Kaheksa asja, mis sinuga toimub, kui otsustad napsist loobuda

FOTO: Panther Media/Scanpix

Kas klaasikesest veinist õhtusöögi kõrvale on kujunenud kaks või kolm, ilma milleta sa ei kujutaks oma õhtut enam ettegi? Või oled hoopis õllerüüpaja ja seda tõestab ka su suureks paisunud vatsake? Mis iganes põhjusel oled mõelnud, et võiks alkoholi tarbimist piirata - usu, see on väga hea mõte. 

Harjumuse jõud võib olla väga suur, mistõttu võib alkoholist loobumine osutuda keeruliseks ka siis, kui sul ei tekkinud sellest sõltuvust. Kasu tervisele kaalub aga kõik raskused üles, kirjutab Women’s Health. 

Kui märkad, et oled hakanud regulaarselt liiga palju jooma, võiksid teha ühe pikema pausi, et saaksid selgelt aru, kui palju alkohol sinu elu, tervist ja välimust mõjutab. Siin on vähemalt kaheksa asja, mida võid karske perioodi ajal märgata. 

  1. Sa hakkad paremini magama. Alkoholi joomine enne magamaminekut mõjutab aju aktiivsust ja ei lase korralikult välja puhata. Põhjalike uuringutega on leitud, et kuigi alkouimas võib inimene kergemini uinuda ja esialgu ka sügavamalt magama jääda, siis pärast esmast unetsüklit see muutub ning järgneb väga katkendlik ja pinnapealne uni. Kui oled mõnda aega elanud ilma alkoholita, hakkad märkama, et magad oluliselt paremini. Tänu sellele on sul ka parem tuju ning sa suudad tööl hästi keskenduda.
  2. Sa tarbid õhtusöögiga vähem kaloreid. Väljaandes American Journal of Nutrition avaldatud uuringust selgus, et alkohol on üks suurimaid kurja juuri, mis soodustab ülesöömist. Kuna alkohol teravdab meeli, tekitab see suurema söögiisu, mis tähendab, et vindisena süüakse keskmiselt 30 protsenti rohkem kui kaine peaga. Lisaks sellele tuleb arvestada, et ka alkohoolsed joogid sisaldavad väga palju kaloreid. 
  3. Sul võivad tekkida teistsugused isud. Suhkur suurendab naudingut tekitavad dopamiini taset ja alkoholil on üsna sarnane mõju. Seetõttu võib olla, et kui loobud alkoholist, hakkab aju janunema millegi järele, mis tuju tõstaks ning see väljendub magusasisus. 
  4. Su kaal hakkab langema. Alkohol mõjutab kehakaalu mitmel moel ja nii tasahilju, et seda on raske märgata. Ühes margaritas on umbes 300 kilokalorit ja see tuleb suuremalt jaolt suhkrust.  Maitsvas piña colada’s võib olla koguni 450 kilokalorit, mida on rohkem kui ühes praes. Uuringud on näidanud, et mõõduka alkoholi tarbimise korral lisandub mehe päevasele kaloraažile 433 kilokalorit, naisel 300 kilokalorit. Kui see oma menüüst eemaldada (ja mitte asendada maiustustega), on kaalust maha võtmine oluliselt kergem. 
  5. Tere, kaunis jume! Juba mõne päevaga märkad, et nahk tundub pringim ja säravam. Kuna alkohol viib vett kehast välja, mõjub see halvasti ka välimusele ja teeb naha kuivaks. Lisaks vähenevad nahalt pärast alkoholist loobumist punetavad laigud ja kõõmast on kergem lahti saada.
  6. Sul jääb rohkem raha üle. Siililegi selge, et trimpamine on kulukas harjumus. Seda eriti siis, kui sa eelistad näiteks veini või viskit. Varu omale aega ja löö kulud kokku - kui sul on arvud selgelt silme ees, on raske endale luisata, et joomisharjumus ei mõjuta oluliselt rahakotti. Mõjutab küll, ja kuidas veel.
  7. Arvesta ka tagasilöökide ja kadedusega. Vahel võib ette tulla hetki, kui tekib tunne, et jääd millestki ilma. Sageli kasutavad inimesed alkoholi oma tunnete välja elamiseks ning kui selline võimalus äkitselt puudub, tekitab see rahutust ja isegi viha. 
  8. Vähirisk väheneb, kuid südamehaiguste risk võib siiski ligi tikkuda. Uuringud on tõestanud, et alkoholi tarbimine suurendab oluliselt erinevate vähivormide riski. Mida rohkem juua, seda suurem on oht haigestuda. Teisest küljest on ka leitud, et väheldane alkoholi tarbimine võib ennetada südameprobleeme. 
Tagasi üles