See on ainus vajalik oskus, et päästa oma suhet

FOTO: Vida Press

Emotsioonid on keerulised ja iga päev mõjutavad neid meie kogemused. Olgu selleks päikesepaiste või vihmasabin, hea lugu raadios või kuri kiri tööpostkastis – kõik need pisiasjad mõjutavad meie tuju, kuidas me end tunneme ja mida mõtleme.

Raamatu «The Practical Guide to Emotional Intelligence» autor Justin Bariso kirjutab Time’is, et inimsuhetes tekivad probleemid, kui me laseme oma tunnetel dikteerida, kuidas me teiste inimestega suhtleme. Emotsioonid panevad meid erinevates olukordades käituma teisiti, kui me ehk tavapäraselt käituksime. Kui me oleme õnnelikud, nõustume ehk millegagi, millele muidu jah ei ütleks. Kui me aga oleme tujust ära, võime me end kellegi peal tahtmatult välja elada.

Emotsionaalne intelligentsus tähendab inimese võimet emotsioonidest aru saada, nende võimsat mõju mõista ja seda informatsiooni oma käitumise ja mõtete juhtimisel kasutada. Kui me räägime oma emotsioonide kontrolli alla saamisest, tähendab see üldiselt, et me kontrollime oma reaktsiooni emotsioonidele. See pole kerge, aga harjutades on võimalik see oskus omandada.

Kuidas saab emotsionaalne intelligents sind igapäevaelus aidata? Bariso sõnul on eluliselt oluline oskus suure pildi nägemine. Lühidalt öeldes tähendab puude taga metsa nägemise oskus, et me oleme võimelised emotsionaalselt laetud olukorras astuma sammu tagasi ning mõtlema läbi oma tegude võimalikud tagajärjed, nii lühi- kui pikaajalised.

Kuidas see toimib? Kui sa näiteks saad vihase e-kirja, siis enne sellele vastamist astu sammuke tagasi. Kui lähedane teeb midagi, mis sind ärritab, siis enne reageerimist pea paus. Küsi endalt:

  • Kuidas mõjutab minu vastus suhet selle inimesega?
  • Kas ma kahetseksin selle ütlemist homme? Aga järgmisel nädalal? Aga järgmisel aastal?

See kõik ei võta kaua aega ning seda pidevalt praktiseerides muutub käitumine harjumuseks.

Suhted on justkui sillad sinu ja teiste inimeste vahel. Iga päev oled sa situatsioonides, mis on emotsionaalselt laetud. Kui sa aga võtad momendi, et vaadata suurt pilti ning oma käitumist vastavalt korrigeerida, lisad sa silla tugevdamisse omalt poolt järjekordse lisakivi, selle asemel, et lasta neil momentidel aeglaselt silda hävitada, kuni see ükskord laguneb.

Loomulikult ei suuda keegi oma emotsioone täielikult kontrollida, aga ära lase vigadel end heidutada. Võta seda kui elukestvat õpet: mida rohkem sa harjutad, seda osavamaks sa saad.

Tagasi üles