Uuring: naised pole autodega üldse rahul. Mida nad siis tahavad?

FOTO: PantherMedia / Scanpix

Londoni konsultatsioonifirma Frost & Sullivan korraldas kaks uuringut, et teha kindlaks, kuidas suhtuvad naised tänapäeva autodesse ning millised on nende ootused uutele sõiduvahenditele. Statistika põhjal langetavad Euroopas ja Ameerika Ühendriikides naised autoostu otsuseid meestega enam-vähem võrdselt. Autotööstusel on aeg naiste häält tõsisemalt kuulda võtta, kirjutab Accelerista.

Uuringust selgub, et ehkki naised sõidavad autoga järjest rohkem, see neile eriti ei meeldi. Ameerika Ühendriikides on juhiluba omavate naiste protsent juba ületanud meeste oma – juhtimisõigus on 51 protsendil ameeriklannadest ning vaid 49 protsendil sealsetest meestest.

Naised otsustavad, mida osta, aga pole sealjuures rahul

Autoostuotsuseid langetavad naised meestega võrdselt või isegi rohkem – mõni aasta tagasi Suurbritannias tehtud küsitlus näitas, et vähemalt 62 protsenti ostu-müügi lepingutest vormistatakse õrnema soo otsustaval sekkumisel. Frost & Sullivani uuringu põhjal aga pole naised sealjuures kuigi õnnelikud selle üle, mida neile pakutakse.

Sama uuring toob välja, et iga teine naine ei ole oma autoga üldse rahul, 74 protsenti arvab aga, et autotootjad ei mõista neid ega tea midagi nende vajadustest. Tootjad küll püüavad naiste soovidele reageerida ja ehitada autosid, mis õrnemat sugu kõnetaksid, seni on need ponnistused päädinud ebaõnnestumisega.

Kaheksa asja, mis peavad naiste autos olema

Frost & Sullivan reastas uuringu tulemuste põhjal tähtsuse järjekorras need kaheksa asja, mis naistele mõeldud autos kindlasti olemas peavad olema. Nimekiri sisaldab nii konkreetseid elemente kui laialt levinud üldtõdesid, mille tõlgendamine jääb iga autotootja otsustada.

1. Ruumikas, naiste jaoks kohandatud salong.

2. Hea nähtavus igas suunas, katuseluuk.

3. Keskkonnasõbralikkus ja madal heitmetase.

4. Intuitiivselt kasutatavad juhtnupud.

5. Tervislikkusele suunatud omadused.

6. Kõrge kvaliteediga materjalid, näiteks nahkistmed.

7. Tänapäevased juhiabisüsteemid: parkimisabid, sensoriga avanevad uksed.

8. Kohandamisvõimalused, näiteks pedaalid kõrgete kontsade jaoks.

Väike linnaauto on tõeline naistekas

Frost & Sullivani teisest uuringust selgus, et autod, eriti aga väikesed linnaautod muutuvad palju enam kohandatavaks, kuna naised mõjutavad juba 80 protsenti autoostuotsustest.

Kuigi naised ise ei taha sugugi väikeste autodega sõita, vaid eelistaksid iga kell suuri maastureid, on reaalsus siiski teine – suurlinnades on igapidi mugavam liikuda kompaktse väikeautoga. Nii panid naised ritta kõige olulisemad argumendid, mille põhjal väikeauto ostuotsus tehakse.

Otsustavaks saab sõiduki ruumikus, turvalisus, materjalide kvaliteet, värvi- ja vastupidavus. Iga naine oskab hinnata ka parkimisabisid ja hästivalgustatud tankimisluuki koos suures kirjas kütusetähisega, mida paaki valada võib.

Kui tahes väikeses autos peab olema hõlbus ligipääs kõigele vajalikule, mobiilseadmete ja meelelahutuse integreeritud süsteemid. Tulevikusõidukid peaksid olema varustatud isesõitmisfunktsiooniga, digitaalsete abisüsteemidega ning tervist ja heaolu suurendavate funktsioonidega.

Autos peab olema võimalik värskendada oma välimust ning piisavalt panipaiku, kuhu mahutada ära nii olemasolev kui poest ostetav kaup. Eraldi panipaik võiks olla ka käekotile. Tore oleks, kui tulevikuauto suudaks iseseisvalt vaigistada jonniva lapse ning ta magama uinutada.

Kuhu ikkagi panna käekott?

Selgus, et naiste jaoks on auto juures üks olulisemaid asju see, kuhu panna kott. See peaks olema kassilegi selge, et korralik naine käekotita toast ei välju! Kuhu see siis panna?

Tsiteerides ühte väga konkreetset arvamusavaldust:

«Tähelepanuks kõigile, kes autosid toodavad! Lõpetage naiste käekottide ignoreerimine ja andke meile koht, kuhu autos oma kott panna. Minu käekoti koht ei ole kõrvalistuja süles!»

Ja veel väljavõtteid uuringuga saadud vastustest:

«Kui kõrvaliste on hõivatud, tuleb kott panna tagaistmele või hoopis põrandale, kus see läheb niisamagi mustaks, või siis sellele astutakse veel peale ka.»

«Naised vajavad käekotte asjade jaoks, mida meestel ei ole vaja – või kui lähebki tarvis, siis nad teavad, et naisel on see nagunii kotis olemas.»

Soe tagumik ja korralik kojamees… ja veel mitu asja

Uuringust tuleb välja, et naiste üks sagedamini esinevatest soovidest oli autosse saada istmesoojendus. Seda nii seal, kus esineb aastaaeg nimega vilets suusailm, kui ka seal, kus päeval on soe, õhtul aga kisub õhk kontrastselt jahedaks.

Väljavõtteid uuringu vastustest:

«Minu jaoks on soojendusega istmed meeldivamad kui näkku puhuv kuum õhk. Soe iste mõjub sõidu ajal lõõgastavalt. Ja pole midagi hirmsamat külmadest nahkistmetest!»

Suur osa naistest soovis lisaks istmesoojendusele kindlasti ka tagaklaasipuhastajat, väga head nähtavust igas suunas ja piisavat võimsust järsematel tõusudel sõiduks. Samuti sooviti, et autoabi oleks garantii kindel osa ja seda saaks kasutada ka tühjenenud rehvi korral, rääkimata rehvi või ratta vahetusest.

Võimsust nimetasid ka teised vastajad. Paljud tõdesid, et just seetõttu on nad seni omanud ainult võimsaid Saksa päritolu sõidukeid, sest teised lihtsalt ei tee neid.

Toodi välja ka mudelieelistusi – näiteks Jeep Wrangler sai kiita navigatsiooni – ja multimeediasüsteemi eest ning selle eest, et on olemas istmesoojendus ja piisavalt laadimispistikuid nutitelefoni, tahvelarvuti ja muude seadmete jaoks.

Veel tõsteti esile tagurduskaamera olulisust, sealjuures taheti, et see teeks ka pilte – näiteks kui keegi sõidab autole tagant otsa, salvestaks kaamera juhtunu koos süüdlase numbrimärgiga. Samas see, kui kaamera salvestab otsatagurdamise oma auto puhul, ei ole jälle nii hea… sest enese õigustamiseks või kindlustusega asja klattimiseks kulub kohutavalt palju energiat.

Ameerika Ühendriikide seadused nõuavadki, et pärast 2018. aasta maikuud toodetud sõidukitel peab olema tagurduskaamera; salvestusfunktsiooni nõuet vähemalt praegu neile kaameratele ei esitata.

Tootjad juba rabelevad naiste õnne nimel

Nissan, Ford ja Volkswagen on oma uute mudelite loomisel juba naistele mõelnud. Järgides globaalset tervisetrendi, varustatakse sõidukeid kliimasüsteemidega, mis suudavad õhust välja filtreerida peenemaidki tolmuosakesi, viiruseid ning seeneeoseid ning värskendada salongiõhku ioniseeriva funktsiooniga. Naistele meeldivate sõidukite loomisel on trendiks ka ergonoomilised istmed ja tippkvaliteetsed salongimaterjalid.

Ka Porsche mõtles välja, mis auto naistele meeldib ning kuidas sõnumit «Me teame, mis te tahate» kommunikeerida. 85 protsenti Porsche ostjatest on mehed; ja seda protsenti tuleb hakata naiste poole kallutama. Selleks, et müüa naistele Porsche Macani, valis Porsche 2013. aastal oma brändisaadikuks tennisestaari Maria Šarapova.

Macan on piisavalt suur, et mahutada ära kasvõi terve ostukärutäis toidukaupa, aga ta suudab ka siis sõita nagu sportauto. Lisaks on Macanil lugematul arvul varustust ja valikuid, sealhulgas Luxor Beige värvi näidikupaneel ja mürasummutavad turvaklaasid.

Näiteks 2014. aasta Mercedes Benz S-klassi salong on varustatud parfüümidosaatori ja ioniseeriva funktsiooniga kliimasüsteemiga ning autos on vähendatud plastmaterjalide kasutamist. Istmete reguleerimiseks on installeeritud sadakond elektrimootorit ja mälu ning naise keha ergonoomikat järgivad istmed on varustatud massaažifunktsioonidega.

Varustus ei ole muidugi ainus hüve, millega autotootjad naiskliente ligi meelitavad. Jaapanis on pilootprojektina avatud Nissani müügiesindus, kus töötavad ainult naised. Eesmärk on muuta autoostukogemus naiste jaoks meeldivamaks.

Naistöötaja pakub muuhulgas lapsehoiuteenust ajaks, kui naisklient autoga tutvub, naismehaanikud selgitavad kõike asjasse puutuvat lihtsas inimkeeles ilma keerukat autovaldkonna terminoloogiat kasutamata ning naismüüjad teavad täpselt, mida naisostja ühelt autolt ootab…

Tagasi üles