Ööloom: ebaõnnestumine ei ole piinlik

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Ööloom

Novembri keskpaiku põrkasin Tallinna Loomeinkubaatori korraldatud koolitusel kokku Jan Plaaniga, kes on Öölooma brändi üks neljast asutajaliikmest. Jan võttis koolitusest osa, seekord esinejana. Ta jagas oma kogemust ning rääkis koolitusel Öölooma brändingu ülesehitamisest, sellest, kuidas inimesed on nõus Öölooma unemaski eest maksma 27 eurot, samal ajal, kui apteegis müüakse unemaske 4-5 euroga. See lugu köitis mind ja eelkõige köitis mind see, et Jan ei peljanud rääkida ka ebaõnnestumistest – siiralt ja ausalt. Ööloomast kirjutab Osta.ee moeblogi.

Leppisime Janiga kokku, et kohtume täpselt nädala pärast ühes õdusas Tallinna kohvikus ja räägime Öölooma tegemistest põhjalikumalt. Eriti hea meel oli, kui kohtumisele ei ilmunud Jan üksinda, vaid oli endaga kaasa kutsunud veel ühe Öölooma meeskonnaliikme – Johan Kallase. 

Öölooma kaelkirjaku mask / Ööloom

Kuidas sündis Ööloom ja kes seal taga on?

Ööloom sündis meie liikme Karmeni poolt, kes õmbles esimesed maskid oma sõbrannadele jõulukingiks. Kuna need kõigile meeldisid ja tundusid piisavalt jaburad, tekkis mõte, kas mitte ei võiks sellisele tootele turgu olla? Lähtusime Eric Riesi „Lean Startup“ ideest ja proovisime kasvada läbi väga läbimõeldud mikro sammude ja ilma suuri riske võtmata. Õnneks oli kogu disainikompetents alates kodulehest kuni pakendite loomiseni meil endal olemas ja kaotada oli vaid meeskonnaliikmete aega. Tegime valmis 10 maski ja vaatasime, kas keegi on need nõus ka ära ostma. Kümnele maskile ostjate leidmine oli väga lühikese aja küsimus ning saadud tulusid kasutasime piltlikult, et toota juba järgmised 100 maski ja proovida need maha müüa. Nii olemegi järk-järgult kasvanud. Tasa ja targu!

Meie meeskond koosneb neljast sõbrast, kelleks on Karmen Heinmaa, Jan Plaan, Johan Kallas ja Mihkel Virkus. Kõik liikmed töötavad ka igapäevaselt brändingu, turunduse ja startupindustega tegelevates ettevõtetes.

Kuidas Ööloom oma nime sai?

Soovisime midagi sellist, mis oleks natuke salapärane ja põnev ning sobilik ka välismaal kasutamiseks, sest algusest peale oleme sihtinud välisturge. Ööloom on visuaalselt ilusa kirjapildiga ning “Ö” täht on ju välismaalasele mõnusalt suupärane hääldada ja tuttav ka.

Samuti kirjeldas öölooma nimi meie toodet ideaalselt!

Kui lihtne või keeruline on olnud senine Öölooma teekond?

Teekond on olnud päris hoogne. Õppimist on palju olnud. Eriti viimane aasta, kui oleme EAS’i toetuse abiga eksporditegevusi katsetanud. Siia võiks ilmselt hea tunni jagu erinevatest õppetundidest rääkida. Ilmselt on meile samad asjad keerulised olnud, mis enamustele ettevõtetele, kes proovivad enda tooteid või teenuseid eksportida – õigete partnerite leidmine ning nendega ühenduse saamine, tohutust infomürast läbi murdmine jne.

Kes on Öölooma sihtgrupp? Inimesed, kes hindavad head ööund, head disaini, head nalja ning ei võta elu liiga tõsiselt.

Öölooma bränding on väga tugev ja edulugu imetlusväärne, kas teil on olnud ka mõni komistuskivi? Kui, siis milline?

Brändingu osas ilmselt on meie tiim kõige paremini varustatud ja selles valdkonnas on komistuskive kõige vähem olnud. On ju meie tiimi kõik neli liiget pikaajalise staažiga ja paljude auhindadega tunnustatud just brändingu ja reklaami valdkonnas. See on selgelt meie kõige tugevam külg. Komistuskive ja õppimisi on olnud pigem meie jaoks mitte nii tuttavates valdkondades. Kuid eks on ka brändingu osas nii mõndagi õpitud.

Näiteks saaks hea case-study, miks tuli ümber disainida Kuldmuna auhinnagalal kulla vääriliseks tunnustatud pakend juba pool aastat pärast selle valmimist. Lühike vastus on, et pakend, mis töötab e-poe kontekstis, ei pruugi seda teha füüsilistes poodides. Samuti oleme paremini paika rihtinud oma tootelood ning kommunikatsioonistrateegiad.

Näiteks pidasime algselt tähtsaks rääkida ka kommunikatsioonis handmade toodetest ja panna rõhku recycled ja looduslikele materjalidele, kuid elu näitas üllatuslikult, et see tekitab pigem probleeme. Kui sul on ühe lause jagu aega rääkida oma tootest, töötab paremini rääkida ära oma toote lugu, mitte mis materjalidest see tehtud on. See, et su toode on igast otsast kvaliteetne, see peab olema ütlematagi selge ning handmade aspektist rääkimine pigem tõrjub ostjaid ning jätab tootest mulje kui laadakaubast ja kõikuva kvaliteediga väiketiraažist.

Öölooma pandamask
Öölooma pandamask Foto: Ööloom

Mis on teie edu valem?

Ma arvan, et selle taga on väga suur panus disaini. Ja seda mitte disaini kui kujunduskunsti, vaid me oleme disaininud ettevõtte, me oleme disaininud loo, me oleme disaininud teenuse, me oleme disaininud brändi. Me oleme sinna pannud väga palju aega ja iga otsust väga pikalt ja põhjalikult vaaginud. Kindlasti on ka edul tähtis koht sellel, et me tõesti armastame ja naudime seda, mida me teeme. Iga tegevuse puhul on tähtis küsimus, kas sa teeksid seda, kui selle eest raha ei saaks. Ja vastus on, et meie teeksime Öölooma ka lihtsalt tegemise rõõmust! Inimene ei saa teha midagi hästi, kui see tegevus talle ei meeldi!

Milline on teie sõnum alustavale (ettevõtjale) brändile/disainerile?

Me oleme tänaseks tegutsenud 2 aastat ehk oleme ise endiselt üsna alguses. Kui üldse midagi selle 2-aastase kogemuse pealt teistele öelda, siis ehk seda, et tasub teha seda, mis endale ka korda läheb, lihtsalt müügiks millegi tegemisega kaugele ei jõua. Alustage väikselt, ainuke tagasiside, mis startupinduses loeb, on kliendi ost. Kõik võivad su toodet kiita, aga kui ladu tuhandeid tooteid sõprade õhutuste peale täis on ja ostjaid tegelikult ei ole, on päris halvasti. Tehke paar toodet ja leidke neile ostja. Ja leidke endale meeskonda hea brändilooja ning disainer! Aga mis kõige tähtsam – lihtsalt tehke midagi. Võibolla esimene kord ei õnnestu, aga selle pealt õpite ning teete teisel, kolmandal või neljandal korral juba selle õige! Ebaõnnestumine ei ole piinlik, piinlik on mitte isegi proovida!

Öölooma maskid
Öölooma maskid Foto: Ööloom

Öölooma brändingutekstis  olete toonud ära päris huvitavad numbrid: keskmine inimene veedab magades ligi 200 000 tundi – kokku üle 22 aasta! Kui palju ise pöörate piisavale magamisele tähelepanu? Kas kasutate ise magades Öölooma maski?

Meie jaoks oli ka väga tähtis see, et meie tootel oleks päriselt olemas ka funktsionaalne väärtus. See on üllatav kui palju seda toodet päriselt ka kasutab! Samuti on teaduslikult tõestatud, et unemask parandab une kvaliteeti. Meile meeldib mõte, et meie toode kuidagi toob inimestele rõõmu ja muudab maailma õige pisut paremaks kohaks. Magamine, puhkamine ja naermine on tähtsad, inimesed kipuvad seda unustama. Meie tiimist kasutavad Öölooma unemaski igaöiselt magamiseks Johan ja Mihkel.

Kuidas on sündinud  maskide loomade valikud?

Teaduslikult ikka. Tegelikult mitte, puhtalt tunnetuslikult ning aegajalt oleme oma FB-sõpradel ka lasknud valida, et milliseid loomi järgmiseks teeme. Tegelikult on nii, et lahedaid loomi on väga palju ning hea meelega teeksime kõigist neist unemaskid. Hetkel ei ole me lihtsalt sortimenti selle tõttu laiemaks teinud, et mitte oma laoseisu liiga suureks paisutada.

Millised (Öö) loomad meeldivad eriti, millised on teie enda lemmikud?

Ülekaalukad menukid on rebane, ükssarvik ning panda. Kuid loomadega on juba kord nii, et igal ühel on oma südameloom. Meie jaoks on kõik loomad lemmikud.

Öölooma hundimask
Öölooma hundimask Foto: Ööloom

Kas meenub mõni naljakas seik seoses Ööloomaga?

Naljakaid lugusid on olnud palju, aga mis kõige tähtsam, iga inimene, kes meie maski näiteks lennukis või bussis endale pähe tõmbab saab seda naljakat seika ise kogeda!

Milline on olnud senine tagasiside Öölooma kohta?

Täiega positiivne. Ja kohe ülevoolavalt positiivne. Tore on, et inimesed leiavad selle aja, et meile kirjutada sellest, et meie tooted ja bränd neile meeldib. Me saame endale postkasti kirju nii Eestist kui välismaalt lihtsalt selle kohta, kuidas me oleme inimestele korda läinud ja nende elu kuidagi rõõmsamaks muutnud. Lahe on ka vaadata inimeste reaktsiooni, kui nad meie tooteid esimest korda näevad. Tavaliselt on mingi murdosa sekund, kui inimene ei saa päris täpselt aru, et millega tegu, aga siis kui saab, siis läheb nägu alati naerule. Ja see on see, mis annab meile indu edasi tegutseda.

Millised on tulevikuplaanid seoses Ööloomaga?

Ühelt poolt tegeleme oma tootevaliku laiendamisega. Hoiame oma brändi praegu magamise-kesksena ning seega soovime tuua turule veel tooteid, mis selle teemaga haakuvad. Teiselt poolt tegeleme välismaiste partnerite otsimisega ning rahvusvaheliste edasimüüjate leidmisega. Samuti keskendume heale loojutustamisele.

Kui raske on olla Eestis ettevõtja?

Kuna me pole keegi veel välismaal ettevõtja olnud, siis ei oska öelda, kas Eestis on kergem olla ettevõtja kui kuskil mujal. Ilmselt on Eestis ikkagi suhteliselt lihtne ettevõtja olla. Kokkuvõttes ei ole ettevõtja olla raske, kui see on see, mis tegelikult ka meeldib. Raske on teha neid asju, mis meile ei meeldi ning mille tegemiseks meil pole loomuomaseid eelduseid. Samuti on raske saada jalga ukse vahele välisturgudel, ega sind seal keegi ei oota. See on ropp töö ennast sinna maha müüa, sest konkurents seal on väga karm.

Kuhu Eesti disain on teel?

Eesti disainil on väga suur tulevik! Meil on väga palju andekaid disainereid ning mis kõige tähtsam – disaini vajadusest ja rollist saadakse aru. Mõistetakse, et tegu pole pildikeste joonistamisega vaid sisuliste probleemidele kõige paremate ja nutikamate lahenduste leidmisega. Samuti on olemas soov koduturult välja murda!

Rohkem Öölooma tooteid Eesti Disaini lehelt leiad SIIT.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles