12 sööki, mida toitumisnõustajad oma menüüsse ei taha

FOTO: Sergejs Rahunoks/ Panther media/ Scanpix

Igaüks teab, et köögivilju tuleks rohkem süüa, aga sellegipoolest ei jää nn patutoidud selle teadmise tõttu puutumata. Ka toitumisnõustajad, kes enamasti söövad väga teadlikult, lubavad endale aeg-ajalt töödeldud toitusid, mis harva süües ei tee midagi kurja. Samas on neil tänu teadmistele ja kogemustepagasile jäänud harjumuseks teatud toitusid vältida.

Cooking Light toob välja 12 sööki, mida paljud toitumisnõustajad mitte kunagi ei söö, sest nad teavad, et need söögid mõjuks nende tervisele halvasti. 

Sai.

FOTO: Francesco Perre/ Panther Media/ Scanpix

Valge sai

Peamine koostisosa valges saias on rafineeritud ja vahel ka keemiliselt valgendatud jahu. Tänu kõrgtöötlemisele pikeneb jahu säilivusaeg, kuid kliide ja kestade eemaldamisega väheneb ka jahu valgu- ja kiudainesisaldus. Lisaks tasub teada, et paljud mitmevilja-pagaritooted on vaatamata petlikule nimele tehtud valgest jahust. Selleks, et saada saia-leivaga korralikult kiudaineid, tuleks eelistada täisteratooteid. 

Salatikaste.

FOTO: John Rowley/ Moodboard/ Scanpix

Pudelisse villitud salatikaste

Kindlasti ei ole kõik salatikastmed ühe vitsaga löödud, kuid paljudes poes leiduvates valmiskastmetes on peale suure rasvasisalduse ka lisatud suhkruid, soola ja säilitusaineid. Parema sisaldusega salatikastmed asuvad enamasti külmikutes ja nende säilivusaeg ei ole väga pikk. Sellegipoolest tasub hoolikalt lugeda, mida need sisaldavad, sest säilivusaeg pole ainus näitaja, et tegu on tervislikuma tootega. Kui tahad oma salatile kindlasti kastet, õpi ära, kuidas seda ise teha.  

Gluteenivabad tooted on neile, kel on gluteenitalumatus.

FOTO: Alamy/ Vida Press

Gluteenivabad suupisted

Kui sul ei ole diagnoositud gluteenitalumatust, võib «gluteenivaba» märgistusega toodetest vabalt mööda vaadata. Gluteeni leidub toitudes, mis sisaldavad nisu, otra ja rukist. Tänu sellele ongi küpsetised nii ahvatlevad mõnusa tekstuuriga. Gluteenivaba tähendab üldiselt seda, et gluteeni on toidu õige tekstuuri nimel millegagi asendatud. See aga ei tähenda, et tegu oleks automaatselt tervisele parema toiduga. Nagu ikka, vaata lähemalt teisi koostisosi. 

Maisihelbed.

FOTO: Joerg Beuge/ Panther Media/ Scanpix

Kiirpudrud ja hommikusöögihelbed

Kaerahelbeputru peetakse üldiselt väga toekaks ja tubliks hommikusöögiks, kuid sel on erandeid. Poest võib leida ka kiirpudrupakikesi, kuhu on lisatud kõvasti suhkrut või kunstlikke magusaineid. Kuigi selles pudrus on jätkuvalt palju kiudaineid, ei saa seda enam pidada tervisele kasulikuks ning  selle asemel tasub võtta hommikul kümme minutit ja keeta endale putru puhastest kaerahelvestest. Lisa maitseks pudrule piima, mett, marju ja kaneeli ning tulemus on oluliselt maitsvam kui kiirpuder. 

Ka paljud hommikusöögihelbed sisaldavad väga palju suhkrut, kuigi pakendist võib jääda teine mulje. Magus hommikusöök ei anna väga pikalt energiat ning veresuhkru järsu languse tõttu võib söögiisu hiljem oluliselt tõusta. Selle tagajärjeks on teadagi, mis. 

Maapähklivõi.

FOTO: Rezeda Kostyleva/ Panther Media/ Scanpix

Vähendatud rasvasisaldusega maapähklivõi

Mõned toidud on väga rasvased ja peaksidki selliseks jääma. Üks neist on näiteks maapähklivõi. Kusjuures tavaline maapähklivõi ja vähendatud rasvasisaldusega maapähklivõi sisaldavad enamasti ka sama palju kaloreid. Tervisliku rasva asemel on aga viimasesse lisatud suhkrut ja tärkliserikkaid täiteaineid. Kuna pähklitest saab südamele väga kasulikku monoküllastumata rasva, ei tohiks maapähklivõi peale tibakese soola sisaldada midagi muud kui pähkleid.

Hot dogi vorstikesed.

FOTO: Robert Davis/ Panther Media/ Scanpix

Töödeldud lihatooted

Kuumleti lihatoidud ja töödeldud lihatooted (nagu vorst, milles leidub väga vähe päris liha) on pahatihti väga soolased ja sisaldavad ohtralt säilitusaineid. Eelista puhast liha ja sinki, millel on naturaalne hallikas varjund.

Tüüpiline rasvavaba toode - Mountain High jogurt.

FOTO: Alamy/ Vida Press

«Rasvavabad» suupisted

Pea alati meeles, et kui pakendil on silt «ei sisalda rasva», siis ei pruugi see tähendada, et tegu on kalorivaese tootega. Kui tavaliselt rasvasest toidust on rasv kuidagi eemaldatud, siis on enamasti selle asemel ka mingi täiteaine, mille eesmärgiks on toidu maitset ja tekstuuri parandada. Rasva ei maksa alati karta ja pigem tasub süüa võimalikult naturaalse koostisega toitu. 

Jogurtikattega müslibatoon.

FOTO: Alamy/ Panther Media

Jogurtivaabaga maiustused

Jogurtisse kastetud rosinad, mandlid, küpsised ja müslibatoonid on vallutanud maiustuste riiulid. Tasub teada, et see jogurt, mis katab kõikvõimalikke suupisteid, on hoopis teistsuguse koostisega kui see jogurt, mille leiad piimatoodete külmikust. Maiustuse glasuuriks on enamasti kasutatud segu, milles on suhkur, hüdrogeenitud õli, piim ja jogurtipulber. Kui see katab su muidu tervislikku vahepala, sööd sellega sisse küllastunud rasva, transrasva ja rohkem suhkrut, kui oled ilmselt plaaninud. Jogurtikattega müslibatooni asemel sega näiteks maitsestamata Kreeka jogurti sisse pähkleid ja kuivatatud puuvilju, on palju maitsvam.

Spordijook sobib pikamaajooksjatele.

FOTO: Michael Wehner/ Panther Media/ Scanpix

Spordijoogid

Kergelt aktiivse elustiili juures (mille hulka kuuluvad näiteks kodutööd ja jalutamine) ei ole tarvis juua spordijooke, mis on mõeldud väga intensiivse treeningu järgseks kiireks taastumiseks. Vastupidavusaladega tegeledes on hea, kui saab ühe hoobiga kustutada janu ning taastada nii energia kui elektrolüüdid. Spordijookides on enamasti sama palju suhkrut kui limonaadides, mistõttu ei sobi need joogiks neile, kes ei jõua seda energiat ära kulutada. Kui tahad end värskendada millegi muu kui puhta veega, vali näiteks maitsestatud vesi või kookosvesi.

Limonaadid.

FOTO: Halle Philippe/ Panther Media/ Scanpix

Limonaadid

Limpsid on väga kaloririkkad ja sisaldavad ülemäära palju suhkrut, kuid ei paku seejuures mingit lisaväärtust kasulike toitainete näol. 350 ml Coca-Cola sisaldab pea kaks korda rohkem suhkrut kui üks keskmine Snickers. Diietlimonaadid pole tavalistest sugugi paremad, sest sisaldavad kunstlikke magusaineid, mis ei ole küll kaloririkkad, aga võivad tuimestada magusameelt nii, et loomulikult magusate viljade (puuviljade, marjade) maitse jääb tundmata. Jällegi puudub ka dieetlimpsidel eriline toiteväärtus. Kui tahad mullijooki, joo kas või mulliga vett.

Jogurtidesserdid.

FOTO: Daniel Reiter/ Panther Media/ Scanpix

Maitsestatud jogurtid ja teised piimatooted

Piim ja jogurt on kasulikud, sest pakuvad laialt vajalikke toitaineid nagu A-, D-, B6- ja B12-vitamiine, valke ja naturaalseid suhkruid. Kõiksugu šokolaadipiimad, magusad keefirid ja maitsestatud jogurtid on tihtipeale nii palju lisatud suhkrut täis, et klaasikese jogurti kalorikogus võib võrduda korraliku praega. Eelista maitsestamata piimatooteid, millele saad hõlpsasti ise marjade, siirupi või meega magusat maitset lisada. 

Pihustatav juust.

FOTO: Ken Howard / Alamy /Vida Press

Sulatatud juust

Mõni ütleb, et sulatatud juust on juustulaadne toode, mida ei tohikski päris juustuks nimetada. Enamasti on sellistes juustudes palju lisaaineid, emulgaatoreid, toiduvärve, küllastunud taimeõlisid ja soola. Mida vähem on juustu töödeldud, seda parem see enamasti on. Kindlasti tasuks eemale hoida näiteks pihustipurki pakendatud juustulaadsetest toodetest. 

Tagasi üles