Uus töökoht – nõuanded edukaks stardiks

, suvereporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Uuel töökohal alustamine on samaaegselt erutav ja veidi hirmus. Uued kolleegid, uued ülesanded – loomulikult tahad sa juba esimesel päeval end kõige paremast küljest näidada.

Mida selga panna? Kuidas töökaaslastega kontakti luua? Brigitte.de annab karjäärinõustaja ja juristi Carolin Lüdemanni kaasabil nõu, kuidas uuel töökohal kohanemine ladusamalt läheks.

Tähtis esmamulje

Esmamulje mängib suuremat rolli, kui me arvata oskame.Teadlased on kindlaks teinud, et inimesed otsustavad üksteise üle kõigest kolme minuti jooksul. Kui end töökaaslastele tutvustad, püüa mõjuda võimalikult positiivse ja säravana. Õige riietuse kõrval on oluline ka jälgida oma kehahoiakut.

Näita, et oled avatud inimene. Ära peida oma käsi püksitaskusse või selja taha, vaid hoia neid rahulikult külgedel. Ära keeruta juukseid sõrmede vahel ringi – see on märk sinu ebakindlusest. Ei tasuks ära unustada ka relvituks tegevat naeratust. Kolleegidega suhtlemisel vaata neile silma, mitte ära lase pilgul kusagil kauguses ekselda.

Riietus

Riietus peab olema sobiv ja korrastatud. See oleneb muidugi valdkonnast, mida tööl olles kandma peaks. Kui istud terve päev arvuti ees ja ei suhtle klientidega näost näkku, võid vabamalt riietuda kui näiteks teller.

Esimesel päeval võid veidi šikimaid rõivaid kanda. «Kuldreegliks on pigem rohkem kui vähem,» märkis karjäärinõustaja Carolin Lüdemann. T-särgi väel võid tunda end pintsaklipslaste hulgas naeruväärsena.

Kui tahad kindla peale välja minna, tutvu põhjalikult oma tulevase tööpaigaga, enne kui tööle asud. Näiteks lase endale pärast töövestlust maja peal lühike ringkäik teha.

Närvilisuse kontrollimine

«Närvilisus pole tingimata halb. See näitab, et miski on meile tähtis,» rääkis Carolin Lüdemann. Sellegipoolest on soovitatav närvilisus kontrolli alla hoida. Kuivaks muutuv suu ja higised värisevad käed võivad enesetundele laastavalt mõjuda.

Proovi järgmist nippi: liiguta varbaid. «Beebid teevad nii, kui end hästi tunnevad. Täiskasvanute puhul mõjub see vastupidiselt. Varvaste liigutamine rahustab,» selgitas karjäärinõustaja. Kinniste kingade puhul ei riiva selline teguviis ka kellegi silma.

Kontakti loomine

Nurgas üksi istuda ja seinaga tõtt vahtida - see ei ole kõige parem idee. Mine julgelt uute töökaaslaste juurde ja tutvusta end. Kõige paremini sobivad neutraalsed ja üldised jututeemad. Küsi näiteks firma asjade kohta, mis ülesanne kellegil on, millal koosolek toimub või mis on kõige parem söök firmakohvikus. Ka hobidest, ostlemisest ja nädalalõpuplaanidest rääkimine sulatab jää.

Kindlasti ära ületa isikliku elu piiri: oma tülidest kallima või perega, ei peaks sa üles võtma. Ka igasugune klatšimine ja mustamine on tabud. Lüdemani sõnul ei sobi ka poliitika ja aktuaalsed sündmused smalltalkiks.

Nõuanne: võta vestluse jaoks piisavalt aega. Räägi vähemalt 20 sekundit endast, enne kui vestluskaaslasele küsimuse esitad. «Sel juhul vastab partner automaatselt pikemalt, sest tunneks end lühikese vastuse korral ebakompetentsena,» rääkis karjäärinõustaja Lüdemann.

Kolleegidega ei tohiks ka liiga kauaks jutustama jääda. Piisab kaheminutilisest vestlusest, liiga pikk jutustamine väsitab kuulajat ja koormab teda üleliigse informatsiooniga.

Tiimi sulandumine

Püüa vältida seda, et suhtled ainult kahe-kolme kolleegiga. Proovi näiteks lõunasöögi ajal võimalikult paljusid inimesi tundma õppida. Ole ettevaatlik ja jälgi, et sa liialt ei sõbruneks töökaaslastega, kellel on alatihti kombeks firma üle kaevelda.

Kompetensi tõestamine

Hoolimata sellest, et sul võib olla magistrikraad või aastatepikkune töökogemus, pead sa end uuel töökohal tõestama. See ei tähenda muidugi seda, et peaksid oma saavutustega kelkima hakkama. Muuseas tuleb varem või hiljem töökaaslaste ringis jutuks, kus sa õppinud või töötanud oled.

Selline jutuajamine on tähtis just meeskolleegidega, kes kipuvad inimesi tööalaste saavutuste põhjal hindama ja tunnetavad tihti end ohustatuna. Naiskolleegid lähutvad rohkem isikulikust sümpaatiast. Naistega jutulõnga ülesvõtmiseks sobivad rohkem isiklikumat laadi vestlusteemad.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles