13 lihtsat tõde söömise kohta, mis annavad elule uue suuna

FOTO: Vida Press

Kes ei tahaks terve olla? Ei pea just olema toitumisteadlane, et mõista – tervist tasub otsida ka toidust, mida iga päev sööme. Just toidust saab meie keha ainest ehitusmaterjalideks ning oma funktsioonide täitmiseks. Söömine ei ole ainult nauding, see on ka keha vajadus, millele tuleks hoolega tähelepanu pöörata.

Millised siis on need põhitõed, mida iga inimene toitumise kohta teada võiks? Näpunäiteid jagab smuutid.ee lehel Ketlin Jaani-Vihalem Eesti Toitumisnõustamiskeskusest, kes on ühtlasi ka Eesti Toitumisnõustajate Ühenduse juhatuse esimees.

Söö mitmekesiselt ja katseta uusi asju – mida kirevam on sinu toidulaud, seda suurem on tõenäosus, et saad toidust kätte kõik selle, mida sinu keha vajab!

Puu- ja köögiviljad ning marjad tugevdavad su tervist – neis leidub palju vitamiine ja mineraale, mis immuunsust hoida aitavad. Nende hulka kuuluvad ka kaunviljad, mis on pungil täis vajalikke kiudaineid, mis seedimist toetavad ning sinu häid soolebaktereid toidavad.

Ära karda rasva – rasv ei tee paksuks! Küll aga tuleb osata rasva valida. Igas kodus peaks olema kvaliteetne oliiviõli, mis sobib nii salatitesse kui ka kergeks kuumutamiseks. Lisa menüüsse rohkem kala, püüa vältida kasvanduse kala. Häid rasvu sisaldavad ka erinevad seemned ja pähklid, peotäis teeb tervisele ainult head. Ainus halb rasv on transrasv, et seda vältida, õpi pakendite silte lugema!

Lihatoitudega pea piiri – segatoidulise jaoks on küll liha omal kohal, aga liigne lihatarbimine võib hoopis kahju tuua ning sinu südame tervisele halvasti mõjuda. Eelista lahjemat liha või metsloomaliha.

Täisteravili on toitaineterohke – on suur vahe, kas sööd saia, tavalist pastat ning valget riisi või valid hoopis täisterarukkileiva ning tumedast jahust pasta- või riisitooted. Täisteraviljas on palju vajalikke vitamiine ja mineraale, mida tavalises teraviljas on väga vähe.

Hapendatud toiduained lausa pakatavad tervisest – hapendatud piimatooted, hapukapsas, hapukurgid, teised hapendatud köögiviljad on pidusöök sinu soolestiku tervise tagamiseks. Söö hapendatud toitu regulaarselt ning seedevaevusi esineb vähem!

Muna armastus ei võrdu kõrge kolesterooli tasemega – muna on väga väärtuslik lisa toidulauale, temas on palju vajalikke toitaineid, mis sinu keha ainult rõõmustab. Aga ka heade asjadega tuleb piiri pidada, nädala lõikes üks muna päevas on piisav kogus.

Vähenda kohvi, alkoholi, karastus- ja energiajookide tarbimist – need kõik on suuremal või vähemal määral sinu kehale toksiinid ja stressiallikad. Stressis aga teatavasti keegi olla ei taha. Mida vähem neid tarbid, seda õnnelikum on sinu keha!

Suhkur teeb palju laastamistööd – eriti tavaline valge suhkur. Annab küll energiat, aga ei ühtki kasulikku toitainet. Kõigutab liigselt sinu veresuhkrutaset ja loob tasapisi eelduse tervisemurede tekkeks. Kui magusa maitsest loobuda ei suuda, siis vali tavalise suhkru asemel tervislikumad variandid – rafineerimata suhkur, mesi, agaavi- või vahtrasiirup.

Õpi toitu peeneks närima – ammu teada-tuntud tõde kipub sageli inimestel ununema. Ärge unustage, et meil on hambad ainult suus ning korralikult peeneks näritud toit põhjustab seedimisel vähem vaevusi.

Vähem on alati parem – söö vähem, aga sagedamini! Nii ei koorma sa oma seedesüsteemi üle ja ainevahetus töötab paremini. Kolm põhitoidukorda ning vähemasti kaks vahepala hoiavad sinu kõhu mõnusalt täis, nii et suurt nälga ei tekigi.

Ära unusta juua –  meis on rohkem kui 60 protsenti vett ning seda taset tuleb pidevalt stabiilsena hoida. Iga meie keha funktsioon vajab tõrgeteta toimimiseks vett. Kui sinu toidulaual on rohkem vett sisaldavaid toite (puu- ja köögiviljad), siis juurde jooma pead vähem kui siis, mil sinu menüüs on peamiselt pagaritooted ja teised teraviljatoidud. Kui kahtled, võta alati lisa klaasitäis tavalist naturaalset vett.

Naudi söömist – toit ei tohi olla stressi tekitav! Võta söömiseks aega ja mõnule iga suutäie juures. Nii naudid lõpuks tervet elu!

Need on küll lihtsad tõed, aga kui alguses tundub seda kõike siiski liiga palju, siis alusta ühest punktist, mida jälgid regulaarselt. See on juba samm õiges suunas.

Tagasi üles