Kümme nippi, kuidas suvel läbipõlemist vältida

FOTO: SCANPIX

Aastaaegadest seostatakse ilmselt suve kõige enam aja maha võtmise ja puhkamisega. Paraku ei ole see alati nõnda lihtne, eriti neile, kes kalduvad stressile, perfektsionismile ja soovimatusele «ei» öelda.

Psühholoog Sherrie Bourg Carter, kelle sulest on ilmunud ka raamat edujanulistele naistele läbipõlemisest hoidumiseks, selgitas majandusportaalis Forbes.com, et kui inimene ei õpi tempot maha võtma, end välja lülitama ja ettepanekutest keelduma, siis teevad keha ja meel seda lõpuks tema eest ise. Järgnevalt on toodud kümme nippi, kuidas sel suvel läbipõlemist vältida.

Kasuta ära puhkusepäevad

Kahenädalast puhkust näib ehk võimatu enda graafikusse mahutada, kuid see võib olla just vajalik lõõgastus sinu kehale ja vaimule.

Muuda enda vaatenurka

Kui ligi hiilib stress, on Carteri sõnul kerge jääda lõksu negatiivse mõtlemise nõiaringi. Konflikt juhendajaga ei pruugi teisest vaatenurgast niivõrd katastroofiline paista. Selle asemel, et mõelda, kuidas ta sind alati on vihanud, proovi ülemuse motiive mõista. Sa ei pea nendega küll leppima, kuid võimaluste läbi mõtlemine aitab stressitaset alandada.

Tee midagi nauditavat

Kui sinu ülesannete nimekiri on lõputu, siis võib õhtuks tunduda, et päeva jooksul polnud ainsatki nauditavat hetke. Leia aega – isegi kui pead seda planeerima – et teha midagi lõõgastavat ja vaid iseendale tulutoovat: loe raamatut, mine jooksma, naera koos sõpradega. Pane tähele, et kui tegevus on sinu ülesannete loendis, ei ole see puhkus, vaid töö, märkis Carter.

Naera

Kinos, naljakas olukorras või omaette. Carter soovitas seltsida humoorikate inimestega, sest naer pole lihtsalt parim ravim, see töötab ka stressi vastu. Marylandi ülikooli uuringu kohaselt vähendab naermine ka infarktiriski.

Harjuta «ei» ütlemist

Carteri sõnul on «ei» ütlemise strateegiate harjutamine eriti kasulik neile, kes kipuvad endale rohkem kohustusi võtma kui nad kanda jaksavad. Tööl ole valmis enda käesolevate projektide nimekirja jagama ning kui ülemus palub sul veel üht tööd ette võtta, siis uuri temalt, mis järjekorras nendega tegeleda oleks vaja.

Seltskondlike ürituste ja teiste kohustuste puhul, millest ära öelda tahad, soovitas Carter kasutada vabandust: «Tänan, kuid mul on liiga palju tegemisi ees, et sellest osa võtta.»

Pane prioriteedid paika

Parem toimetulek enda ajaga aitab vältida läbipõlemist. Otsusta, mis vajab tegemist juba täna ning millega annab oodata - vähendad stressi ja annad endale asu.

Pea tehnikaga piiri

Kuigi pidev juurdepääs töödokumentidele võib tunduda õnnistusena, on see mõnele kui õudus. Carteri sõnul võib töö olla küll nupulevajutuse kaugusel, kuid niisamuti oled sina seda oma kolleegidele. Nii raske kui see ka ei tundu, kehtesta meilidele vastamiseks kindlad töötunnid. Muul ajal käivita automaatvastus, mis annaks kolleegidele teada, et võtad nendega hommikul ühendust.

Tee pause

Eemaldu iga paari tunni tagant enda kohustustest vähemalt paariks minutiks, et ajule puhkust anda, soovitas Carter. Tähtis on end mitte lasta pausi ajal segada. Seega väldi töökoha koridore, kus võid kokku põrgata kolleegidega, kes sinu töökoormale veelgi kaalu lisavad.

Kirjuta

Carteri sõnul võib päeviku pidamine tõhusalt stressi leevendada. Kui päevik pole sinu rida, siis püüa voodi läheduses märkmikku ja sulepead hoida. Kui mingi mõte ähvardab sind öö läbi üleval hoida, siis pane see kirja ja uinu teadmisega, et see on olemas veel ka hommikul, mil sellega edasi tegeleda.

Maga

Paljud naised seostavad uneprobleeme stressiga, kuid ajapuudusel on uni üks esimesi asju, millest nad oleksid valmis loobuma. Kujunda endale lõõgastav uneaja rutiin ja pea sellest kinni. Kui insomnia sind ärkvel hoiab, siis ei tasu Carteri sõnul lebama jääda. Selle asemel tule voodist välja ning tee midagi igavat – kui hakkad uniseks jääma, siis proovi taas magama jääda.

Tagasi üles