Uuring: looduslikud vahendid aitavad tõesti leevendada menopausi sümptomeid

E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Sojajahu.

FOTO: Vida Press

Kuulikindlat vahendit menopausi sümptomite leevendamiseks pole olemas ka tänapäeval. Kui esialgu peeti hormoonasendusravi kuumahoogude, öise higistamise ja tupekuivuse vastu heaks lahenduseks, siis nüüd on teada, et see võib suurendada rinnavähi ja südamehaiguste riski.

Kuigi kindlaid tõendeid ei ole, on terviseriskid tõenäoliselt ka peamine põhjus, miks ligi pooled lääneriikide naistest kasutavad menopausi sümptomite leevendamiseks täiendavalt või ainult taimseid teraapiaid. Yahoo vahendab väljaandes JAMA avaldatud värsket uuringut, et mõni neist võib tõesti aidata.

Hollandi Erasmuse Ülikooli ja Ühendkuningriikide Cambridge’i Ülikooli teadurid analüüsisid kokku 6653 naise peal tehtud 62 kliinilise katse tulemusi. Uuringutes oli vaadatud, kuidas mõjutavad menopausi sümptomeid teatud taimepõhised meetodid nagu sojarikas toidulaud, sojapõhised toidulisandid, ravimtaimepreparaadid ja Hiina ravimtaimed. Analüüsi rahastas toidulisandite tootja Metagenics Inc., millel polnud uuringu autorite sõnul tulemustega mingit pistmist.

Leiti, et vahendid, mis sisaldavad fütoöstrogeeni - taimseid kemikaale, mis toimivad sarnaselt naissuguhormoonile östrogeenile - vähendavad mõõdukal määral igapäevaseid kuumahoogusid ja tupe kuivust. Selliste vahendite alla kuuluvad näiteks sojatooted, sojaekstraktid ja punast ristikheina sisaldavad toidulisandid. Paraku ei tõestatud, et need aitaks vähendada öist higistamist. 

Analüüsid ei tõestanud, et menopausi sümptomite leevendamisel oleks mingit kasu Hiina ravimtaimedest või mustast ussijuurest (actaea racemosa).

Menopausi ajal östrogeeni tase langeb, mis võib olla põhjuseks, miks fütoöstrogeeni sisaldavad abivahendid aitavad naiste enesetunnet parandada. Erasmuse Ülikooli teadlase Taulant Muka sõnul täidab fütoöstrogeen kehas östrogeenile sarnaseid ülesandeid.

Sojaubadest taimsed toidud nagu näiteks tofu ja miso sisaldavad rikkalikult soja isoflavoone. «Lääneriikides tarbitakse isoflavoone toiduga väga vähe, umbkaudu 2 mg päevas,» ütles Muka, kelle sõnul Aasias söövad naised neid koguni 25-50 mg päevas. 

Uuringule oodatakse järge, sest põhjalike järelduste tegemiseks on eriti oluline näha, mis kuidas mõjuvad taimsed abivandid naistele pika aja vältel. Enamikes analüüsi mahtunud uuringutes jälgiti naisi 12-16 nädalat, mis Muka sõnul ei anna kindlust, et taimsed abivahendid oleksid naistele täiesti ohutud. 

Enne toidulisandite tarbimist tuleb teadlase sõnul sellest rääkida oma arstiga, sest taimsed ravimid võivad teiste ravimite koostoimel tuua soovitule vastupidiseid tulemusi. «Menopausi sümptomite leevendamise puhul on kõige tähtsam tervislik eluviis, mis hoiab tervist ka pikas plaanis,» lisas Muka.

Tagasi üles