Millised tarbimislõksud sind ohustada võivad?

Eger Ninn
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Allahindlused.
Allahindlused. Foto: Mihkel Maripuu

Tarbimislõksuks võib laias laastus nimetada igasugust trikki, mis meelitab inimesi ostma asju ja tarbima teenuseid, mida neil tõenäoliselt väga vaja ei ole ja mida nad tegelikult endale ei lubaks.


Meelitamine ja pettus ei ole kindlasti sünonüümid. Ehkki osa tarbimislõkse võivad olla ehitatud otseselt tüssamisele, on enamasti tegemist n-ö ausa kaubaga. Lõksu püütud tarbija lähtub lihtsalt hetkeemotsioonist, mitte ratsionaalsetest kaalutlustest ning ostuni viivate emotsioonide tekitamisega on osav lõksuseadja teadlikult vaeva näinud, kirjutas rohelise eluviisi portaal Bioneer.

Tegelikult on meil tarbijana kogu vajalik info olemas, et kaaluda nii emotsioone kui ratsionaalset mõistust appi võttes ostmist, ent lõksu sattununa me lihtsalt ei märka tervikpilti.

Näiteid lõksudest

Meeldivam hind. Arvatavasti on kõik tarbijad märganud, et järjest enam kaupasid maksab vaid veidike alla ümmarguse summa. Seda põhjusel, et me tunnetame numbreid grupeeritutena. Alateadlikult inimesed lahterdavad numbritele vastavalt ka kaupasid. Kui asi maksab 395 krooni, siis meie mõistus lahterdab selle toote kolmesaja krooni kanti maksvaks, mitte neljasaja kanti, nagu see tegelikult on.

Muutuvad pakendid. Et tarbijate tähelepanu köita muudetakse aeg-ajalt toodete pakendeid. Isegi, kui uue kujundusega pakendi sees on vana toode, tundub see meile ahvatlevam ja uudsem. Pakendite muutumine ei ole alati halb. Mõnikord muudetakse pakendeid, et säästa kuluvat materjali hulka või parandada tooteinfo kättesaadavust. Muutuvate pakendite juures tasub silmas pidada koguseid, sest teinekord on muutuste taga koguste vähenemine, mis iseenesest samuti ei ole veel tarbija petmine. Tarbijalõksuks teeb väheneva koguse muutumatuks jääv hind, mis tõstab märkamatult ühikuhinda. Kui tarbija ei ole harjunud jälgima toodete koguseid ja ühikuhindasid, siis ei pruugi ta hinnatõusu märgata.

Kingitus ostu või tellimusega kaasa. Väga levinud on pakkumised, kus kliente meelitatakse lisanänniga stiilis «kolmesajale kiiremale ajakirja tellijale kingime miniraadio» või «ostad kaks, saad kolmanda tasuta». Enne sellisele ahvatlusele järgi andmist küsige endalt, kas olete ajakirja nii suur fänn, et seda endale tellida, isegi miniraadiot saades. Ehk on odava miniraadio ostmine, kui te seda tõesti vajate, teile soodsam.

Ülivõrdes reklaamid. Kui teleriekraanil toredad näitlejad kiidavad, et kaubanduskeskuses on sajandi soodsaim jõulutrall või nii tihedaks pole veel ükski ripsmetušš teie ripsmeid teinud, siis peaksite kõik oma emotsioonid alla suruma ja veel kord mõtlema, kas see mida räägiti, on ikka tõsi.

Õiged sõnad. Kuulake televiisorist jooksvaid reklaame ja te saate trikkidest ise ka aru. Lihtsustatult öeldes, kui valges kitlis (emotsioon: puhtus, tõde) mitte kõige noorem naine (emotsioon: usaldusväärsus) laboris (emotsioon: läbi proovitud, usaldusväärne) räägib Šveitsis tehtud uuringust (emotsioon: sõltumatu, kauakestev, usaldusväärne), mille kohaselt toode hea on, siis õigesti valitud sõnade alateadlik emotsioon võib kuulaja teadvuses üle kanduda ka tootele, mis ongi sellise reklaami eesmärk.

Laste kasutamine põhjendusena. Laste kasutamine ostma meelitamisel algab juba last ootavate emade mõjutamisega. Rasedatele antakse alatasa teada, mis tooteid nad «kindlasti» vajavad, et nende lapsuke ikka kõige paremini areneda saaks või kõige etemini elu alustaks.

Alkohol ja suits müüvad emotsiooni. Alkoholi- ja suitsureklaamid näitavad rõõmsaid ja edukaid inimesi. Me kõik tahame sellist emotsiooni, aga kas suits ja alkohol on ikka need tooted, millest me seda püsivalt saame?

Saledaks, terveks ja ilusaks kiiresti! Pole vahet, kas teile pakutakse tablette, kreemi, lihaseid treenivaid masinaid või imetrenažööri, enamasti kaasneb jutuga ka kiiruse ja tõhususe rõhutamine. Siin kehtib reegel, et kui asi tundub liiga hea, et tõsi olla, siis ta seda enamasti ka on.

Kordamine, kordamine, kordamine. On inimesi, kellele mõjub info kordamine. Kordamine meenutab ostuemotsiooni. Ja kui esmast emotsiooni ei ole, siis kordamine võib selle pikapeale tekitada.

Kirjad miljonäride leskedelt. Arvatavasti on enamik e-posti kasutajaid saanud vähemalt korra elus mõne kirja, kus teda õnnitletakse internetiloto (milles ta kunagi osalenud ei ole) hiigelvõidu puhul või palutakse abi Aafrika surnud diktaatori varade liigutamisel. Sellised kirjad on pettus, selle kõige otsesemas vormis.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles