Koolikokk aitab: kuidas laps salatit sööma keelitada?

FOTO: Craig Robinson/PantherMedia/Scanpix

Kuigi vitamiinirohked salatid ei ole paljude laste lemmiktoiduks, teab Saku Gümnaasiumi koolisöökla kokk-juhataja Mare Akkatus omast kogemusest kinnitada, et ka kõige isepäisem sööja on võimalik krõmpsuva rohelise usku pöörata.

«Kui pere noorimad vabatahtlikult salatit kausist taldrikule ei tõsta, tuleb selles osas olla järjepidev ning pärast esimesi kordi mitte alla anda. Konarlik teekond viib iga vanema lõpuks sihile ning paneb lapsed hilisemas eas tervislikke ja mitmekesisemaid toiduvalikuid tegema,» kinnitas Daily koolikokk.

Koolikoka sõnul liigub tänapäeval tendents ikkagi tervislikkuse ja teadlikkuse suunas ning üha enam lapsi tulevad koolis lõunat süües teisele ringile ja küsivad salatit juurde.

Et vitamiinidest pungil salateid armastavaid lapsi üha rohkem oleks, jagab koolikokk oma teadmiste pagasist mõningaid kokandusnippe, mida ka koduköögis katsetada.

Lapse kaasamine tekitab neis huvi

Kutsuge lapsed poodi, selgitage neile, millist sööki te valmistama hakkate ning lubage neil siis kõik salati koostisosad riiulitelt üles otsida. Samal ajal õpetage neile, millised kasulikud ained peidavad end porgandis, õpetage neid valima küpseid tomateid ja kõige värskemaid salatilehti. Hiljem lubage neil ka valmistamisprotsessis osaleda – nii tunnevad lapsed valmistatu üle suurt uhkust ja söövad ka taldriku suurema tõenäosusega tühjaks.

Käed salatiseks!

Lapsevanemad peaksid rohkem ära kasutama laste soovi kõike ise teha. Ühe kavala võttena lõika salati koostisosad erinevatele taldrikutele ja säti ka kastmed eraldi. Ulata lapsele taldrik ja luba tal endale meelepärane kõhutäis kokku panna. Nii tunnevad mudilased, et neile on antud piisavalt vabadust värske kraami söömiseks ja võivad nii enda kui lapsevanema üllatuseks kõikidelt taldrikutelt midagi isiklikule söögialusele tõsta.

Tükelda kõik väikeseks

Kui täiskasvanutele meeldivad terved või lohakalt rebitud salatilehed, siis laste jaoks ei ole see kuigi kutsuv suutäis. Haki salat peenteks ribadeks, tomatid suupärasteks sektoriteks, kõvemad köögiviljad nagu kurk ja redis aga imeõhukesteks viiludeks. Mesimagus porgand ja särtsakas õun loovad riivitult aga mõnusa maitseharmoonia ja lisavad salatile magusat mahlasust. Samuti võimaldab riivimine ja peenemaks tükeldamine vähem meeldivamad toiduained osavalt teistesse maitsetesse peita.

Vikerkaar taldrikul

Lapsed armastavad värve! See kehtib ka salatite kohta – mida kirevam, seda parem.

Riivi porgand, maguskartul, peet ja redis ning viiluta brokoli ja tomatid ning lao kihiti läbipaistvasse kaussi. Maitsesta naturaalse kastmega ning kõige lõpuks lisa peale naturaalseid ürte. Vikerkaarevärviline kauss ja lõbus tuju on garanteeritud!

Maitsesta!

Isegi, kui laps ei ole suur salatisõber, annab seda muuta maitsva kastmega. Asju ei tohiks keeruliseks ajada – mesi, sinep, põnev maitseäädikas, oliivõli või tilgake värsket mahla on levinumad koostisosad kastmetes. Leidke lapsele meelepärane ning salatisöömine võibki alata!

Alusta lemmikmaitsetest

Parim viis julgustada valivat last midagi uut sööma on serveerida see millegi vana ja tuttavaga. Kui laps jumaldab üht kindlat köögivilja, siis lisa see alati salatitesse. Või kui tema lemmikuks on pastatoidud, siis serveeri need alati peotäie rohelisega. Ka koolides on laste meelistoitude kartuli ja makaronide juures alati salativalik, mis tagab kasvavale kehale vajalikud vitamiinid ja mineraalid.

Loe ka neid

Tagasi üles