Legaalne doping toidulaualt: probiootikumid

FOTO: Vida Press

Sportlaste hulgas on väga populaarsed erinevad toidulisandid. Taastusjook pärast treeningut, multivitamiinid kevadväsimuse vastu, L-karnitiin rasvapõletuse soodustamiseks jmt. Samal ajal on üha enam kuulda positiivsetest dopinguproovidest, kuna sportlaste toidulisandites on olnud keelatud aineid. Milleks riskida võõramaiste ja tundmatute pulbritega, kui on olemas mitmeid toiduaineid, mis tänu erinevatele toimeainetele samuti sportlikku tegevust toetavad. Olgu selleks punapeet, kohv või hoopis rasvane kala.

Järgmine loetelu sisaldab valikut legaalseid toimeaineid, mis on oma stimuleerivaid omadusi ja ohutust tõestanud ning mille on Austraalia spordikomitee A-kategooria toidulisandite nimekirja lisanud. ABCD klassifikatsioon jagab sporditoidud ja toidulisandid nelja gruppi, põhinedes teaduslikul tõendusmaterjalil ning sellel, kas toode on ohutu, legaalne ja efektiivne.

Probiootikumid

Sõna «probiootikum» tuleneb ladinakeelsest sõnast pro-bios, mis tähendab tõlkes «elu poolt» või «elu heaks». Probiootikumid aitavad suurendada kasulike bakterite hulka, mille tervislik tase on oluline immuunsüsteemi efektiivseks funktsioneerimiseks, keha haigustekitajate eest kaitsmiseks, põletike kontrollimiseks, vajalike vitamiinide sünteesiks, hormonaalse tasakaalu ja seedeelundkonna hea tervise tagamiseks.

Piimhappebaktereid ja muid probiootikume leidub looduslikul kujul just hapendatud ning kääritatud toitudes: jogurt, keefir, hapukapsas, hapukurk, teised hapendatud köögiviljad, kimchi jms.

Selleks et probiootikum saaks organismis hästi paljuneda, on vajalik neid manustada koos prebiootikumidega. Prebiootikumid on toidu mitteseeduvad koostisosad, mis soodustavad bakterite kasvu ja paljunemist. Prebiootilise toimega aineid leidub puu- ja köögiviljades (banaan, sibul, küüslauk, sigur jt), kaunviljades, kaerakliides jne.

Vaata ka teisi tervise ja liikumisega seotud artikleid www.liigume.ee lehelt!

Tagasi üles