Veel viis müüti alkoholi kohta purustatud

FOTO: SCANPIX

Kirjutasime eile alkoholi kohta levivatest müütidest, mis tegelikult ei pea paika. Kuna jutte on igasuguseid, on ka ekspertide tööpõld lõputu ja selgitustööd jagub kauemaks. 

Paljastame Greatisti abil veel viis müüti alkoholi kohta, mis võivad tekitada segadust ja… halba enesetunnet. 

«Õlu aitab hästi treeningust taastuda.»

Mõned uuringud on näidanud, et õlle joomine aitab sportlastel kiiremini vedelikukadu taastada kui vee joomine. Selleks on kolm põhjust: õlles on vitamiine ja mineraale, mida vees pole; gaseeritus kustutab janu; süsivesikud taastavad energiavaru. 

Õlle joomine pärast trenni on ainult teatud mõttes parem kui vee joomine. Sellest on aga palju paremad spordijoogid, kus on parajas koguses suhkrut, soola ja kaaliumi, mis taastavad organismi energiavarud kiiresti, kuid ei kahjusta seda nii nagu õlles olev alkohol. Kuna alkohol mõjutab maksa ja kõhunäärme tööd, väljub hapnik vereringest kiiremini ning see pärsib seedeensüümide ja oluliste toitainete transporti kehas. See aeglustab lihaste kasvu ja taastumust ning häirib süsivesikute energiaks kasutamist. Nii ei saa paraku öelda, et õlu oleks hea trennijärgne jook, pigem vastupidi.

«Aspiriini või ibuprofeeni võtmine enne kõva joomingut aitab pohmelli vähendada.»

Mõte on hea: kui tablett kohe sisse võtta, ei ole hommikul nii halb olla. Kahjuks ei ole sel mingit mõtet.

Valuvaigisti võtmine enne joomist ei aita, sest selleks ajaks, kui peavalu tekib, on rohu mõju ammu üle läinud. Tegelikult on see hoopis ohtlik ja aspiriini või ibuprofeeni ei tohi mingil juhul võtta alkoholi joomise ajal. Valuvaigistid võivad uuristada mao limaskesta, mis koostöös alkoholi maguärritava toimega võib põhjustada maksapõletikku ning vereringesse pääseb rohkem alkoholi. Selle tagajärjel võib tekkida maksakahjustus ja suurem vere alkoholisisaldus. Hommikul on aga teine lugu - siis võib valuvaigisti peavalu hästi leevendada.

«Kui enne magamaminekut midagi süüa, siis pohmelli ei tule.»

Purjus inimesel võib tekkida suur isu rasvase rämpstoidu järele. Kuigi burgerid ja pitsa maitsevad joogisena eriti hästi, ei aita need kaineneda ega ka pohmelli vältida. 

Selleks ajaks kui pitsa jõuab makku, on tarbitud alkohol juba imendunud. Rasvane toit ei aita maksal alkoholi kiiremini metaboliseerida. Rasva ja alkoholi kombinatsioon võib hoopis tekitada happe tagasivoolu, mis tähendab, et hommikul tunned end veelgi halvemini. Kui tahad, et toit aitaks alkoholi imendumist aeglustada, tuleks süüa vahepala või eine enne joomist. Mingit imetoimet sel siiski pole, sest lõpuks jõuab joodud alkohol ikkagi vereringesse. 

«Hele õlu on tervislikum.»

On inimesi, kes usuvad, et hele õlu on tervislikum, sest selles on vähem kaloreid ja alkoholi kui tumedas õlles. Isegi kui see on tõsi, et tee need kaks omadust heledast õllest tervislikku valikut. 

Sellist müüti uskudes juuakse kogemata liiga palju, et kompenseerida arvatavat vähest alkoholisisaldust. Nii tarbitakse lõpuks rohkem kaloreid ja alkoholi, kui seda oleks tehtud kange napsiga. Samal ajal tasub meeles pidada, et kui üks bränd on oma õllele peale kleepinud sildi light/hele, on see lahjem vaid sama brändi toekamast tootest. Ära lase end reklaamsiltidest eksitada ja loe lähemalt toote sisalduse kohta etiketilt. Pealegi ei saa kalorite vähesust alati võrdsustada tervislikkusega.

«Kohv ja külm dušš teevad kaineks.»

Kuna jääkülm vesi ja kofeiin mõjuvad ergutavalt, on lihtne arvata, et need vähendavad unisust ja alkoholi mõju, kuid tegelikult mõjub äratus vaid sümptomitele ja mitte põhjusele. 

Maks põletab umbes ühe alkoholiannuse tunnis. Kuna alkohol teeb uimaseks ja uniseks, võivad kohv ja külmas vees karastamine teha küll meeled ärksamaks, kuid need ei kiirenda alkoholi väljutamist organismist. Selleks ei aita miski muu kui aeg.

Tagasi üles