Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

VIDEO: Topeltlõug? Dogipõsed? Näovõimlemine pühib need minema

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
  • Jaapanist pärit Zogan tehnika abil on võimalik näolihased taas trimmi saada.
  • Kuidas teha harjutusi õigesti, nii et välimusele tõuseks kasu mitte kahju?

Kui tagumik pringi virsiku asemel võdisevaks pudruhunnikuks muutub, kappame kohe kükke tegema. Kui nägu loppi vajub, ei tule sama lahendus sugugi pähe. Aga võiks! Nägu pole kehast erinev, siingi on lihased, mis näokontuurid vormis hoiavad. Vaja vaid teada õigeid tehnikaid, mille abil neid trimmida. Niisiis, hüvasti, dogipõsed ja topeltlõug!

Tänapäeval pole mõtet saatusega leppida ja ohata: «No mis sa teed, aastate vastu ei saa…» Saab ikka küll! Mõni vajub loppi õige väledalt, teine kepsutab veel kõrges easki särava näoga ringi. Kiirelt sirutatakse käsi väliste abivahendite järele – hangitakse hirmkalleid kreeme ja silu-võlu-hooldusi. Mis sest, et seestpoolt algavad tehnikad on palju mõjusamad, lihtsamad ja soodsamad.

HC Studio Zogan-treener Cadrin Lokotar näitab kõik kaheksa näovõimlemisharjutust praktikas ette. Õiget kohta, liigutust ja tugevust polegi nii lihtne käppa saada! | FOTO: Madis Sinivee

«Naha eest on loomulikult vaja hoolitseda, et see püsiks niisutatud ja elastne. Kuid näole annavad kuju siiski lihased, mis asuvad naha all. Kreem neid vormi ei vii, kuid näovõimlemine annab nähtavaid tulemusi,» selgitab sertifitseeritud Zogan-treener Cadrin Lokotar. Ta ise õppis facefitness' i tehnikaid Jaapanis, sensei Michiyo Nisimura käe all. Et asi tõepoolest toimib, sai näidetega kiirelt tõestatud. Juba jaapanlannast ekspert ise näeb välja tegelikust east vaata et 20 aastat noorem. Omaenda praktika käigus on Cadrin näinud nii topeltlõua kadumist kui ka kurjusekurdude tasandumist. Lisaks hüppavad oma õigele kohale allavajuvad põsed, joonistuvad välja põsesarnad ja kaovad silmade alt tursed.

«Juba esimene seanss on näol selgelt tunda ja näha – nägu on paremas toonuses, verevarustus ja lümfiringe paraneb. Peeglist vaatab kohe vastu jumekam, pringim ja noorem nägu,» räägib asjatundja. «Aga kui leida endale iga päev see 5–7 minutit ja harjutused läbi teha, küsitakse varsti, kas oled lõikusel käinud. Kuhu su kortsud ja aastad küll kadusid?»

Lainetavast pesukaru-laubast ei päästagi ainult tukk, kortsud saab ka sirgeks paitada.

Zogani puhul pole tegu mingi uue ulmepraktikaga, vaid ilurituaaliga, mida Jaapanis tuntakse juba 300 aastat. Traditsiooniliselt kuulus näovõimlemine pruudi kaunistamise rituaali juurde. Kuid kuna mõju oli nii silmanähtav, võeti see ruttu ka laiemalt kasutusele. Lääne kaunitarideni jõuavad need teadmised alles nüüd, kuid facefitness'iga pole kunagi hilja alustada. See on asi, mida igaüks ise oma noorusliku välimuse heaks teha saab. Kuid laiska otseteed pole – kes ei treeni, ei näe ka tulemusi.

Igapäevane salatreening näolihastele

Puurin kriitilise pilgu peeglisse. Aastaid mõni justkui on, aga vajumisemärke ma näolt ei tuvasta. Laubalt mõned imestamisevaod ikka leiab ja silmanurgast pesakonna naerukurde. Kuulu järgi iga teist eestlannat ehtivast «kurjusekortsust» pole mingit märki. Kuidas saab nii olla, et näovõimlemisest pole ma seni ööd ega mütsi kuulnud, kuid tulemus polegi kuigi jube?

«Palju treeningut toimub meie elus nii, et me ise ei saa arugi! Naermine on loomulik näolihaste treening, mis paneb kõik tillukesed lihased tööle. Kes palju naeravad, neil nägu ei lõtvugi,» teab Cadrin vastust. «Teine märkamatu igapäevatreening, mis aktiveerib lihased ka näol ja kaelal, on sirge seljaga istumine.»

No siia ongi ilmselt koer maetud! Naeran palju iga tühja asja peale ning istudes ei kasuta seljatuge mitte kunagi. Või no kristalselt aus olles on asi ikka suhtumises – küllap mõni enesekriitilisem kaunitar näeks siingi miljonit murekortsu, mulle lihtsalt kõlbab selline ebatäiuslik mina kah väga hästi. Kuid võimalusest olla kraadike parem ei ütle samuti ära!

Kuidas käib lõuajoone triikimine? Kahe sõrmenukiga, ülespidi ja korraliku jõuga! | FOTO: Madis Sinivee

Tugevalt ja ülespidi

Asume asja kallale! Vormis näokontuuride vundamendiks on Jaapani Zogan-teraapia järgi kaheksa harjutust, mis aktiveerivad kõik lihased. Näovõimlemise saab mahutada päeva mis tahes hetke ja see ei vaja palju ettevalmistusi, kuid parima teraapilise efekti saab, kui kasutada kerget kosmeetilist õli. «Paljud naised teevad endale ise kahju sellega, et kasutavad meiki eemaldades ja kreemi peale kandes allapoole suunduvaid liigutusi,» õpetab Cadrin. «Jaapanlannad ei tee seda iialgi! Gravitatsioon tõmbab niigi maa poole, kõik silumised näol peavad toimuma suunaga üles!» Parem on nahka nii näol kui ka silmade ümber asjatult mitte venitada ega nühkida, kõik toimub õrnalt tupsutades.

Zogani modelleeriva massaaži juures on oluline ka tugevus – see pole niisama hell paitamine, vaid ikka jõulised liigutused: «Mõju peab jõudma läbi naha lihasesse, sealt tuleb ka tulemus.» Peagi selgub, et ega iga liigutus polegi mõnus, mõni on lausa valus. Ja harjutuse õige asukoha ja ulatuse leidmine näol vajab praktikat ja omajagu parandamist.

Töö toimub alt üles, alustame lõuast ja kaelast ning lõpetame laubal. Vahepeal vormitakse erilise hoolega põsesarnu ja silmaümbruse piirkonda. «Kui põselihased on heas toonuses, annab see nooruslikud kontuurid kogu näole,» teab Cadrin. Põsepraktika see kõige hullem ongi, ristin harjutuse naljaviluks põsepainajaks, sest huh! – see on ikka päris tige liigutus ja surve põskkoopale väga tugev. Kuid küllap vajavad põsed siis veidi karmimat kätt, et vastu seista kiusatusele rippu vajuda.

Kui palju tuleb harjutusi teha ja kui sageli, et mingit mõju näolt juba lugeda võiks? «Iga harjutust tehakse kuus korda, enamasti mõlemad näopooled eraldi. Aga mina soovitan seitse,» juhendab Cadrin. Tema juba ei kuulu nende hulka, kes teeb terve rehkenduse asemel pool, parema meelega teeks kaks ja pool! «Ning läbi võiks selle harjutuste seeria teha iga päev. Kui mõni päev jääb vahele, pole ju hullu, aga neli-viis korda võiks selle aja endale leida. Juba enesetunde pärast.»

Kasu asemel kahju?

Trennis on ilmselge, et hea tulemuse saab vaid õige tehnikaga. Valesti rapsides teenib vaid valusid ja vigastusi. Facefitness'is kehtib sama – nägu valesti mudides võib endale hoopis kortse sisse triikida või täiendavaid turseid tekitada. «Zogan-metoodikas on liigutused sirged, konkreetsed ja järsud,» näitab Cadrin ette. «Paljud traditsioonilised massaažitehnikad kasutavad ringjaid liigutusi. Eks koolkonnad ole erinevad ja ma usun, et näomassaaž on üldjuhul alati kasulik, kuid silmade ümber ringitamise kohta ütles meie Jaapani koolitaja konkreetselt, et see ajab lümfiringe ainult segamini ning tekitab turseid. Keegi ei taha ju praktikat, mis ajab silma paiste! Paljud lääne praktikad on veidi pinnapealsed, jaapanlased arvestavad mõju tervikuna, arvestavad ka anatoomiat ja seda, kuidas keha seestpoolt toimib.»

Kas Zogan-tehnikat kasutades saab midagi ka viltu minna? «Õige tunnetuse tekkimine vajab praktikat,» selgitab terapeut. «Liigutus peab olema tugev, mul lausa sõrmenukid ragisevad teinekord. Aga mitte ka ülemäära tugev! Nahk on õrn - ei tasu endale liiga teha.»

Kuulen ka, et iga harjutuskorraga paraneb lihaste toonus ning rituaali läbiviimine muutub üha meeldivamaks. Alguses panevad näolihased vastu, nagu ei tahaks, et neid nügitakse, kuid edaspidi õpivad koostööd tegema. Ka valusad liigutused muutuvat ajapikku meeldivamaks.

Näolihaste trimmimise kõrval tasub ka mõttemaailm üle vaadata – oleks ju naiivne loota, et mured, vimm ja viha end salamisi näkku ei kirjuta. Ka prink ja ilus nägu võib olla tige. Kõige tavalisem emotsioonideskaala lihtsalt talletub lihasmällu ning ette sikutatud võltsirve abil seda peita ei õnnestu. Nii et kui oled liialt laisk, et kõike eelnevat oma päevarutiini mahutada, siis lihtsalt naera rohkem ja vilista soovile tark ja tõsiseltvõetav välja näha.

ZOGAN HARJUTUSED NÄOLIHASTELE

Harjutus lõualoti kustutamiseks on lõbus ja tõhus. Kuid liigutus on nii tugev, et pole kahtlust - käedki saavad siin omajagu trenni. | FOTO: Madis Sinivee

1.       Lõualoti-kustutaja

Pane mõlema käe nimetis- ja keskmine sõrm kokku ja libista sõrmenukkidega mööda lõualuu äärt lõua keskelt kuni kõrvanibuni. Liigutus on tugev, mitte mingi hell silitamine, nahk liigub tugevalt kaasa. Lisaharjutus on kaela sirumine keskelt üles lõuani ja külgedelt alla rangluulohku. «Olen ise vaadanud, et kui tahad ruttu nägu vormi ja natukene peenemaks, näiteks enne välja minekut, siis teed kümme korda ja mõju on kohe olemas,» kiidab Cadrin. «Kümme kilo on näost kadunud.»

2.       Vuntsid

Naerusuu nurga kujuline liigutus – pane sõrmed lõuale, tõmba piki huulekontuuri tugevalt üles ja sealt kahe näpuga järsult ülahuule kohale. Harjutus silub huuleümbrust ja tõstab allapoole vajuvat suunurka, ilme muutub rõõmsamaks. Teravnurkne ja võrdlemisi järsk liigutus.

3.       Põsepainaja

Suru pöial täpselt ninajuurele, jälgides, et kogu põsk oleks näpu peal. Kumer liigutus põsesarna alt ja järsu liigutusega külje pealt üles. Aktiveerib terve hulga lihaseid, mis näokontuure vormis hoiavad, voolib välja põsesarna, peatab põskede vajumise ning järjekindlal harjutamisel kergitab oma kohale tagasi isegi rasked, rippuvad dogipõsed.

«See harjutus on õigesti tehes valus, sest siin on palju lihaseid ja närve,» hoiatab terapeut. «Kuid väga hästi vormib! Lihased aktiveeruvad ja hakkavad rippuvat nahka tagasi ülespoole tõstma. Õnneks on see ainuke valus harjutus. Teised liigutused on tugevad, sa loomulikult tunned neid, aga haiget ei tee.»

Cadrin näitab ette kuidas nina pidi üles uisutada ning piki kulmukaart õrnalt tagasi tulla. | FOTO: Madis Sinivee

4.       Kreeka nina

Üks mõnusamaid harjutusi! Suru kolmas sõrm ninajuurele ja tee väikesi ringe. Seejärel silita üles mööda ninajuurt silmakoopasse kuni kulmuni. Ülespidiliigutus toimub jõuliselt, edasi libista piki kulmukaart õrnalt tagasi. Jälgi, et ei lükkaks kulme teineteisele lähemale, vaid ainult suunaga üles. Harjutus on kasulik nii langevale põsele kui ka silmaümbrusele, aitab keskenduda, leevendab peavalu.

Kandiline ja järsk liigutus ninalt silmani ja otse üles aktiveerib lümfi- ja vereringe, nii teevad lisaks kortsudele minekut ka tursed ja tumedad rõngad silmade all. | FOTO: Madis Sinivee

5.       Silma avaja

Harjutus on pikali L-tähe kujuline ja täisnurkne. Aseta sõrmed hoovõtuks üle nina, tõmba silma alt väljapoole suunas ja täpselt silmanurga kohal järsu liigutusega üles.

«Peamine mõju on näha silmade all – kottis silmaalused kaovad eriti kiiresti, aga vähenevad ka tumedad rõngad silmade all. Mõlema puhul aitavad aktiveeritud lihased, lümfi- ja vereringe.» Liigutus peaaegu riivab silmanurka ja tõstab kulmu.

Laisaks muutunud silmakoopalihased saab õigete liigutuste abil aktiveerida. | FOTO: Madis Sinivee

6.       Kukkuva lau kergitaja

Vajuta pöial ninajuurele ja silu kulmu mööda 1/3 ulatuses tugev tõstev liigutus ja edasi rahulikult alla. Sirutatud sõrmed võib samal ajal toetada teisele näopoolele. Aktiveerib silmakoopa lihased, mis ei lase kulmualal silmalaule vajuda. See ajamärk on samuti eestlannade hulgas võrdlemisi sage, kuid siiski silutav.

7.       Kortsukustutaja

Fookuses on kulmudevaheline korts. Aseta teine ja kolmas sõrm laubale vaheliti ja tõmba järsu, väga lühikese liigutusega väljapoole. Vaheta käte asendit ja korda. Siin pole hea nahka pikalt venitada, vaid lihaseid ja vereringet aktiveerida. Harjutus on kurjusekortsuga risti ja tasandab selle sügavust, kuid siin on vaja kannatlikkust – mõju näeb paari kuuga ja silmaga tabatav efekt avaldub alles poole aastaga.

Lauba saab näovõimlemise abil sirgemaks triikida kui järjepidevalt trenni teha. | FOTO: Madis Sinivee

8.       Tõhus pai

Aseta peopesa kulmudele ja tee tugeva survega pai üle lauba juuksepiirini. Korda sama kohe teise käega, nii et tekib justkui pidevate paide kett. Selle harjutuse jaoks on kaval võtta mugav asend, toetada selga ja soovi korra ka kukalt. NB! Kõiki teisi harjutusi tehakse istudes, selg sirge ja jalad koos, saab teha ka seistes, kuid ei sobi ükski ülearu mugav ega lohakas poos. Harjutus triigib mahedamaks otsaesise kurrud, nii et lainetavast pesukaru-laubast ei päästagi ainult tukk, kortsud saab ka sirgeks paitada.

* Harjutuste lõbusad pealkirjad on autori interpretatsioon ja ei kuulu Zogan-praktika juurde.

Näovõimlemine pole mingi karm ja tõsine töö. Pealegi - naer on samuti terviseks! | FOTO: Madis Sinivee

Facefitness

Zogan teraapia nimetus tähendab jaapani keeles naeratavat nägu.

Näovõimlemine trimmib näolihaseid ja annab noorusliku

Näolihaste harjutused põhinevad Jaapani 300 aastat vanal pruudi kaunistamise rituaalil.

Võimalik on ise õiget tehnikad selgeks õppida ja kodus treenida või lasta modelleerimist läbi viia terapeudil HC Studios.

Tagasi üles