla võttes ning magus tundub isegi veel magusam, kui see kunagi eales on olnud varem. Ja siis ma sõin korralikku šokolaadi, kooki või jäätist. Ei vaadanud, kas seal on midagi steviaga asendatud või on see nüüd miski ökomöko. Kuna seda ainult nädalas korra sai, siis peab see olema see ÕIGE ja EHE. Elukaaslane Richard tegi patupäevadel mehhiko pajarooga koduse rasvase hakklihaga, teda magus üldse ei huvitanud näiteks. Nii et keskendu iseendale ja oma ahvatlustele.

N-ö patupäev on oluline, sest see stimuleerib ainevahetust, muudab asja mentaalselt palju kergemaks ja kustutab isusid. On uuritud, et need, kes alla võttes patustavad ühe  korra toiduga, võtavad lõpuks isegi efektiivsemalt ja rohkem alla. Nii et ma ei teagi. Mina neid patupäevi tegin ja sellesse usun igatahes. Kui on vaja kiiresti ja intensiivselt kaalu kaotada, siis muidugi ei pea seda tegema.

7. Kuldne reegel – kalorid sisse ja välja. Mida vähem kaloreid tarbid, seda kiiremini kilod kaovad. Kui sööd nii palju, kui kulutad, jääb rasvaprotsent samaks. Kui kulutad rohkem, kui sisse paned, hakkab keha energiat rasvavarudest võtma ning kaal langeb. Nii lihtne see ongi.

Jälgida tuleb aga, et saaksid kõik vajalikud toitained kätte. (valk, rasv, süsivesikud, kiudained jne.) Siin aitab hästi MyFitnessPal äpp kaasa. Kui toitaineid kätte ei saa, võib lugu päris halvasti lõppeda. Väga halvasti.

8. Kaalulangetuse perioodi ajaks unustasin ma kastmed, ketšupid, töödeldud valmistoidud, jahu, paki- ja rämpstoidu. Kahjuks need ei aita kuidagi kaasa. Kastmeid on võimalik asendada kergemate ja tervislikumatega. Selleks on vaja lugeda silte ja teada, kas see mahub veel plaani või ei. Et elu kergemaks teha, ma alguses vältisin neid täielikult.

Tagasi üles