Toitumisspetsialist: kala söömine on lapsele veel tähtsam kui täiskasvanule

FOTO: Susanne Güttler / PantherMedia / Scanpix

Terve süda, terav mõistus, hea nägemine ja tugevad hambad – kõige selle jaoks peab inimene toidust saama piisavas koguses polüküllastamata rasvhappeid. Väikelaps vajab neid rasvu tervelt kolm korda rohkem kui täiskasvanu.

Tervisele vajalike rasvhapete seas on kaks sellist rasvhapet, mida inimorganism ise sünteesida ei saa - neid peab kindlasti saama toiduga. Need on oomega-3-rasvhape alfa-linoleenhape ja oomega-6-rasvhape linoolhape, selgitab toitumisspetsialist Kristin Salupuu Emmede Klubis.

Meie toidus on polüküllastumata rasvhapetest ülekaalus oomega-6-rasvhapped, mistõttu on oluline teadlikult suurendada lapse menüüs just oomega-3-rasvhapete saamist. Selleks on head allikad rasvased merekalad ja merasaadused. Kusjuures kunstlikult kasvatatud kala sisaldab vähem oomega-3-rasvhappeid kui vabast loodusest püütud kala.

Seemnetest ja õlidest sisaldavad kõige rohkem oomega-3-rasvhappeid lina-, kanepi- ja tšiiaseemned ning neist valmistatud õlid. Selleks, et linaseemnetest kasulikud rasvhapped imenduksid, tuleks need enne tarbimist jahvatada.

Üsna head oomega-3-rasvhapete allikad on ka rapsiõli ja Kreeka pähklid. Siiski tasuks pähklite pakkumisega väikelapsele olla ettevaatlik, et vältida võimalikku kurku tõmbamise ohtu. Väikelapse jaoks võib heade rasvade allikaks olla ka piimasegu.

Lapsel ei ole võimalik saada toiduga liiga palju polüküllastamata rasvhappeid. Probleeme võib tekitada vaid küllastamata rasvhapete ülirohke tarbimine toidulisanditest.

Ka küllastunud rasvhapped on nii lastele kui ka kõigile inimestele mõõdukas koguses vajalikud, kuid nendega liialdamine võib tervisele kurja teha. See võib juhtuda, kui süüa liiga palju maiustusi, pagaritooteid, liha ja muid selliseid rasvaseid toite.