Kolm kaalualandamisega seotud müüti: purustatud!

FOTO: Caro / Scanpix

Tervisenõustaja Ali Shapiro kirjutab ajakirjas Time kolmest enamlevinud kaalualandamisega seotud müüdist, mis tuleks meil kõigil ära unustada, sest sageli on just valed teadmised need, mis takistavad meil olemast tervislikumad.

1. Kalorite lugemine on parim viis kaalualandamiseks. Paljud kaalulangetamiseks koostatud toitumiskavad põhinevad kalorimudelitel, mis on Shapiro sõnul ülimalt lihtsustatud arusaam sellest, kuidas organism toimib. Paljud toitumiskavad just seetõttu ei töötagi. Shapiro soovitab selle asemel hoopis jälgida üleüldist füsioloogilist tasakaalu. Kaalu langemine on sageli hoopis kõrvalmõju, kui me hakkame toituma selleks, et lahti saada näiteks väsimusest või söömahoogudest. Esimese sammuna tasub keskenduda toitainerikastele toitudele oma menüüs, kuna nii saame kontrolli alla näljatunde ja saavutame parema enesetunde, kuna keha pole näljas.

2. Kaalulangetamine sõltub ainult sellest, palju sa sööd ja trenni teed. Seda on lihtne uskuda, kuid tegelikult mõjutavad meie organismi ka muud faktorid: stress, unepuudus ja keskkond. Kõik need mõjutavad, kuidas keha kaloritega hakkama saab. Niisiis on targem endalt küsida, mida saad sa enda elukorraldusse lisada, mis tasakaalustaks su hormoone? Tasakaalus keha suudab palju paremini tervislikku kaalu jõuda. Piisav uni, rohke veejoomine, enda eest hoolitsemine võivad märksa rohkem kaalukaotusele kaasa aidata kui tuim kalorilugemine.

3. Paleodieet töötab, sest see töötas sõbra või kuulsuse jaoks. Kuigi paljud inimesed mõistavad, et erinevad toidud sobivad erinevatele organismidele, eeldavad nad ometi, et see tähendab rangelt näiteks paleo- või taimetoitlust. Uuringud on aga näidanud, et samad toiduained võivad erinevate inimeste veresuhkrutaset täiesti erinevalt mõjutada, mis tähendab, et hea ja halb toidu puhul on väga suhtelised. Kui õpid selgeks, millest su veresuhkrutase sõltub, on sul kõige lihtsam aru saada, millele su keha reageerib. Shapiro soovitab oma klientidel süüa kolmel järjestikusel päeval kolme erinevat lõunat – näiteks ühel päeval lõunasöök paleokava järgi, järgmisel Vahemere stiilis toit ning kolmandal päeval vegan-roog. Nüüd jälgi ennast, kuidas sa end tunned – kas tuleb peale unisus, kõht jääb tühjaks ja vajad varsti lisasnäkki? Sellisel juhul võid selle kava enda jaoks välistada. Kui aga kõht on täis, tuju hea ning keskendumisvõime ka kenasti paigas, siis on see hea alguspunkt, mille ümber oma toitumiskava edaspidi üles ehitada.

Tagasi üles