Kui palju tohib rase naine päevitada?

FOTO: TONO BALAGUER / PantherMedia / Scanpix

Mõõdukas päevitamine pole raseduse ajal keelatud, kuid päikese käes viibimise juures on asjaolusid, mida rase naine peaks enne randa tõttamist kindlasti teadma, selgitab ämmaemand Maret Voites Emmede Klubis.

Päikesekiirgusel ehk UV-kiirgusel on inimorganismile nii kasulikke kui ka kahjulikke toimeid. Kasulikuna saab välja tuua D-vitamiini tekke organismis, immuunsuse tugevnemise, ainevahetuse, vereringe ja naha kaitsevõime paranemise. Negatiivsed mõjud on näiteks naha enneaegne vananemine, põletus, nahavähi ja silmahaiguste riski märkimisväärne tõus.

Raseduse ajal suureneb naise organismis melanotsüüte stimuleeriva hormooni tootmine. Seetõttu süveneb naha pigmentatsioon: nibuväljad (vahel ka välissuguelundid) muutuvad tumedamaks, kõhule tekib tume vertikaalne jutt, mõnel tekivad ka näole pigmendilaigud. Kuna päevitamine soodustab pigmentatsiooni veelgi, siis võib päevitamine muuta pigmendilaike tugevamaks ning soodustada melasma ehk ebasümmeetriliste tumedate laikude teket näole.

Raseduse ajal on naise nahk ka tavapärasest tundlikum ning päikesepõletus seetõttu kiirem tekkima. Lootele võib päevitamise juures kahjulik olla see, kui pikast päikese käes viibimisest tekib naise kehas vedelikupuudus või ülekuumenemine.

Pärast pikka talve on meie laiuskraadil elavatel inimestel D-vitamiini varud praktiliselt otsakorral. D-vitamiin on kehale tervena elamiseks vajalik. D-vitamiin on vajalik ka lootele, et tema luud normaalselt areneksid.

Kuidas mõistlikult päikese käes viibida?

Selleks, et saada kätte vajalik päevane D-vitamiini kogus, piisab Voitese sõnul päikese võtmisest näole ja kätele keskpäeval vaid 10-15 minutit vältel. Pärast 20 minutit D-vitamiini süntees organismis niikuinii praktiliselt lakkab – keha ise kaitseb end üledoosi eest –, jäävad vaid ohud. Seega viibi päikselise ilmaga õues, kuid väldi palja nahaga ülemäärast lauspäikese käes viibimist kell 11.00 - 15.00.

  • Kasuta kaitsefaktoriga päevituskreemi minimaalselt SPF 15, millel on ka UVA-kiirguse kaitse juures.
  • Kasuta laia servaga peakatet.
  • Kaitse oma silmi UV-kiirgust peegeldavate päikeseprillidega.
  • Tähtis: joo palju vett, et vältida vedelikupuudust ja ülekuumenemist!
  • Päevita pigem liikudes kui lamades.
  • Raseduse lõpupoole reageerib kõhutita rohkem ka päikesevalgusele. Kui tundub, et teda päike häirib, kata kõht kinni.
  • Kuula oma keha! Kui tekib õhupuudus, iiveldus, peavalu, muidu halb enesetunne, siis mine jahedasse varju, jahuta end maha ja joo palju vett.

Loe ka neid

Tagasi üles