Fitnessimodell Kaisa: naised on dieedipidamiseks liiga laisad

«Miks on naistel nii raske dieeti pidada? No sellepärast, et te olete laisad ja te ei viitsi enda menüüd korda teha – oleme ausad, kanast ja riisist te vist paksuks ei söönud ennast, eks? Okei! Sorri! Tegelikult on naistel näiteks võrreldes meestega palju raskem dieeti pidada.»

Fitnessimodellina lavadel figureeriv Kaisa selgitab, miks naistel on keerulisem dieeti pidada. Pingutagu naised palju tahes, mehed kulutavad ikka igas asendis rohkem kaloreid.

«Esiteks, naiste organism on loodud selleks, et inimesed maamunal otsa ei lõppeks. Jep! Naised on loodud siia maailma, et toota beebisid ja jätkata sugu. Minu suust kõlab see muidugi eriti koomiliselt, aga mina olen ammu enda kohustused India ja Hiina naistele edasi andnud ja viimase kontrolli käigus selgus, et nad on sellega päris hästi hakkama saanud. Ühesõnaga naise keha on loodud selleks, et üle elada ka kõige hullemad tingimused, milleks üks on nälg. Kui meid tabaks näljakriis, siis mehed pakiks kohe enda pillid kotti, samal ajal meie – naised, elaksime selle vabalt üle. Meie kehad talletavad kergemini rasva ning annavad seda ka palju raskemini ära. Kõike selleks, et elus püsida.

Kuna naistel on palju vähem lihasmassi, siis me ka põletame vähem kaloreid kui sama eluviisi harrastav meesterahvas. Ja kõik, kes te arvasite, et me põletame kaloreid ainult jõusaalis, siis unustage ära! Me põletame kaloreid ka lihtsalt niisama istudes, hingates ja magades. Minuga samas kehakaalus, aga väiksema lihasmassiga naine põletab ööpäevas palju vähem kaloreid kui mina, sest lihased kulutavad palju rohkem energiat võrreldes rasvkoega. Seega räägi mulle veel, kuidas sa endale lihaseid ei taha.

Ma ei tea, kui paljud teist on kuulnud sellisest asjast nagu baasainevahetus. Kui mina ei tee päevas mitte midagi peale magamise, siis minu keha kulutab lihtsalt niisama toimimiseks umbes 1500 kalorit samal ajal, kui mu mees kulutab terve päeva uinudes 2000 kalorit. Ebaaus, eks? Seega, kui panna jooksulindile samas tempos jooksma naine ja mees, siis sama koguse energia kulutamiseks peab naine rühkima lindil palju kauem.

Kuidas siis dieeditamine toimib? No oletame, kui me võtame ideaalmaailmas mehe ja naise, kelle senine dieet oli 2500 kalorit ja paneme need kaks inimest defitsiiti, näiteks 2000 kalori peale. Mis sa arvad, kes on kaotanud kuu aja pärast palju rohkem rasva? Mees! Sest nagu ma eelpool juba mainisin, siis mehel on juba anatoomiliselt rohkem lihasmassi ning naise keha on loodud ellu jääma ka defitsiidis olles. Siinkohal mainin kohe ära, et siin näites kasutan ma tavalisi inimesi, mitte mingeid X erandeid. Ühesõnaga, mehi ja naisi ei saa käsitleda dieedi mõttes ühe puuga. Naise näitel ei ole tegemist lihtsalt väiksema gabariidiga isendiga, vaid on terve hulk muid faktoreid, mida jälgida.

Ja siis on need hormoonid! Need kuradima hormoonid! Kes mu eelmist ettevalmistust võistlusteks jälgis, siis need on hästi kursis, kuidas need hormoonid meie elutegevust hakkavad mõjutama. Teate küll seda lugu, kus ma lihtsalt niisama keset päeva nutma hakkasin ja kuidas mu mees mööda päid ja jalgu sai, kui mu võileiva ära sõi. Ühesõnaga, kui mehed on 365 päeva aastas täpselt samasugused tuimad tükid, siis meie elu valitsevad menstruaaltsüklid ja hormoonide kõikumised koos sellega. Kellel rohkem, kellel vähem. Ja mida teeb üks naine dieedil olles? Keerab ikka täiega enda rasvade tarbimise kinni, unustades tähtsa fakti, et rasvad osalevad meie hormoonide tootmises ja nende kontrollimises. Seega ei tasu väga üllatuda, kui sa rasvavaesel dieedil olles varsti kahel jalal kõndiv närvihaige oled.

Tead seda tunnet, kui mõni päev enne «päevi» ei suuda ennast lihtsalt külmkapist eemal hoida ja isutab kõige magusa järele? Mina tean väga hästi – kui ma öösel veerevaid sõõrikuid unes näen, siis päevad on lähedal. Ja mis meie kehaga juhtub? Kui olen ilusti trennidest ja toiduplaanist kinni pidanud ning ühel hommikul astun kaalule ja seal on põhjendamatult juures poolteist kilo, siis EI, ma ei läinud öösel paksuks, vaid mu keha on vett täis. Üks pilk peeglisse ja näed isegi – kõht on punnis ja peeglist ei vaata vastu kõige meeldivam pilt. Mida enamik naisi nüüd teeb? Lööb käega, sest kui ollakse juba kuu aega pingutanud, aga kaal tõuseb, siis kaob mott ära. Selle asemel, et oodata viis päeva… aga jah.

Kuidas aga naissuguhormoonid ja menstruaaltsükkel trennidele mõjub? No oleneb naisest, aga enamasti ovulatsiooni ajal on naise füüsiline võimekus palju madalam kui muidu (viljastumise võime on aga laes), ning ka trennis võid ükspäev avastada, et raskused lihtsalt ei liigu ja jõudu lihtsalt ei ole. Ja tähtis on selle eest endale mitte piitsa anda ja laiali lammutada ennast, vaid aru saada, et see lihtsalt ongi nii ja see on normaalne. Targemad oskavad menstruaaltsükleid enda huvides ära kasutada ning sättida enda tugevamad trennid just tsükli algusesse ning tõmmata ennast tagasi ovulatsiooni ajal. Samamoodi annavad targemad endale aru, et enne päevi ei tohi järele anda magusasööstudele, vaid teadvustada, miks see tekkinud on.

Ja kui seda postitust sattus lugema mees, siis mul on kuradima hea meel, et sa siin oled. Sest äkki sa hakkasid just naisi natukene paremini mõistma. Meie seksuaalsust, sugulist aktiivsust, tujusid ja närvisüsteemi kontrollivad meie hormoonid – usu mind, me eelistaks iga kell olla need tuimad kalad 365 päeva aastas, aga no pole kellelegi nagu kaevata ka väga. Aga sina, NAINE, ära vabanda enda unistuste edasilükkamist välja hormoonide või kurat teab millega. Meid on looduse poolt loodud tugevateks – käitu vastavalt!»

Loe ka neid

Tagasi üles