Miks tekib «päevade» ajal meeletu söögiisu?

Võib-olla ainult üks amps...

FOTO: Vida Press

Kuigi suurem isu menstruatsioon ajal on väga tüütu, on see vähemasti etteaimatav. Nii nagu on teada, et sel ajal läheb paljudel näonahk korrast, ei ole see ka sugugi üllatav, kui kõhuvalu taludes tahaks end mõne parema palaga lohutada.

Söögiisu võib tõusta vahetult enne «päevi» ja kesta edasi ka «päevade» ajal. See on täiesti normaalne ja seotud ürginstinktidega, kirjutab Greatist.

Ovulatsiooni ajal (umbes 12-16 päeva enne menstruatsiooni algust) valmistub keha potentsiaalseks raseduseks. Selleks tuleb organismil jõudu varuda, et igaks juhuks valmis olla. Östrogeeni ja progesterooni tõusuga kasvab ka näljatunne, et sa rohkem sööks. 

Enne menstruatsiooni ja selle varases alguses kiireneb ka keha baasainevahetus, et menstruatsiooniprotsessi jaoks vunki juurde saada. Seetõttu põletab keha päevas kuni 15 protsenti rohkem kaloreid (umbkaudu 100-300 kilokalorit rohkem) kui tavaliselt.

Ürgsetel aegadel oli instinkt pidevalt süüa inimkonna jätkumiseks väga oluline. Ellujäämisolukorras tulebki süüa võimalikult kalorirohkeid toitusid, sest enamasti tähendab see ka rohkem toitaineid. Olud on aga evolutsiooni mõistes nii kiiresti muutnud, et aju ei oska rämpstoitu mõttetuks pidada. Seetõttu saadab keha menstruatsiooni ajal ajju signaale, et tuleks muudkui süüa ja ikka seda rasvasemat kraami.

Östrogeeni ja progesterooni kõikumised võivad mõjutada ka serotoniini, mis mängib suurt rolli tuju kõikumises ja söögiisu tõusus. Kui serotoniini tase on enne «päevi» väga madal, tekib eriti vastupandamatu isu suhkrurikka ja süsivesikuterikka lohutustoidu järele. Seda süües serotoniini ja dopamiini tase tõusevad ning mõneks ajaks ongi parem olla. Pikemas plaanis viib aga säärase toidu liigsöömine kaalutõusu, diabeedi ja teiste terviseprobleemideni. 

Menstruatsioonivaevused mõjutavad seda enim neid, kes ei saa end öösel korralikult välja puhata. Lisaks mõjutavad söögiisu tõusu «päevade» ajal geenid. Kuigi hormooninälja võivad kogeda kõik naised, on enim haavatavad toitumishäirete all kannatavad naised.

Enne «päevi» tasub süüa eriti rauarohkeid toitusid nagu punast liha, kala ja rohelisi köögivilju, et suurendada keha rauavarusid, millest suur osa lähen enne «päevi» ja «päevade» ajal kaotsi. See aitab ennetada suuremaid söögisööstusid.

Kui tunned menstruatsiooni ajal, et tahad vaatamata tund aega tagasi söödud einele uuesti süüa, siis kannata veel 20 minutit, isu võib üle minna. Kui ei, eelista tervislikke suupisteid, mitte nn lohutustoitu. Süsivesikurikka toidu söömine tekitab hiljem selle järgi veelgi suuremat isu ja nõnda võid sattuda nõiaringi, millest on raske välja tulla.

Menstruatsiooniaegne isu tõus hakkab tsükli jälgimise korral hästi silma ning tänu sellele on seda ka kergem kontrollida. Isu ei pruugi olla tüüpiline tahan-burgerit-ja-friikaid-isu, see võib väljenduda ka soovis pidevalt näksida. Paastumine sel ajal on väga vale lahendus ja teeb olukorra ainult hullemaks. Kui märkad, et isu on põhjustatud «päevadest», söö midagi rauarikas ja oota, kuni isud üle lähevad.

Tagasi üles