Eksperiment: kolm päeva soolata ˜– on see üldse võimalik?!

FOTO: Vida Press

Internetis levib igasuguseid hulle dieete ja kaalulangetusnippe. Otsustasin huvipärast ühte neist  proovida. Mis juhtus minu kehaga, kui ma kolm päeva soola ei söönud? 

Lugesin ühest populaarsest terviseblogist, et sool hoiab kehas vedelikku kinni ja selleks, et kiirelt mõnest lisakilost vabaneda, võiks proovida soolavaba toitumist. Laupäeval oli pildistamine, mis tähendab, et kolmapäevast reedeni ma soola ei söönud. Kui raske see ikka olla saab?! Siinkohal lisan, et tegu oli eksperimendiga, mida ma ei soovita mitte kellelgi järele proovida. Olgu öeldud, et muul ajal olen kõigesööja, teen trenni ja ütlen aeg-ajalt koogile jah!

Lähenesin asjale talupojamõistusega: kui pakendi peal oli märgitud sool, siis ma seda süüa ei saanud. See tähendab, et minu menüüst kadus praktiliselt kõik peale puu- ja juurviljade. Lisaks keetsin iga päev tatart ja riisi (ilma soolata muidugi), mida ma vastavalt tujule juurikate või magusate puuviljadega miksisin. Lisaks toidule loobusin ma piimaga kohvist, mis alguses oli peaaegu kõige jubedam asi millega harjuda.

Esimene päev: üllatused maasikaletis

Esimesel päeval tundusid toidud väga maitsetud ja kohvi liiga kange. Tööle kaasa valmistatud lõunasöök, mis koosnes tatrast, kurgist ja tomatist, ei rahuldanud mu maitsemeeli ning tegi tujutuks. Õhtul läksin toidupoodi missiooniga leida mõni pakendatud toode, millesse ei ole lisatud soola. Jogurtid ei, kodujuust ei, vorstiletti ei hakanud lähemalt vaatamagi. Jõudsin külmutatud puu- ja juurviljadeni. Minu suureks imestuseks olid ühes pakis olevad maasikad soolaga ja teised mitte. Kuidas see võimalik on? Lahkusin poest ilma soolata maasikatega. Kõhus oli hea tunne, ei puhitanud ja toit seedis kenasti, aga kõik «halvad» asjad külmkapis tundusid järsku nii isuäratavad.

Teine päev: jah, mina olengi soolasõltlane!

Nendel kolmel päeval lubasin endale piiramatult puu- ja juurvilju, et ei tekiks näljatunnet. Kahel päeval sporti ei teinud, kolmanda päeva õhtul jooksin mõned kilomeetrid, et eksperimendile viimane tõuge anda. Õhtud olid üldiselt kõige hullemad, siis isutasid kõik asjad. Tahtsin kohutavalt midagi soolast, kartulikrõpsust või pitsast rääkima, üks juustuviil oleks ka taevalik tundunud. Juba teise päeva õhtul tunnistasin iseendale, et ilmselt olengi soolasõltlane.

Lõpptulemus – kilod kadusid kui nõiaväel!

Pärast kolme päeva kaotasin kaalust umbes kaks kilogrammi. Enesetunne oli päris hea, aga ma teadsin, et nii kiire kaalukaotus ei ole kehale kasulik. Plussiks oli see, et ei pidanud mõtlema, mida süüa teha ja raha läks ka üsna vähe. Ma arvan, et üks päev ilma soolata võib kehale väga hästi mõjuda, aga kolm päeva on liiga palju.

Igapäevased toidud, mis sisaldavad soola:

  • piim
  • leib
  • vorst
  • juust
  • šokolaad ja kõik muu magus
  • kaerahelbed
  • müsli ja müslibatoonid
  • külmutatud maasikad (mõned sordid)
  • maitsestamata jogurt

Sain aru, kui palju soola me tegelikult igapäevaelus tarbime ja arvan, et see ei saa mitte vähemohtlik olla kui suhkru liigsöömine. Lisaks ei ole vist mõtet kõiki «terviseblogisid» puhta kullana võtta. 

SPETSIALISTI KOMMENTAAR

Kommenteerib esimene Eestis välja antud kutsetunnistuse saanud toitumisnõustaja Kristin Salupuu: «Antud artikkel on järjekordne kinnitus sellele, kui valesti võib toitumisalaselt väheteadlik inimene asju tõlgendada, mistõttu eksperiment ei tõesta tegelikult mitte midagi.

On vähetõenäoline, et külmutatud maasikate säilitamiseks on sinna soola juurde lisatud.  Pakendil märgitud soola kogus on selgitatav sellega, et paljud toiduained sisaldavad looduslikku päritolu naatriumit. Seetõttu ei ole põhjendatud antud eksperimendi käigus maitsestamata piimatoodete väljajätmine, samas köögiviljade tarbimine, näiteks 100 grammis selleris leiduva naatriumi kogus on mitu korda kõrgem kui 100 milliliitris piimas. Tõsi, töödeldud toidud nagu leib, juust, valmistoidud ning poolfabrikaadid sisaldavad üsna suurel määral (lisatud) naatriumit, mille kestev ületarbimine võib põhjustada mitmeid terviseprobleeme, mistõttu nendega liialdamine ei ole kasulik.

Radikaalsed muutused on organismile kurnavad ja muidugi ka harjumatud, mistõttu ei saa väita, et eksperimendi käigus avastati «soolasõltuvus». Samuti ei anna ei ühe- ega ka kolmepäevane soola piiramine märgatavat tervistparandavat efekti, kui ülejäänud ajast kiputakse sellega liialdama. Pigem tuleks järk-järgult vähendada töödeldud toitude tarbimist ja ning kujundada pikaajalised  söömisharjumused, mille juures tarbitav soolakogus on kontrolli all.»

Tagasi üles