Viis trikki, kuidas restoranid inimestelt rohkem raha välja pressivad

Hanna Kangro
, Sõbranna.ee reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: PantherMedia/Scanpix

Tihti pakutakse restoranides küll head toitu, kuid portsud on väiksed ja nõud suured. See võib aga olla taotluslik. Need on psühholoogilised nõksud, mis õhutavad kliente rohkem raha välja käima.

  1. Delboeuf ’i illusioon. Selle printsiibi järgi võivad kaks identset ringi näha välja täiesti erinevad, kui neid ümbritseb omakorda teine ring, vahendab Daily Mail. Ehk kui sisemine ring on ümbritsetud suurega, siis ports tundub väiksem ja vastupidi. Teada on näiteks fakt, et Rootsi laua tüüpi restoranid kasutavad väiksemana näivaid taldrikuid, kuna inimesed kipuvad suurte taldrikutega oma võimeid ja koguseid üle hindama.
  2. Kognitiivne dissonants. Kultuurilised kombed on inimestesse väga sügavalt juurdunud. Seega oleme me harjunud jooma vahuveini kõrgest ja kitsast tüüpi klaasist ja punast veini avarast ja laiast klaasist. Kui peaks aga juhtuma, et saad joogi hoopis harjumatust anumast, siis tekitabki see kognitiivset dissonantsi, mis põhjustab stressi. See aga paneb kliendi omakorda vähem jooma ja maksma.
  3. Hindade kirjutamine. On teada, et kui toidu või joogi hind on 9,99 siis tundub see vaatamata ühele sendile palju odavam ja inimene ostab seda parema meelega, kui see maksaks näiteks 10 eurot. Sellised trikid on kliendilt rohkema raha välja pressimisel väga olulised.
  4. Kumerad klaasid. Inimesed kipuvad näiteks õlut jooma kiiremini kurvilisest klaasist kui sirgest. See tuleneb sellest, et aju justkui mõtleb, et kui kumeras klaasis on pool veel järel, siis on pool joodud, kuid tegelikult on joodud rohkem, kuna kumera klaasi ülemine pool mahutab enam.
  5. Sensatsiooni ülekanne. See printsiip väidab, et tihti maitseb meile toit paremini, kui see on serveeritud ilusates ja kvaliteetsetes nõudes. Katsega on kindlaks tehtud, et kui inimene sööb näiteks jogurtit raske hõbelusikaga, siis maitseb see talle paremini, kui ta sööks seda plastiklusikaga. Seega teinekord kui väljas einestad, siis mõtle, kas sulle maitseb söök või mõjutavad seda hoopis söögiriistad.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles