24 märki, mis näitavad, et tegu on ülitundliku inimesega

FOTO: Vida Press

Kas sa arvad, et oled ülitundlik inimene või on sul mõni selline tuttav? Kõrgeks tundlikkuseks võib pidada ägedat füüsilist, vaimset või emotsionaalset reaktsiooni välistele (sotsiaalsetele või keskkondlikele) või sisemistele (isikusisestele) stiimulitele. Ülitundlik inimene võib olla introvert, ekstravert või mõlema kombinatsioon.

Iseenesest on tundlikkusel palju häid tunnusjooni - näiteks empaatilisus, intuitiivsus ja tänulikkus, toob Preston Ni näiteks ajakirjas Psychology Today. Kahjuks võib see aga tihti mõjuda halvasti inimese tervisele, õnnetundele ja edule ning teeb suhted lähedastega keeruliseks.

Siin on 24 ülitundliku inimese omadust, mis on jagatud kolme kategooriasse: tundlikkus iseenda, teiste ja ümbritseva keskkonna suhtes. Kuigi neid märke võivad kogeda aeg-ajalt paljud inimesed, siis ülitundlik inimene tunneb «liiga palju» ja «liiga tugevalt». Mõni võib olla tundlik vaid ühe või kahe stiimuli suhtes, mõnd teist võivad aga mõjutada mitmed allolevad olukorrad.

Tundlikkus iseenese suhtes

1. Sageli on raskusi negatiivsetest mõtetest ja tunnetest lahti laskmisega.

2. Tunneb sageli füüsilisi sümptomeid (nt stressipeavalu), kui päeva jooksul juhtub midagi ebameeldivat. Võib esineda ka allergilisi sümptomeid.

3. Sageli on halbu päevi, mis mõjutavad halvasti söömis- ja/või magamisharjumusi.

4. Kogeb tihti ärevust või pinget.

5. On enda suhtes ülikriitiline ja suurte nõudmistega.

6. Kardab hülgamist ka võrdlemisi lihtsates olukordades.

7. Võrdleb sageli ennast teistega (füüsiliselt, tööl, sotsiaalselt, rahaliselt ja relatsiooniliselt) ning tunneb end seda tehes õnnetult.

8. Tunneb sageli ebaõiglaste, ärritavate või tüütute elu ja ühiskondlike olukordade pärast viha või vastumeelsust.

Tundlikkus teiste suhtes

9. Muretseb sageli selle pärast, mida teised temast mõtlevad.

10. Võtab asju tihti isiklikult.

11. Tal on raske teiste tekitatud kergetest ebameeldivustest lihtsalt lahti lasta ja loobuda.

12. Haavub kergesti.

13. Sageli varjab negatiivseid tundeid, sest arvab, et need on liiga tugevad, äkilised või piinlikud, et neid teistega jagada. Hoiab palju negatiivseid tundeid enda sees.

14. Vastupidiselt - arutab sageli teistega negatiivseid tundeid, sest tema elus on palju «draamat».

15. Tal on raske kriitilise tagasisidega toime tulla, isegi kui see on asjalik ja konstruktiivne.

16. Tunneb tihti, et teised mõistavad teda hukka, isegi kui selle kohta pole erilisi tõendeid.

17. Reageerib üle nii näilistele kui tajutavatele provokatsioonidele.

18. Tunneb end tihti seltskondlikes olukordades ebamugavalt ja ei julge endaks jääda.

19. Tunneb end ebamugavalt romantilistes olukordades. Kardab põhjendamatult partneri hukkamõistu või tõrjumist.

Tundlikkus ümbritseva keskkonna suhtes

20. Tunneb end suures rahvasummas ja paljude rääkivate inimeste seas ebamugavalt. Tal on raske olla, kui korraga juhtub palju erinevaid asju.

21. Tunneb ebamugavust ereda valguse, valju hääle või teatud tugevate lõhnade suhtes.

22. Ehmub kergesti järsu hääle, kiire liikluse või ebameeldivate üllatuste peale.

23. Läheb uudiseid vaadates või neid lugedes kergesti endast välja. Ei salli šokeerivat meelelahutust (õudseid ja vägivaldseid saateid).

24. Tunneb end tihti sotsiaalmeedias teiste postitusi lugedes õnnetult.

Kui mõni ülitundlik inimene võib tunda kõigest paari nimetatud olukorra suhtes suurt mõju, siis teistel võib olla neid tegureid ka mitu. Kui tundlikkus hakkab elukvaliteeti häirima ja ei lase elust rõõmu tunda, võib abi olla teraapiast.

Tagasi üles