Nipid, kuidas häbelikkusest võitu saada

FOTO: Erik Reis / PantherMedia / Scanpix

Häbelik olla pole mingi häbiasi, kuid aeg-ajalt võib see takistada inimest riske võtmast või end tõsiselt proovile panemast, kuna tuntakse end kohatult ning ebakindlalt. Kui oled väsinud olemast alati see toanurgas kükitav üksik hall hiireke, siis järgnevate nõuannete toel võid enda häbelikkusest võitu saada! 

Tunnista seda endale. Esimene samm ükskõik millise probleemi lahendamisel on selle tunnistamine, kirjutab Love Panky. Ainult sel viisil annad endale võimaluse viia läbi vajalikud muutused, et olukorda parandada. Hea küll, oled häbelik, kuid mis edasi?

Räägi sellest enda perekonnale ja sõpradele. Su lähedased on ilmselt sinu häbelikkusega kursis, kuid võid neile teada anda, et proovid enda hirmudest ja kohmetusest üle saada. Ilmselt on nad valmis sind vajadusel toetama ning julgustama. Pere ja sõprade tugi on oluline, kuid ära lase neil end survestada.

Jõua probleemi juureni. Mõtle natuke ajas tagasi ning jõua selgusele selles, millest sinu häbelikkus tuleneb. Kas oled alati häbelik olnud või on see omadus ajapikku juurdunud? Kas on mingid olukorrad, mis muudavad sind eriti häbelikuks? Kas muutud kohmetuks suure rahva seas või pelgad üleüldse uute inimestega kohtumist? Igal asjal on põhjus ning selleni jõudmine annab sulle vajaliku selguse, et edasi liikuda ja end muuta.

Tunne enda mugavustsooni. Mõtle enda jaoks välja, kust lähevad sinu jaoks piirid, millest sa üle astuda ei soovi. Igal inimesel on omad piirid, mida rikkuda ei soovita ning sellest pole mitte kui midagi. Teisalt leiad ilmselt ka mõned piirid, mis on seotud just häbelikkuse ning hirmuga. Nende osas pead ilmselt enda võimete piires otsustama, mida oled valmis tegema, et enda häbelikkusest ikkagi jagu saada. Liigne mugavustsooni kinni jäämine ei ole ka kasulik.

Ära sea ulmelisi eesmärke. On väga hea, kui siht on silme ees, kuid muutumisega alustades ei ole hea end ebarealistlikult suurte ootustega üle koormata. Milleks kiirustada? Õpi end ja oma piire rahulikult tundma ning liigu omas tempos. Väikeste eesmärkide täitmine on lihtsam ning see ei tekita nii suurt survet ja stressi koheselt ja kiiresti kõike saavutada. Muutused võtavad ju ometi aega.

Võid end vestlusteks ette valmistada. Kui oled minemas peole või intervjuule ning kardad, et sul pole midagi rääkida, siis on hea mõte end juba eelnevalt ette valmistada. Seeläbi saad eesootava vestluse stressi vähendada. Endaga rääkimine pole mingi häbiasi, nii et kui tunned selleks vajadust, siis võid kodus mõned võimalikud stseenid läbi harjutada. Seeläbi saad enda mõtteid korrastada ning soovi korral pikemalt järele mõelda, mida sa millestki mõtled või arvad. Samas ole alati ettevaatlik, et sa enda väljamõeldud stsenaariumi liigselt kinni ei jää.

Tea, milles oled osav. Enda tugevuste tundmine on väga oluline. See aitab sul tunda end enesekindlamalt ning inimestega on alati lihtsam rääkida asjadest, millega oled hästi kursis ning mis sind ennast ka huvitavad.

Ära muretse selle pärast, mida teised inimesed mõtlevad. Nii šokeeriv kui see ka tunduda ei või – mitte kedagi ei huvita! Inimesed on huvitatud eeskätt siiski iseendast ning kõik muu on teisejärguline. Nii et teinekord kui ütled midagi valesti, siis ei tasu sellega terve ülejäänud päeva enda pead vaevata,  kuna teine inimene unustas sama asja suure tõenäosusega juba vaid mõni hetk peale selle juhtumist.

Jälgi ekstraverte. Kui tunned, et ei oska inimestele läheneda ning juttu alustada, siis on hea mõte ekstravertide käitumist jälgida. Nad on inimestega suhtlemisel suurepärased ning ilmselt saad neid vaadeldes nii mõndagi ka endale kõrva taha panna. Põhimõtteliselt oled häbelikkusega võitlemisel ju enda jaoks suhtluskooli läbi viimas, nii et kuula, jälgi, pane tähele ning õpi!

Kui kahtled, siis küsi. Kui sa ei tea, millest kellegagi rääkida, siis võid neilt lihtsalt küsimusi küsida. Inimesed armastavad endast rääkida, see on meil loomuses. Küsimus ei pea olema isegi midagi tähtsat ega tõsist, piisab ka näiteks kellegi koera või tätoveeringu kohta uurimisest.

Hoia jobudest eemale. Inimesed võivad aeg-ajalt väga nõmedalt käituda, kuid jäta meelde, et üldjuhul pole asi sinus, vaid neis endas. Ära võta asja isiklikult. Targem oleks sellistest inimestest hoiduda, kuna sinu eesmärk on upitada siiski enda enesekindlust mitte nende oma.

Saa enda hirmudest üle. Kui su sõber kutsub sind peole, siis tasub kindlasti minna. Teadvusta endale, et hirmudega tuleb silmitsi seista, kuna vastasel juhul ei saa midagi ka muutuda. Ära lase hirmudel ja kahtlustel enda elu kontrollida. Pealegi võid õhtu lõpuks avastada, et tegelikult oli ju täitsa tore!

Kui kohe ei õnnestu, siis ära anna alla. Käisid peol ära ning istusid terve õhtu nurgas ajakirju sirvides? See ei tähenda, et kõik oleks läbi, alati ei saagi kõik õnnestuda ning sellega tuleb lihtsalt leppida. Sellegipoolest tasub alati uuesti proovida, kuna suurte muutusteni jõutaksegi samm-sammult. Kui komistad ja kukud, siis aja end aga uuesti jalgele ja rühi edasi.

Tagasi üles