Veidrad märgid, et sa peaksid rohkem magama

FOTO: Vida Press

Ajutisel magamatusel on väga selged tagajärjed, mis väljenduvad näiteks haigutamise, silmade kinni vajumise ja nädalavahetuse maratonune näol. Seevastu pidev liiga vähene uni võib endast märku anda ka palju tagasihoidlikumalt.

Krooniline unepuudus tekib siis, kui magamatus akumuleerub nädalate jooksul. Väga võimalik, et sa ei saa sellest ise arugi, kuid peaksid tegelikult oma uneaega veidi pikendama. «Väsimus ja unetus kahjustavad loomuldasa inimese eneseteadvust ja otsustusvõimet,» selgitab portaalis Greatist Claytoni Uneinstituudi doktor Joseph Ojile, kelle sõnul võib ka vähemmärgatavate tunnuste järgi oletada, et organism tahab puhkuseks rohkem aega.

Su vestlusoskus on taandunud klišeedele. Kas oled hakanud kasutama palju kulunud väljendeid («Mis tuleb, see läheb» või «On nagu on» jne), mis sisuliselt ei tähenda midagi ja ei anna jutule erilist lisaväärtust? See ei tähenda tingimata, et sa oleks järsku vanaks jäänud, vaid sa võid olla ka kõigest väsinud. Uuringud on näidanud, et kui unepuudus on väga suur, võib selle mõju olla sarnane purjusolekule. «Haavatavas olekus vajab keha püsti seismiseks karke, midagi tuttavat ja kaljukindlat,» räägib Ojile. «Jutus võib see väljenduda pähekulunud väljendites, mis lasevad vestlusest osa võtta ilma erilise pingutuseta.» 

Väsimusest kurnatud inimesed ei räägi ainult igavalt, nad võivad jätta endast ka pisut purjakil mulje. Kõne aeglustub, sõnu on raske leida ja väljaütlemisi iseloomustab kergemeelsus. 

Sa võid olla tavatult tujutu. Kui sa tavaliselt oled üsna kannatlik ja rõõmsameelne, aga viimasel ajal ei suuda milleski head näha, peaksid samuti oma magamisharjumused üle vaatama. Väsinud inimene läheb kergesti närvi lähenevate tähtaegade, kellegi hilinemise, rumalate naljade ja muude pisiasjade peale, milles muidu vaataks mööda. Üks uuring on näidanud, vähemaganud inimesed ei oska piisavalt täpselt hinnata ka teiste näoilmeid ja peavad sõbralikkust vaenulikuks. 

Sa jääd väga kergesti haigeks. Ühest tõvest saad lahti, kui juba nakatud uude. Immuunsüsteem ei suuda kuidagi taastuda ja pisikute vastu võidelda, sest selleks on vaja korralikku puhkust.

Sul on kummalised söögiisud. Unepuuduses inimesel on suur isu eriti ebatervislike toitude järele nagu jäätis, pitsa, burgerid jne. Väsimus tekitab isu, mida on väga raske rahuldada. Unepuudusest tekkinud kurnatus alandab leptiini (hormoon, mis reguleerib isu) ja tõstab greliini (hormoon, mis reguleerib näljatunnet) taset. See on väga halb kombinatsioon! Peale selle kasvab liiga lühikeste ööde järel insuliinitundlikkus, mis võib suurendada diabeediriski. 

Sa oled otsustusvõimetu. Mõned valikud on alati rasked, aga unisena ajavad ka kõige tühisemad otsused pea sassi. Unepuuduse tõttu jõuab prefrontaalkorteksisse vähem verd. See on ajuosa, mis vastutab kriitilise mõtlemise eest. Samal ajal on hüperaktiivsus mandelkehas, mis vastutab hirmu tundmise eest. Seetõttu kahjustabki liiga vähene uni otsustusvõimet, planeerimisoskust, organiseerimisoksust ja tähelepanuvõimet. 

Sul ei ole enam seksiisu. Liiga vähene uni mõjutab otseselt libiidot, mis saab selle tõttu kannatada. Nii annab keha märku, et tegelikult pole vaja teha muud kui magama jääda. Meeste puhul väljendub magamatus ka madalamas testosteroonitasemes, mis võib nullida isegi võimaluse intiimsuhtesse astuda. 

Sul on rohkelt vistrikke nagu teismelisel. Mädapunnid on unepuuduse üks loomulikke sümptomeid ja ei pruugi kohe näidata, et sa oleksid haige. Vähese une tõttu muutub nahk kuivemaks ja kaotab elastsust, mille tõttu näed välja ebaausalt vana. 

Õnneks on kõik need sümptomid ajutised ja kui sa hakkad jälle rohkem magama, tunned end edaspidi palju paremini. 

Tagasi üles