Kas sinu söögilaual on toidud, mis sind aeglaselt tapavad?

Illustratiivne pilt.

FOTO: Ian Hinchliffe/Mercury Press / Scanpix

Vajame toitu, et püsida elus, tugevate ja tervetena. Paradoksaalsel kombel peitub mitmetes toiduainetes tervisele äärmiselt kahjulikke toitaineid, millele tasuks leida tervislikum alternatiiv.

KONSERVEERITUD TOIDUD

pealtnäha ohutud tooted peidavad endas mitmeid terviseriske. Konserveeritud toitudele lisatakse tihti suures koguses suhkrut, mis võib suurendada riski ülekaaluks, diabeediks, südamehaigusteks ning hambaprobleemideks. Lisaks peetakse ohtlikuks ka happeliste toiduainete nagu näiteks tomat, hoiustamist plekkpurgis, sest keemiliste reaktsioonide tulemusena võib tekkida mitmeid ohtlikke ühendeid. 

Konservtoodetest tasuks võimalusel hoiduda üleüldiselt. Kaasaegsed konservipurgid on seestpoolt kaetud õhukese plastikkihiga, mis väidetavalt hoiab toidu värskena ning kaitseb kokkupuute eest metallpurgiga. Küll aga, sisaldab see kaitsekiht hormoonsüsteemi kahjustavat kemikaali bisfenooli. Seda ainet seostatakse ka rasvumise, südamehaiguste, reproduktsiooni organite normalse talituse kõrvalekalletega, hormonaalhäiretega veel sündimata ja väikelastel. 

Konservtoidud.

FOTO: Richard B. Levine / Levine-Roberts/Sipa USA

KARBONISEERITUD JOOGID

Karboniseeritud joogid sisaldavad tihti palju suhkrut, tehislikke maitse- ja lõhnaaineid. Ka suhkruasendajaga või niiöelda kalorivabad joogid sisaldavad mitmeid keemilisi aineid, mis võivad vahel organismile avaldada kahjulikumat mõju, kui suhkur. 

Uuringute põhjal põhjustavad mitmed koolajoogid eelkõige naistel luutiheduse langemist, sest sisaldavad fosforit. Tihti mõjub ka maitsevee tarbimine halvasti, eriti just hammastele, sest maitse lisamiseks kasutatakse sidrunhapet või suhkrut. 

Kuigi karboniseeritud jookide puhul ongi suurimaks ohuks just suhkur ning keemilised maitsetugevdajad, tasub gaseeritud toodete puhul olla ettevaatlik. Kuigi see on tavaolukordades ebatõenäoline, on liigsest süsihappekoguse tarbimisest võimalik saada süsihappegaasi mürgistus. Eriti võib see tekkida kasutades koduseid karboneerimismasinaid. 

Suhkrused joogid.

FOTO: Anthony Devlin / PA Wire/PA Images

SUHKRUSED TOIDUD

Suhkrut leidub tihti toitudes, mida selles üldse ei kahtlustaks. Mitmed kastmed, ka näiteks ketšup, võib olla suisa pooles ulatuses suhkrust tehtud. Paljud konservid ja hoidised sisaldavad suures koguses suhkruid, et pikendada tema säilivusaega, või varjata tooraine kehva kvaliteeti. 

Suhkur avaldab halba mõju metabolismile, veresuhkru tasemele, hammastele, seedelundkonnale, nahale ja vaimsele tervisele. Lisaks võib tehislik, valge suhkur tekitada suisa sõltuvust, millest vabanemine osutub paljudele ületamatuks katsumuseks. 

Ole ettevaatlik ka suhkruasendajatega, või teiste magustajatega, sest need avaldavad tihti väga negatiivset mõju veresuhkru stabiilsusele ning kahjustavad vahel rohkemgi, kui mõne kommi põske pistmine. 

SINGID, VORSTID, DELIKATESSLIHAD

Paljud töödeldud lihatooted sisladavad väga suurtes kogustes soola, nitraate, säilitusaineid ja teisi lisaaineid. Kõik need ained võivad suurendada riski südamehaigusteks, vähi tekkeks, diabeediks ning isegi käitumisraskusi ning õpiraskusi lastel. Soovituslik on osta lihatooted kohalikult lihunikult või õppida hoiduma töödeldud lihast.

Müüa poseerib koos toodetega. Hungari toidufestival, 2015.

FOTO: LASZLO BALOGH / REUTERS

TAIMEÕLID

Taimeõli kasutamine toiduvalmistamisel on nii tavapärane, et enamik inimesi ei mõtle sellele üldse. Paljud neist õlidest on tehtud geneetiliselt muundatud taimedest (näiteks raps). Kuna GMO on nõnda uus nähtus ei ole meil veel piisavalt teadmisi nende ainete pikaajaliste toimete kohta. Lisaks sisaldavad mitmed taimeõlid kahulikke transrasvu, mis võivad tekitada südamevereringkonna haigusi, ülekaalu, vähki ja Altzheimeri tõbe. Kontrolli tootesilti ja kui õli on rafineeritud, hoidu sellest. Rafineeritud õli sisaldab vabu radikaale, mis võivad soodustada vähirakkude kasvu ja kiirendada vananemist. 

Sarnaselt taimsetele õlidele avaldab tervisele halba mõju ka margariin, mis on tihti tehtud taimeõlidest ning kannab endaga kaasas neile omaseid probleeme. Lisaks sisaldab margariin ka suures koguses soola ja lisaaineid ning on suures pildis täielikult keemiline ja tervisele kahjulik toode. 

Vaheta taimsed õli tervislikemate alternatiivide vastu nagu näiteks oliiviõli, kookosõli või avokaadoõli. Esialgu ebatavalise maitsega harjud kiiresti ning tervise nimel tasub taluda lühiajalist ebamugavust!

Taimeõli.

FOTO: Matytsin Valery / COVI

FRITÜÜRITUD JA PRAETUD TOOTED

Suur osa meie toidust on praetud. Eestlased armastavad praekartulit ja kartulikrõpse!

Süsivesikurohkete toiduainete üle 100 kraadisel kuumusel töötlemisel tekib ohtlik aine nimega akrülamiid. See aine on vähki põhjustav ning potentsiaalselt neurotoksiinilise toimega. Toiduainetes tekib see eelkõige siis kui hakkab tekkima pruunikas-kollakas koorik. Ehk siis täpselt see, mida friikartulite ja praekartulite juures enim armastame. 
Just friikartulid, krõpsud ja praekartul on suurimad allikad, kus inimesed ohtlikku ühendit enda organismi manustavad. 

Tervislikuma alternatiivina soovitatakse valmistada kartuleid ahjus, kus aeglase küpsemise abil seda ainet ei teki. Kui õhukesed kartuliviilud veidi õli, soola ja teiste maitseainetega pannile asetada on õige pea maitsev ja tervislik snäkk olemas!

Kiirtoit.

FOTO: Dominic Lipinski / PA Wire/PA Images

VALGED JAHUTOOTED

Rafineeritud jahust tehtud tooted on kaotanud kõik oma toiduväärtuse, mineraalid ja vitamiinid. Ainus, mis on alles on teravilja jäägid, mis on segatud ohtlike kemikaalidega, et saavutada ilus valge värv. See võib tekitada kaalutõusu, kilpnäärme- ja organikahjustusi ning seedeprobleeme. Lisaks mõjub see halvasti ka nahale, eriti murdeeas noortele, kes võivad kogeda akne süvenemist. 

Tervisliku alternatiivina soovitatakse kasutada täisteratooteid, mis varustavad organismi külluslikult kiudainete, mineraalide ja vitamiinidega. 

Jahutooted.

FOTO: Caro / Sven Hoffmann / Caro / Sven Hoffmann

PIIMATOOTED

Piimatoodete kahjulikkusest rääkimine tekitab tihti palju tugevaid reaktsioone. Viimastel aastatel on teadlased tõestanud, et (lehma)piim ei mõju inimestele sugugi nii tervistavalt, kui toiduainetööstus seda meile serveerida püüab.

Suurel hulgal elanikkonnast tekib vananedes lakootsitalumatus ning üha enam sünnib lapsi, kes ei saa piimatooteid tarbida. Piimatooteid seostatakse madala toitainete imendumisega organismis, migreenide, artriidi, vähi, allergiate ja astmaga. Piimas peituvad loomulikud suhkrud mõjuvad halvasti ka veresuhkrutasemele. Veresuhkru järsk tõus ja langus mõjub organismile halvasti ja avaldub tavaliselt esimesena meie näonahal. 

Lisaks kaustab piimatööstus lehmade kasvatamisel palju antibiootikume ning piimatoodangut suurendavaid steroide, mis läbi piimatoodete ka inimesteni jõuavad. Mitmetes farmides kasvatatate loomade tervislik seisund on üpris halb, mistõttu on piimas palju põletikubaktereid. Euroopa Liit tõstab iga mõne aasta tagant lubatud põletikunäitajate piirmäära, sest muidu kaotaks loa piimatootmiseks suur hulk tootjaid. 

Piimas sisalduvad vasikale mõeldud hormoonid avaldavad kahjulikku mõju eriti kasvueas noortele, kes võivad seetõttu kogeda hormonaalseid häireid, mis mõjutavad neid kogu ülejäänud elu. 

Tervislikuma alternatiivina proovi taimseid piimasid. Kaera-, kookose- või riisipiima. Sojapiima tarbimisel ole ettevaatlik ning eelista orgaanilisi tooteid, et vältida geneetiliselt muundatud taimedest toodetud kaupa. 

Piim.

FOTO: Mordasov Mikhail / ITAR-TASS

SNÄKID

Hoidu kiirtoidust ning energiabatoonidest. Sealjuures ka hommikuhelvestest. Kõik need tooted sisaldavad suurel hulgal suhkruid, soolasid, on kõrge kalorsusega, süsivesikuterohked ning madala toitaineväärtusega. See tekitab kehas kiire ja äkilise veresuhkrutõusu ning sellele peagi langeva suure energiakrahhi. Vali kodus valmistatud maiustused, et kontrollida snäkkides sisalduvate suhkru ja soola sisaldust. Harjuta end valima puuvili, või kontrolli, ega pole end vedelikuta jätnud. Keha ajab vahel nälja ning janu omavahel segamini ning nõnda võid vedelikupuudusest hoopis friikartulite järgi haarata. 

VÕTA RAHULIKULT!

Tervislik toitumine peaks muutuma eluviisiks, mitte piinavaks dieediks. Kui harjutad oma keha ja maitsemeeli vähehaaval on tõenäosus pikaajalisteks tulemusteks palju suurem. Suurte elumuudatuste eel, või mõne toiduaine oma dieedist väljalülitamisel konsulteeri kindlasti dietoloogi või perearstiga. Tähtis on teha informeerituid otsuseid, mis sobivad iga indiviidi vajaduste, elustiili ja organismi eripäradega!

Rõõmus orav.

FOTO: Alex Milan Tracy / Alex Milan Tracy/Sipa USA

Tagasi üles