Laadakülastajate välimääraja: laikijatest arusaamatute uitajateni

Haruldane messikülastaja: päris ostja

FOTO: matej kastelic / PantherMedia / Scanpix

Käsitööline Irma Estra käis laadal ning proovis käsitöömessimüüja rasket tööd. Eksperimendi käigus oli tal aega ka kaardistada messikülastajaid. Siin on tema ja tema kaaslase Sigriti kokku pandud põhjalik messikülastajate välimääraja.

1. Arusaamatud uitajad

Need on sellised inimesed, kes liiguvad ühtlases tempos müügilettide vahel, aga ei pööra pilku mitte ühelegi neist ega aeglusta kusagil ka sammu. Lisavariant A: inimesed, kelle pilgud on naelutatud telefonidesse ja B: need, kes omavahel ennastunustavalt lobisevad.

Meile jäi arusaamatuks, mida ja miks nad otsima tulid.

2. Erapooletud vaatlejad

Need on tegelikult natuke nagu esimese külastajagrupi alaliik, sest nemad liiguvad samuti sammu aeglustamata kõikide ridade vahel, aga vaatlevad ühesuguse huviga nii kootud sokki, puidust pannilabidat, pärlitest kaelakeed ja värvilist lõhnaküünalt. Ka toidulett ei suuda neid oma ahvatlustega ettevõetud rajalt ja tempost hälbima meelitada.

Mõned üksikud haaravad tempot aeglustamata karbist visiitkaardi...

3. Ideekogujad

Nemad on selles mõttes huvitav seltskond, et nad tõepoolest tunnevad su kauba vastu siirast huvi. Nad võtavad asja kätte, uurivad seda vasakult ja paremalt, vaatavad kaugelt ja lähedalt, hindavad ja kaaluvad... Aga kui hakkad neile müügijuttu ajama, siis selgub, et tegemist on teise samasuguse hobikäsitöölisega, kes on tulnud kohapeale uusi mõtteid ja inspiratsiooni saama ning tehnikaid õppima. Ta ei kiida su tööd, ammugi ei osta ta seda, aga tema näost on selgesti näha, kas ta sai idee võrra rikkamaks või mitte.

4. Laikijad

Ka nemad on leti müüjapoolse külje poolt vaadatuna huvipakkuvad tegelased, kuna tunnevad müügil olevate esemete vastu samuti siirast huvi ja imetlust. Nad jäävad leti ette pikalt seisma, vaatavad põhjalikult kõiki asju (üldjuhul mitte ühtegi konkreetset) ja õhkavad siis: «Issand, kui ilusad!», «Küll on huvitavad ja originaalsed asjad!», «Kuidas selliste tegemine küll võimalik on!» jne. Nad paitavad su käsitööego ja -kõrva, aga ... ei osta mitte ainsatki asja.

Tõsi küll, paljud neist võtavad ka visiitkaardi, mis teeb neist siiski pikemas perspektiivis huvipakkuva kliendi. Loodetavasti.

5. Eriliste soovidega tellijad

Need on haruldased, aga siiski täiesti eksisteeriv liik külastajaid. Ma ise kohtasin paari sellist. Kuigi neile ei sobi hetkel letile laotatud sortimendist mitte midagi, ometi on neil reaalne soov mingi ese endale soetada ja seda just nimelt sinu käest. Seega – nad teevad tellimuse. Mulle sellised kliendid meeldivad ja sugugi mitte seepärast, et nad midagi tellivad, vaid hoopis seetõttu, et mulle endale meeldib teha asja konkreetsele inimesele. Selline umbisikuline asjade valmisvorpimine, nagu meil Sigritiga enne messi toimus, on küll protsessi mõttes tore, aga sisu poolest igav ja kipub väga liinitööd meenutama.

6. Ootamatud üllatajad

Need on sellised inimesed, kellest ei oska mitte uneski arvata, et nad üldse võiks sinu asjade vastu huvigi tunda. Liigina veelgi haruldasemad kui eelmise tüübi esindajad. Meie nägime kolme päeva jooksul kahte. Üks oli soomlasest härrasmees, kes lihtsalt tuli oma naisega, juba kiirustas meie letist ilma peatumata mööda, pööras siis täiesti ootamatult otsa ümber ja tuli tagasi. Ostis pikemalt valimata ühe väikese punase prossi. Sigriti üllatajaks oli üks surfarivälimusega lahe noormees, kes ostis oma emale kingituseks bareti (NB! Ema ise ilmselgelt ei viibinud messil). Ma väga loodan, et ta emale poja kingitus meeldis.

7. Päris ostjad.

Neid oli messil päris palju, meie juurde jõudsid kahjuks väga vähesed.

Tagasi üles