Mahlast smuutini: milline keelekaste on tegelikult kõige tervislikum?

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

FOTO: stocksnap

Peidetud suhkrutest ja suhkru liigse tarvitamise kahjulikkusest räägitakse viimasel ajal palju, ometi ei ole mahlapakk kodusel toidulaual võõras nähtus. Mahlast rääkides tuleb aga vahet teha mahlal, nektaril, mahlajoogil ja smuutil. Kõik nad kuuluvad mahlatoodete alla, kuid erinevad oma koostise ja toitainete sisalduse poolest.

Mahl eraldatakse puuviljadest ja marjadest ning mahlaks on õige nimetada lahjendamata toodet. Siia alla kuuluvad ka kontsentraadist taastatud mahlad, mis ei sisalda säilitusaineid, kunstlikke lõhna- ja maitseained ning toiduvärve. Mahladele, välja arvatud astelpajumahlale,  ei ole lubatud lisada suhkrutooteid. Muide, täismahl on isegi pigem toit kui jook, sest oma vitaniimide ja mineraalide sisalduse tõttu on ta väga toitainerikas. Näiteks klaasitäis apelsinimahla katab päevase C-vitamiini vajaduse.

Nektari mahlasisaldus on mahlast väiksem ja sõltub konkreetse puuvilja happesusest. Suurema happesuse tõttu ei ole võimalik kõikidest puuviljadest kohe joomiskõlbulikku mahla valmistada ja seetõttu on neist pressitud mahl müügil lahjendatud kujul nektarina. Nektareid on lubatud magustada, lisades sinna suhkruid, magusaineid või mett, kirjutab www.tunnetoitu.ee.

Mahlajook on suurima suhkrusisaldusega, sisaldades sealjuures kõige vähem mahla. Tavaliselt on mahla protsent mahlajookides 10-15 vahel, ent pole seadusega reguleeritud. Mahlajookide koostises on lubatud kasutada toiduvärve, magusaineid, säilitusaineid ja teisi lisandeid.

Smuuti on värsketest purustatud puu- või köögiviljadest valmistatud tihtipeale magus jook. Smuuti valmistamisel võib lisaks viljadele kasutada näiteks purustatud jääd, mett, seemneid, maitsestamata jogurtit, taimseid piimasid.

Poes valmiskujul müüdavad smuutid on enamasti valmistatud kontsentreeritud mahladest, mis sisaldavad ka viljaliha, kuid alati tasub lugeda pakendil olevat silti. Ka kohvikus tasub smuutit tellides olla tähelepanelik ja uurida, kas ja kui palju nad sinna magusaineid lisavad. Kõige kindlam on valida meelepärased puu- ning köögiviljad ja smuutitada kodus. Nii tead, et valmistad tervisliku ja ilma lisatud suhkruteta joogi.

Tagasi üles