Kas sina oled emotsionaalne poodleja?

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

FOTO: PantherMedia / Scanpix

Naised ostavad tihti asju emotsiooni ajel. Me lähme poodi ostma, kui oleme stressis, närvis või kurvad. Seda kutsutakse teraapiaks ning tegelikult teevad seda mõnikord ka mehed. 

See pealtnäha süütu tegevus võib tekitada sinu pangaarvele väga suure kahju, vahendab finantsguru Dave Ramsey. Emotsionaalne ostlemine on ainult lühiajaline lahendus suuremale probleemile.

Kuna selliseid olukordi on raske ennustada, siis sul võiks olla varem ettevalmistatud plaan, mis on kooskõlas sinu eelarvega. Iga kuu alguses pane kirja, kui palju raha läheb sul auto, maja, toidu ja muude elamiskulude peal peale. Järelejäänud summast osa peaks minema säästudeks ja ülejäänud raha on sulle vabalt kasutada.

Pea oma plaanist ja eelarvest kinni

Kui sul on emotsionaalselt rasked ajad ja sa tahad minna šoppama, siis sa lihtsalt ei viitsi enam ratsionaalselt mõelda, sest soovid ainult natuke pead ja rahakotti tuulutada. Enne, kui asud pidurdamatult raha kulutama, küsi endalt need kolm küsimust:

1. Miks sa asja osta tahad? Kas sa oled juba kümme minutit poes ringi vaadanud, aga sul ei ole õrna aimu ka, mida sa tegelikult otsid? See tähendab, et see on impulsiivne ost, sest sa tunned, et pead midagi ostma, aga ei tea tegelikult, mida sa osta tahad.

2. Kas sa tegelikult ka kasutad seda? Küsi endalt, mitu korda sa seda kasutama hakkad ja kas see teenib oma eesmärki. Kui see on selline asi, mille sa juba koju jõudes ära unustad, siis unusta parem ära selle ostmine.

3. Kas see mahub su eelarvesse? Oletame, et sa hakkasid eelmine kuu säästma millegi suure jaoks, aga nüüd oli sul väga raske töönädal ja sa tahaksid endale midagi head osta. Kas see mahub su eelarvesse? Kas sul läheks selle ostu tõttu palju kauem aega, et oma suuremat eesmärki täita? Mõtle selle üle hoolega järele, enne kui emotsiooni ajel ostma asud.

Ära osta asju selle põhjal, mida sa tunned, vaid selle järgi, milline on su eelarve. 

Tagasi üles