Vanarahva tarkused, kuidas mehele saada: kaenlakarvatee ja muud soovitused

FOTO: Vida Press

Pulmahooaeg on alanud. Vanarahvas rääkivat, et tütarlapse üksainus iha on mehele minna ja nende emadel üksainus iha neid mehele panna. Ehk on see põhjus, miks ammustel aegadel selleks otstarbeks palju erinevaid soovitusi levis. 

Eesti rahvaluuleteadlane ja vaimulik Matthias Johann Eisen kogus need rahvatarkused kokku. Naistel olevat muide salaraamat, mida ühes emadega meeste eest varjul hoiti. Selles olid vastused küsimustele, kuidas tanu alla pääseda. Tegelikult kasutasid mehed ka mitmeid nippe, kuid nad tundsid neid vähem.

Tegutseti kohe pärast sündi

Juba tütarde sünni ajal hakkasid emad mõtlema, kuidas tütreid mehele panna. Vaevalt oli tütarlaps sündinud, kui ta korraks pükstesse pandi ja neist läbi püksireie tõmmati. Nii meeldivat tütarlaps suurena meestele ning saavat ruttu mehele. Hallistes pandi poiss- või tütarlaps kohe peale sündi pearätikusse. Nii kasvavat lapsest kaunis neiu või noormees, keda igaüks endale tahtis.

Lapse riiete eest hoolitsemist kasutati kosjaõnne meelitamiseks

Viljandimaal kasutati teisi nippe. Kõik lapse mähkmed ja riided pandi ligunema pererahva söögiriistadesse – piimapüttidesse, taariastjatesse ja muusse. Nendes nõudes ka pesti lapse riideid. See mõjutavat pererahvast lapsest ainult head rääkima. Siin tekib aga küsimus, et kuidas tahab pererahvas head rääkida lapsest või tema emast, kui ema peseb lapse kakaseid riideid teiste sööginõudes.

Lapse pesu kuivatades löödi pesuga mõned korrad vastu värava tulpa. See avavat kosilastele värava ja meelitavat neid palju majasse kokku. Nii oli tütarlapsel kergem mehele saada.

Tüdruku kaenlaalusekarvade tuhast valmistati noormehele söötmiseks kakke

Kui mõni ema unustas lapse sündimise järel tegutseda, jagus tarkusi ka pärast leeri kasutamiseks. Kui ema tahtis, et tütar ära kositaks, kõrvetas ta tütre kaenlaalusekarvu tuhaks ja kasutas seda koogitaignas. Taignast valmistatud kook tuli soovitud mehele sisse sööta. Nii hakkas too kohe tütarlast armastama ja varsti tulid pulmad. Eisen teab rääkida järgmist lugu: «Kord tahtnud Lutsu Liisu oma tütart Kaie mehele panna. Soovitud noormees ei andnud aga ennast aga Liisu ligigi. Liisu ometi kaval. Lasknud külanaise soovitud peiule kakku sisse anda. See mõjunud. Noormees ei seisnud enam kusagil mujal kui Lutsul. Kord läinud see peigmees teistega seltsis Peterburi killavoori. Seltsimehed vaadanud: noormees nii tusane mis ime. Teised küsima, mis noorel mehel viga. Noormees vastu: nii igav Lutsu-Kaie järele, et enam ei jõua välja kannatada. Koju jõudes kosinud noormees varsti peale selle Lutsu-Kaie enesele naiseks, aga õnnelikuks ta ometi ei saanud.» Sellised armastuserohtudega kokku pandud inimesed ei hakkavat kunagi hästi elama. Pigem meenutavad kisklevat kassi ja koera. 

Üks noormees, kellele selliseid karvakakke taheti sisse sööta, andis need koerale. Koer läks mõneks ajaks tüdruku järgi hulluks,  rahmeldas mõned päevad ja natukese aja pärast lõpetas ära.

Peigmehe püksid olid  abiks

Alati polnud lihtne ihaldatud noormehele karvakakku sisse sööta. Sellisel juhul tuli püüda kätte saada peigmehe püksid. Nende pealt tuli emal salaja kaapeid kaapida ja neile tütre seelikust lõigatud tükk peale panna. Kaaped ja seelikutükk tuli viia maarjapäeva öösel ristteele. Nii tuli sel aastal kindlasti kosilane.

Koerale viidi salaja putru

Lääne-Eestis mindi pärast tütre leeri värskelt sünnitanud koerale putru viima. Väga tähtis oli seda teha salaja, sest kui mõni teine sellest teada sai või mõni ema enne oma pudru viis, siis see ei toiminud. Edukas pudruviimine tõi aga tütrele palju peigmehi ja tütar sai õnnelikult mehele.

Tüdrukud viskasid konni sipelgapesasse

Palju enam püüdsid neiud ise noormehi endale võita. Mehele minna sooviv neiu otsis paaris konnad üles ja viskas nad sipelgapesasse. Neiul tuli pesa juurest ära joosta enne, kui konnad pesas karjuma hakkasid. Muidu oleks ta kurdiks jäänud. Mõne aja pärast tuli neiu tagasi ja leidis ärasöödud konnad. Nendest olid alles üks luuhark ja konks, mis tuli kaasa võtta. Konnakonksuga tuli salaja pesuvoldist tõmmata seda meest, kelle armastust neiu soovis. Kui mehest aga küllalt sai, sai tema lahti hargiga tõukamisega.

Järva- ja Läänemaal pandi konnad augukestega karpi. Ilmselt seepärast, et konn pesast minema ei jookseks. Kui hark ja konks kätte saadi, tuli lihtsalt soovitud inimese peale mõelda ja konksuga tõmmata. Nii hakkas too ükskõik kui kaugelt soovija poole tulema. Konksu ja hargi tehnika sobib ka meestele.

Poeti lauldes saunaaknast läbi

Saaremaal tuli tüdrukul meesterahva särk selga panna ja kolm korda tagurpidi  sauna aknast noore kuu tõusu ajal läbi pugeda. Sinna juurde kuulus lauluke:

«Paista, paista, kuuke,

Paista nägusaks näoke,

Kergita mind kõige ette,

Vii mind külapoisi kätte!»

Karvakarask

Viljandimaal küpsetas tüdruk jahust ja rõõsast piimast karvakaraskit ning segas taignasse enda juukseid ja muid karvu. Karvakarask tuli ahju panna selg ahju poole jalgade vahelt läbi. Selle juurde tuli öelda:

«Ahju, ahju armukarask,

Läbi reie rõõmukarask.»

Karvakaraski pidi tüdruk poisile sisse söötma, sest kui ta ei leidnud mahti seda teha, siis võis ta jamas olla. 

Higine toiduaine ja kaenlakarvatee

Läänes tuli võtta sai või õun. Sellele torgati üheksa auku sisse. Kõva higistamise ajal tuli auklik toiduaine kaenla alla palja ihu peale panna. Higist toiduainet püüti siis noormehele sisse sööta. Väidetavalt tulevat nii kohe kosjad. Virumaal tehti sarnast trikki leivaga. Ainult et pärast kaenla alt välja võtmist keerutati seda leiba kolm korda vastupäeva enese ümber ja kolm korda vastuoksa ümber pea. Pärast seda pandi leivatükk veel korra kaenla alla ning hiljem püüti noormehele sisse sööta. Kaenlaalusekarvu võis ka joogiks keeta ja joota soovitule. Kuid selline kunstlikult saavutatud armastus haihtub pärast laulatust nagu aur. 

Armujook higisest joogiveest ja armuleib

Sellise joogi valmistamiseks tuli tütarlapsel minna end märjaks tegemata sauna. Seal pidi endalt tervest kehast villase riidetükiga higi ära pühkima. Sellist joogivett püüti soovitud peiule juua anda. Higise nartsu võis ka leiva sisse panna, noormehele sööta ja öelda: «Sa ole minu ligi nii kui see higi!».

Tapeti usse

Tapetud ussil pisteti neli korda nõelaga silma. Selle nõelaga katsuti järgmisena torgata seda, keda endale sooviti. Teine variant oli uss tappa just nimelt jüripäeval lepase kepiga, millega hiljem püüti puudutada armastatut.

Pandi leeriks lihtsalt uus seelik selga

Kõigi nende veidrate traditsioonide keskel on see justkui oaas keset kõrbe. Õmmeldi lihtsalt leeriks uus seelik ja pandi see esimest korda selga.

Jalgade alt tulnud mustuse kasutamine

Harjumaal pühiti mehe lahkumise järel tema pühkmed enda voodi alla. Nii ei saanud mees muidu elada kui pidi tüdruku ära kosima. Kui mees aga ise tuppa ei tulnud, siis see abinõu ei aidanud.

Naisele õlu jootmine

Mees pidi võtma värsket õlut (virret), panema pudelisse ja liigutama pahema käe nimetissõrmega kolm korda vastu päeva enda ümber. Siis pandi pudel käest kolmeks päevaks seisma. Kolmandal päeval anti seda naisterahvale juua. Nii hakkavat naisterahvas armastama «mis hull».

Tagasi üles