Neli nippi, kuidas tekitada väljas süües vähem prügi

Liisa Aavik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Pixabay

Nutikaim viis väljas süües vähem prügi tekitada, on võtta kaasa oma toit, sööginõud ja veepudel. Väljast võib kohvi ja smuutisid osta oma nõudega. Mida saad sina teha aga siis, kui sööd restoranis või kohvikus?

Väldi söögikohti, mis müüvad või serveerivad toitu ühekordsetes pakendites

Kiirtoidukohad tekitavad tihtipeale tarbetult prügi: ühekordsed söögiriistad, topsid, taldrikud ja kausid. Ühe söögikorra järel võib täita veerand bussipeatuse prügikasti. Tervise ja looduse nimel möödu neist kaugelt.

Kui jooki tellid, ütle teenindajale: «Palun üks kokteil ilma kõrreta.»

Uurisin kokteilikoolitusel baarmenilt, kas tema hinnangul on kõrred jookide nautimiseks tarvilikud. Ta leidis, et mugavuse mõttes või ju rohkelt jääd sisaldavasse jooki kõrre panna, aga tegelikult pole kõrs absoluutselt tarvilik. Muidugi, inimesed, kellel käed puuduvad, värisevad või kellel on mingi muu probleem, ei saa kõrreta hakkama. Neid võiks abistada korduvkasutatav kõrs (metallist või puidust), kui keegi teine seda nende eest pesta saab. Kui sina kõrt ei vaja, siis öeldes «Palun üks kokteil ilma kõrreta» ei pea sa mitte midagi rohkem teenindajale seletama.

Kohvi või teed tellides ütle: «Palun üks kohv ilma suhkrupakikeseta.»

Võib-olla tead juba ette, et sinu söögikohas tuuakse joogiga ühes suhkrupakk. Teelusikatäies suhkrus on 16 kcal, mille põletamiseks kulub 4 minutit jalutamist. Jäta prügi ja lisakalorid ning loobu suhkru jookidele lisamisest.

Eelista pudeliveele kraanivett

Pudeli tootmine ja transportimine on suurimad energiakulud. Kraanivesi on 2000 korda energiasäästlikum variant (vaata uurimistööd siit). Seega, telli alati kraanivett. Võimalusel eelista kraanivett, teed või kohvi kõiksugu pakendatud jookidele. Olen sattunud kohta, kus keelduti kraanivee pakkumisest kohvi kõrvale. Võin end nimetada sealseks püsikliendiks. Saatsin sellele söögikohale ka vastava kirja, kuid mulle ei vastatud mõistliku aja jooksul. Kuni see koht vastavaid muutusi ellu ei vii, külastan teisi kohti, mis keskkonnahoidu väärtustavad. Ettevõtetele taolise tagasiside andmine on oluline, sest klientidel on võimalik suuri murranguid algatada. Ettevõte, kes kliendist hoolib, ka vastab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles