Katrin Kuldma: edu valemiks on pime armastus, selge visioon ja tohutu enesekriitika

Tiit Efert
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Katrin Kuldma Amanjeda moemärgi loovjuht
Katrin Kuldma Amanjeda moemärgi loovjuht Foto: Liis Anton

Diskreetne disain, kvaliteetsed materjalid, innovaatiline tehnoloogia, esmaklassiline kasutusmugavus – nii saab iseloomustada üht sõltumatut moebrändi. Ajame juttu Eesti ühe tunnustatuma moekunstniku, meeste ja naiste luksusrõivaste kaubamärgi Amanjeda looja Katrin Kuldmaga. Märksõnadeks on trendid ja klassika, kommertsbrändid versus disainerilooming ning edu võimalikkus väikeses Eestis. 

Amanjeda ja Katrin Kuldma on nimed, mis seostuvad väga kvaliteetsete kangastega – olete võtnud riski kasutada oma rõivakollektsioonides vaid maailma kangaparemikku. Miks nii, kui finantsiliselt edukaim on siiski kiirmoebrändide grupp Inditex? 

Rahvusvahelised luksusbrändid on samuti väga edukad, näiteks Loro Piana või Hermes. Pelgalt materiaalne edu pole minu jaoks väärtus. Olen ikkagi disainer, oma visiooni ja väärtuste järgi tegutsemine ei kaalu üles finantsedu. Äri edus on lisaks finantsnäitajatele oluline ka ettevõtte moraalne väärtus. Inditexist ma lugu pidada ei oska, hoolimata tõsiasjast, et Inditexi omanik on maailma rikkaim mees. Küll aga imetlen Loro Piana perekonda, kes on loonud midagi erakordselt kõrge esteetikaga ja unikaalset. Ka finantsedu neil jagub. Eestis levinud arusaama odavkaubanduse prioriteetsusest mina ei jaga. Minu kogemus tugineb pigem põhjalikkusega loodu edukusel. Oma väikeses riigis peaksime me tegijatena keskenduma just maailma mõistes väikestele tiraažidele ja kõrgeimale tasemele. 

Mida tähendab teile mood ja mis teid moe juures tõeliselt võlub? 

Mood on minu jaoks täna avanud uksed Itaalia erakordselt rikka kultuuri juurde – nii otseselt moega seotud valdkondades kui ka laiemalt. Mood pole üksnes glamuurne modellide ja moeetenduste maailm, vaid väga pühendunud elu- ja ärivaldkond. Näiteks Põhja-Itaalia Biella piirkonna ajaloolised kangatootjad Loro Piana või Ermenegildo Zegna on nagu väikesed kuningriigid. Inimesed teevad oma igapäevast tööd erakordse pühendumuse ja armastusega. See on osa moemaailmast, mis tegutseb sõltumatult kiirmoest ja pöörasest tiirlemisest moeilma glamuursel karussellil. 

Paralleelina slow food mõistele, mis on samuti alguse saanud Põhja-Itaalia Piemonte piirkonnast, meeldibki mulle nn aeglane mood. See on sarnaselt «aeglasele toidule» pühendunud eelkõige tooraine ja teostuse kvaliteedile. Trendid ja moesuunad sünnivad siin iseseisvalt, looming on autentne ja tõeliselt nauditav. 

«Aeglane mood» on ka pikk samm edasi trendikast taaskasutusideest. Kui taaskasutamise eesmärk on kiirmoe jääkide ümbertöötlemine või lihtsalt odava tooraine kasutamine, siis nn aeglase moe tunnusjooned on autentsus ja tõeline sisuline kvaliteet. Kaasaegne maailm võimaldab omavahel kombineerida parimat, nii kohalike käsitöömeistrite oskuseid kui ka rahvusvahelise tööstuse põlvkondadepikkuseid traditsioone. 

Anonüümse kiirmasstootmise vastandina on slow fashion personaalne. Sarnaselt väärt veinide tootjatega teab kvaliteetkangaste tootja, millistelt mäenõlvadelt pärinevad need villakiud, mida ta oma kangaste jaoks kasutab. Tooraine ostetakse otse valitud villakasvatajalt, mitte rahvusvaheliselt villabörsilt. Tootmine on loodust säästev ja inimesi väärtustav. Slow fashion tähendab põhjalikkust igal tasandil, väga tähtsal kohal on inimestevaheline usaldus ja koostöö, austus ja lugupidamine ümbritseva keskkonna vastu. Väärtuslikud materjalid, oskuslik töö ja läbimõeldud disain on aeganõudev kombinatsioon, mis annab tulemuseks kvaliteetsed ja stiilsed garderoobipärlid pikkadeks aastateks.

AMANJEDA by Katrin Kuldma / Tootja foto
AMANJEDA by Katrin Kuldma / Tootja foto Foto: Katrin Kuldma

Kas peate end innovaatiliseks moeloojaks või olete pigem konservatiivsema ja klassikalisema käekirjaga? 

Olen kindlasti innovaatiline ja konservatiivne ühtaegu. Minu jaoks ei välista üks mõiste teist. Mulle meeldib tehniline innovatsioon. See annab võimaluse vabaneda rutiinsetest toimingutest ja keskenduda loovusele. Minu konservatiivsus väljendub põhjalikkuses, keskendumises detailidele. Ega ma muidu ei suudaks toimida ülimalt tehnilises meeste ülikonnaklassika maailmas, minu jaoks on konservatiivne klassika väga huvitav ja nüansirohke. Sellesse maailma tuleb suhtuda respektiga, et õigesti interpreteerida väljakujunenud reegleid ja nendega uudse lähenemisnurga alt mängida. 

Minu moefirma on väike, aga tõeliselt moodne nii sisult kui ka vormilt. Võtsime esimesena Eestis ja kogu Põhja-Euroopas kasutusele made-to-measure ehk mõõdu järgi valmistatud rõivaste loomiseks mõeldud tarkvara. Mitmed aastad investeeringuid, koolitusi ja lõputut katsetamist on jõudnud etappi, kus täpsete lõigete valmimine tellija isiklike mõõtude järgi on vaid sekundite küsimus. Näiteks kuulub ühe meestepintsaku lõikekomplekti ca 70 detaili. Tellija jaoks käsitsi täpsete lõigete tegemine võtaks aega päevi, tarkvaralahenduste abil toimub see väga kiiresti. Nii on meil vabadus keskenduda disainile ja klientidele.

Tallinn Fashion Week: Katrin Kuldma
Tallinn Fashion Week: Katrin Kuldma Foto: Jelena Rudi

Kui kaua võtab aega ühe uue rõivakollektsiooni loomine?

Klassikalise kollektsiooni valmimine võtab aega pool aastat. Kangamessidel valime kangad, samal ajal on kollektsiooni üldine visioon tegelikult juba paigas. Näidised ja kollektsioonide esitlusmaterjalid peavad valmis olema pool aastat hiljem toimuvate moenädalate ajaks. Butiikidesse jõuab aga päris valmis toodang veel poole aasta pärast. 

Oma butiigi jaoks teeme ka kiiremaid, ideest teostuseni minikollektsioone otse hooajaks. Samas tekib ideid, mis küpsevad sootuks pika aja vältel. Tegelikult on kollektsioonide loomine pidev protsess: ühest ideest sünnib teine, toimub pidev täiustamine. 

Kui palju on teil abilisi, kellele saate oma igapäevases töös toetuda?

Amanjeda Groupis töötab täna kuus inimest, meie tuumiktiim koos igapäevaste partneritega koosneb umbes kolmekümnest inimesest, kollektsioonide õmblemise ja mudelite teostamisega on seotud enam. Lisaks protsessi igapäevastele liikmetele ja tööde teostajatele on täna minu ümber koondunud tugev strateegiliste nõuandjate tiim ja väga loovad mõttekaaslased.

Millest ammutate inspiratsiooni ja ideid oma loominguks?

Minu väikese moefirma moto on: stiilsus, lihtsus ja tippkvaliteet. Kollektsioonide inspiratsiooniallikaks on minimalistliku arhitektuuri selged jooned ja monokroomsed naturaalsed koloriidid harmoonilises kombinatsioonis ekspressiivsusega, tikandmustritega. Vastanditena on ühendatud rahulik ja temperamentne, naiselik ja mehelik. See erinevuste ja näiliselt vastandliku ühendamine ongi eriline. 

Suureks inspiratsiooniallikaks on reisid. Kindlasti on minu käekirja oluliselt mõjutanud New York, Itaalia stiili armusin oma esimesel reisil Toscanasse aastal 1991. Itaalia stiilile on omane šikk ja rahulik elegants. Riietele pööratakse seal täpselt niipalju tähelepanu, et kõik on erakordselt esteetiline, samas ei edastata riietuse kaudu tugevaid sõnumeid. Ühendan oma kollektsioonides Itaalia pikki traditsioone, loovust ja põhjamaist kargust.

Amanjeda by Katrin Kuldma Muhu Couture.
Amanjeda by Katrin Kuldma Muhu Couture. Foto: Caroline Sada

Keda hindate oma suurimateks eeskujudeks maailma moelavadel?

Olen seisnud pisarateni liigutatuna Pariisis John Galliano väikese musta kootud kleidi ees ja mõttes küsinud: kuidas on võimalik, et see on tehtud inimkätega? Niisuguseid hetki on mu moerännakutel ette tulnud teisigi. Ja pärast neid hetki ei saa ma ka oma loomingus leppida millegi keskpärasega. Ma püüdlen kirglikult kvaliteedi poole, mis mind ennast lõplikult rahuldab. 

Mind huvitab eelkõige moelooja looming ja töö tervikuna. Seepärast olen tõesti läbi aegade imetlenud Giorgio Armani tööd. Tema on minu jaoks õpetaja ja guru staatuses. Giorgio Armani loomingus peitub palju enamat kui lihtsalt kaunid rõivad, see mees on suutnud geniaalselt ühendada kunsti, äri ja filosoofia. Lemmikuid on muidugi teisigi: Valentino, Jean Paul Gaultier, Alexander McQueen, Missoni, Yves Saint Laurent, Dolce & Gabbana. Tegelikult on paljud just oma personaalse terviknägemusega võluvad ja nauditavad – nii ise kanda kui ka lihtsalt imetleda. Tõelised lemmikud on kaubamärgid Agnona, Loro Piana ja Max Mara. 

Katrin Kuldma 2014. aasta Amanjeda puhkusekollektsioon.
Katrin Kuldma 2014. aasta Amanjeda puhkusekollektsioon. Foto: Elina ja Silvia Kurr

Teid tuntakse nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt kaubamärgi Amanjeda by Katrin Kuldma järgi. Mida tähendab Amanjeda, mis sõnumit see kannab ja millistest väärtustest lähtub?

Amanjeda on disainigurmaan, unistustes reisija, kelle jaoks pole miski võimatu. Amanjeda valib parima – diskreetse luksuse.

Nimi Amanjeda jäi mind kummitama ajast, kui lugesin hea sõbra toodud ajakirjast How To Spend It lugu Amanresortsi asutajast Mr. Adrian Zechast. Amanjeda’deks kutsutakse tema loodud luksuslike valduste püsikliente. Mulle sööbis see artikkel mällu. Tundus, et selline unistuste maailmas rändaja olen ma ise ja on ka minu kliendid – inimesed, kes julgevad unistada, tegutseda ning oskavad hinnata autentset esteetikat ja sisulist luksust. Aastal 2008, kui oli oma brändi loomise hetk, tuligi mõte just selle nimega alustada. Veebidomeenid olid vabad, keegi moevaldkonnas Amanjeda nime all ei tegutsenud. Küsisime Amanresortsi nõusolekut nime kasutamiseks moebrändina, neile see sobis. Nii on Amanjeda täna Euroopa Liidus registreeritud kaubamärk. 

Kes on Tallinnas Kentmanni tänaval asuva supermodernse Amanjeda galerii-butiigi peamised kliendid?

Meesklienti saan üsna täpselt kirjeldada sõnadega «sportlik edukas ettevõtja». Naised on meil imekaunid ja targad. Minu klienti iseloomustab hea maitse ja julgus otsustada ühe maailmas vähetuntud väikese kodumaise disaineribrändi kasuks. 

Milline on teie eesmärk, kuhu soovite Amanjedaga välja jõuda?

Võtan suuri plaane kui mängu: kui õnnestub, on tore. Igapäevatöö koos mõnusate kolleegide ja klientidega on juba kujunenud väga nauditavaks. Suurim moealane unistus on, et suudaksin veelgi enam korraldada igapäevased toimetamised nii, et minu tööks jääb ainult rõivadisaini loominguline pool. 

Katrin Kuldma moemärk Amanjeda
Katrin Kuldma moemärk Amanjeda Foto: Indrek Arula

Kuidas on õnnestunud edu saavutada konkurentsitihedas moepealinnas Milanos? 

Usun, et mistahes alal peab olema üldine visioon ehk tunnetus, milline teesuund on isiklikult õige. Seejärel on oluline olla avatud õnnelikele juhustele. Need õnnelikud juhused tuleb osata ära tunda, ning sa pead olema suuteline neid hoidma ja edasi arendama. On vaja suurt kirge ja armastust oma ala vastu, sõltumata edust. Edu ei saa olla eesmärk, see on lihtsalt tunnustus ja mõõdupuu tehtule. 

Milano moenädala ajal on showroom’ide uksed avatud rahvusvahelistele sisseostjatele, kes tulevad just selleks perioodiks kokku moepealinnadesse – Milanosse ja Pariisi. Uusi huvitavaid disainereid otsitakse pidevalt. Dolce & Gabbana korporatsiooni uute disainerite butiik Piave 37 otsib oma valikusse unikaalseid ja omanäolisi kvaliteetbrände. Milano moenädala ajal uusi brände skautides nad Amanjeda leidsidki. 

Olete Eestis üks tunnustatumaid moeloojaid, pea 400 000-eurose aastakäibega ka disainiettevõtete hulgas üks edukamaid. Milline on teie edu valem?

Edu valemiks on pime armastus, selge visioon ja tohutu enesekriitika. Ma näen, mismoodi mulle tegelikult meeldib, ja selle poole ma ka liigun. Olen kompromissitu eelkõige iseenda suhtes. 

Tuleb teha seda, mida ise õigeks pead, ja see õige teadmine tuleb ise ära tunda. Pole mõtet turu-uuringutega välja selgitada, mida inimesed tahavad – nad ei oska ju soovida seda, mida veel olemas ei ole. Disainerina olen läinud oma teed, pakun julgelt tippkvaliteeti. Teen seda, mis mulle endale väga meeldib, millesse usun. Oma töö ja elu nautimine tekitab positiivse lumepalliefekti – rahulolu kandub üle inimestele, kellega koos ja kelle jaoks töötan.

Edu on suhteline. Muidugi on numbrid olulised ja uhkust võib ju tunda, aga arenguruumi olemasolus ma küll ei kahtle ega pea seni tehtut oma tipuks ja laeks. See on hea ja rahulik hetk edasisteks arenguteks. 

Milline on järgmine suurem töö või põnevam projekt, mida võiks juba täna veidi tutvustada? 

Kaks aastat tagasi alustasime Eesti kunsti klassikaga, T-särkide seeriatega. Avaseeria Amanjeda Art T-Shirts oli pühendatud Eduard Wiiralti loomingule. Lõuendina ideaalsetele valgetele T-särkidele on siiditrükis kantud Eduard Wiiralti kuulsad teosed «Lamav Tiiger» ja «Põrgu». Amanjeda Art T-shirts’i persoonideks otsustasime kutsuda edukad sportlased. Seeria No 1 ehk «tiigrisärgi» persooniks sai tõkkejooksja Rasmus Mägi, seeria No 2 ehk «põrgusärgi» persooniks MMA võitleja Alik Tseiko. Kultuurivaldkondi ühendav projekt osutus üliedukaks. 

Nii otsustasime sportliku kollektsiooni luua iseseisva brändina – uue kaubamärgi nimi on Amanjeda Sport Couture. Kaasaaegne elustiil eeldab mugavust, oleme luksuslike ülikondade ja õhtukleitide kõrval oma klientidele alati pakkunud ja valmistanud mugavaid ja sportlikke vabaajarõivaid. Nii ongi Amanjeda Sport Couture nüüd tervikliku kollektsioonina vabaajarõivaste valik naistele ja meestele. 

Artikkel on ilmunud LHV ajakirjas Investeeri 2/2017.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles