Viis mõjuvat põhjust, miks kaalulangetaja peab sööma rasva

Avokaadosalat heeringaga - küllaga tervislikke rasvhappeid.

FOTO: Vida Press

Kaheksakümnendatel võttis võimust toitumistrend, mille keskmes oli idee, et kaalu langetamiseks tuleb vältida rasva söömist ning tarbida kas rasvatuid või vähendatud rasvasisaldusega toitusid. See arusaam ei ole tänaseks täielikult kadunud, sest ikka leidub neid, kes peavad rasva patuoinaks. 

Õnneks ei ole see muidugi tõsi. 2007. aastal avaldas Harvard uuringu, millega tõestas ära, et kaalu saab edukalt langetada igasuguste dieetidega, kui see tähendab sissesöödavate kalorite piiramist. See aga ei tähenda, et ei tohiks süüa rasva. 

Vastupidi, rasvast loobumine ei pruugi kaalu alandamisele kuidagi kaasa aidata. Rasva söömine ja keha rasvavarud mõjutavad ainevahetust mitmest küljest. Hello Healthy selgitab lähemalt, miks on mõõdukas rasvatarbimine toidukoguste vähendamise puhul oluline ja kuidas see aitab kehakaalu vähendada.

  1. Rasv hoiab kõhtu täis. Meenuta, kuidas sa end viimati tundsid, kui sõid kõhutäie rasvarikast lohutustoitu. Täiskõhutunne on seedimise ajal tekkiv päris tunne, kui rasva tõttu erituv hormoon koletsüstokiniin aeglustab toidu liikumist seedekulglas. Seetõttu tekitab rasva söömine paremini täiskõhutunnet ja aitab seda tunnet ka säilitada, tänu millele pead kokkuvõttes sööma vähem kui rasvavaese toitumise korral.
  2. Rasv aitab tasakaalustada veresuhkrut. Veresuhkrutase mõjutab insuliinitaset, mis võib omakorda mõjutada tuju, isusid ja toiduvalikut. Süües suhkrurikast toitu, milles on liiga palju rafineeritud süsivesikuid, aga mitte piisavalt rasvu (ja valke), tõuseb veresuhkrutase kiiresti kõrgele ja sellele järgneb suur langus.Tervislike rasvade söömine aitab veresuhkrutaset stabiilsena hoida.
  3. Rasv aitab omastada toitaineid. Mõtled, et teed endale teene, kui ei pane salati peale kastet. Tegelikult võib olla hoopis vastupidi, sest salatis leiduvate rasvlahustuvate vitamiinide (A, D, E ja K) ja karotenoidide omandamiseks on vaja veidi rasva süüa. Kui sa ei taha rasva lisada kastmega, suska salatisse Kreeka pähkleid või avokaadot.
  4. Rasv on hea tervise seisukohast hädavajalik. Keha on võimeline ise rasva tootma, kuid on rasvu, mida saab ainult toidu kaudu. Asendamatute rasvhapete hulka kuuluvad näiteks oomega-3- ja oomega-6-rasvhapped. Oomega-6-rasvhapped saadakse tavaliselt kenasti toiduga kätte, kuid oomega-3-rasvhapetega on veidi keerulisem. Rasvavaene dieet võib seda probleemi ainult süvendada. Kui tahad maha võtta, söö kindlasti õigeid toitusid, et neid olulisi rasvhappeid kätte saada.
  5. Rasv on päris toit. Viimane põhjus, miks oleks totter rasvast loobuda, on selle vaieldamatult hea maitse. Rasval on kreemjas tekstuur ja meeldiv lõhn. Kui sa eemaldad oma toidulaualt suures rasvahirmus head rasvad, pöördud viimaks suure tõenäosusega rafineeritud ja liiga töödeldud asendajate poole, sest keha nõuab seda, mida ta vajab. Nii-öelda paha rasva sisaldavad toidud on enamasti ka väga soolased ja suhkrurikkad, lisaks on neis muid kemikaale süsivesikurikkaid aseaineid, mis imiteerivad naturaalse rasva lõhna ja tekstuuri. Kui tahad süüa rasva, mis ei tee su kehale kurja, vali naturaalne toit ja ära söö ka seda liiast!

Kuidas rasvu valida?

Kõik rasvad ei ole tõepoolest võrdsed ja mõned on paremad kui teised. Eelista võimaluse korral alati taimseid rasvasid, sest nendes on kõige tervislikumad rasvhapped. 

Näiteks söö:

  • Avokaadot ja avokaadoõli
  • Pähkleid ja pähklivõid
  • Seemneid ja seemnevõid
  • Toiduvalmistamiseks kasutatavaid õlisid (oliiviõli, kookosõli, viinamarjaseemneõli)

Mõõdukalt tarbides pole ka loomne rasv halb. Sel puhul eelista:

  • Rasvast kala (sardiinid, makrell, heeringas, lõhe)
  • Väheses koguses veise-, sea-, kana- ja kalkuniliha
  • Mune, mozzarella-juustu, ricottat, kodujuustu

Tähtis on siiski teada, et kõigega saab liialdada, ka tervislike rasvadega. See, et miski on tervisele hea, ei tähenda, et suur kogus enam hästi mõjuks. Nagu iga toitaine puhul viib ka rasvaga liialdamine kaalutõusuni. 

Tagasi üles