Kui halb on süüa vaid üks kord päevas?

FOTO: SCANPIX

Mõned inimesed on vankumatult ühe toidukorra usku väites, et tänu sellele on neil pea klaar, palju energiat ja kaal langeb. Nad on terve päeva söömata ja õhtul koju jõudes lasevad heal-paremal maitsta. 

Teoreetiliselt on päevas ainult üks kord söömine imelihtne. Aga kas korraga väga palju söömine saab tõesti olla tervislik ja aidata ka pikas plaanis kaalust maha võtta? Kui vaadata sellele positiivsest küljest, siis on justkui hea, et 20-tunnise paastu järel võib süüa mida iganes ja kui palju tahes. Kogu päeva ei pea söögile mõtlema, süüa tegema ega kööki koristama. Mõned uuringud on näidanud, et vahelduv paastumine parandab insuliinitundlikkust, aitab haigustega võidelda ja tuleb kaalulangusele kasuks, sest ketoosi tõttu põletab keha rohkem rasva, kirjutab Prevention.

Muidugi on sel toitumisplaanil mitu murekohta. Tühi kõht pika aja vältel põhjustab kurnatust, peavalu, ärritust, peapööritust ja segadusse sattumist. Uuringud on näidanud, et naised ärrituvad näljasena kergemini kui mehed, mis võib olla põhjustatud sellest, et järglastele toidu otsimine on olnud rohkem naiste õlul. Naistel ongi oluline arvesse võtta, et kõik senised vahelduva paastumise kohta uuringud on tehtud meeste peal, mistõttu pole üldse kindel, kas naised võiksid sellest kasu lõigata.

Enamasti on tühja kõhu kannatamine halb juba seetõttu, et lõpuks sööma asudes tehakse väga halbu valikuid ning suure isu tõttu eelistatakse rohkem süsivesiku-, rasva- ja kaloririkkaid toitusid. Kuigi ainult õhtuti söömisega annab vältida tööajal kõiksugu kiusatusi, teeb see inimesi ka pahatihti antisotsiaalsemaks, sest enamasti käivad töökaaslased koos söömas.

Vahelduv paastumine ei sobi mõistagi igaühele. Kindlasti ei tohiks ainult ühe toidukorraga piirduda näiteks lapsed ja rasedad või ka rasedaks jääda soovivad naised. See võib ajutiselt kasuks tulla jooksjatele, kes tahavad rasva nii-öelda jooksukütteks kulutada, kuid tavainimestele pole see soovitatav. Suure tõenäosusega ei sisalda see üks suur toidukord ka piisavalt puu- ja köögivilju.

Sellest palju mõistlikum on tahtmise korral hommikusöök vahele jätta ehk paastuda umbes 16 tundi, kuigi ka seda ei tasuks harrastada regulaarselt. Üldiselt võiks kõik söögikorrad mahtuda 12-tunnise ajavahemiku sisse, sest see aitab hästi vältida hilisõhtust näksimist. 

Tagasi üles