Pidustustest raske olla? Rakenda neid koos ja lahus söömise reegleid

FOTO: Vida Press

Pidustuste ajal on kerge üle süüa ja seedehäire saada. Kui järgid neid toidu koos ja lahus söömise reegleid, naudid ka kergemat enesetunnet!

1.       Ära söö koos tärkliserikkaid ja valgurikkaid toiduaineid, nagu näiteks kartulit ja liha.

2.       Jälgi, et üks toidukord annaks vaid üht tüüpi valku. Näiteks muna ja peekon on erinevad valgud. Valgueinega koos sobivad vaid mittetärkliselised (maa peal kasvavad) köögiviljad ja salatid. Maa all kasvavad köögiviljad on üldjuhul tärkliserikkamad.

3.       Valgurikka toiduga koos ei sobi tarbida happelisi sööke-jooke, sest see takistab maomahla eritumist ja valkude seedimist. Seetõttu võivad probleeme tekitada näiteks valgutoitudega koos söödud hapud puuviljad. Juust jälle sobib koos hapetega, sest tänu selles sisalduvale rasvale ei takista hape valkude seedimist. Seega juust ja viinamari sobivad omavahel kenasti.

4.       Söö rasva- ja valgurohkeid toite eri aegadel. Rasvad aeglustavad seedimisprotsessi – vähendavad valke lagundava pepsiini hulka ja mao toonust. Võid, koort, õli ja rasvast liha ei sobi tarvitada koos pähklite, juustu, munade, liha ja piimaga, samuti kaunviljade ja teraviljaga. Seega ei tasu liha ja kala küpsetada juustu või majoneesiga ega näiteks koorekastmes hautada. Rasvarikaste toitudega koos võiks tarbida hoopis köögivilju. Rohelised aedviljad, eriti toored, mõjutavad rasvade seedimist aeglustavat toimet. Kui siiski tekib olukord, kus tuleb süüa rasvarikkaid toite koos valgurohketega, tasub taldrikule tõsta ka palju tooreid aedvilju.

6.       Piima ja piimatooteid võiks tarbida teistest toitudest eraldi. Piim ühendub muu toiduga halvasti ja sobib vaid hapude puuviljadega ning ka nende puhul peaks hoidma pooletunnist vahet.

7.       Ühel toidukorral on soovitatav süüa vaid üht tärkliselist toitu. Seega tasub vältida näiteks porgandi ja mõne teravilja koos tarbimist. Tärkliselise toiduga sobivad hästi mittetärkliselised köögiviljad ja salatid, näiteks kartuliga passivad kokku maa peal kasvavad köögiviljad.

8.       Tärklist ja haput peaks sööma eri aegadel, sest hape lõhub tärklist seedivaid ensüüme. Pole hea süüa näiteks hapusid puuvilju vahetult enne putru.

9.       Kiiresti käärivad puuviljad ja marjad tuleb süüa täiesti eraldi toidukordadena. Seepärast ongi nad väga sobilikud just vahepaladeks. Marjad, kirsid, mangod, papaiad, virsikud, pirnid seeduvad eriti kiiresti, need ei vaja seedimiseks üldse maohapet. Eriti kiirelt seeduvad melon ja arbuus ja just nende söömine koos teiste toitudega põhjustab seedehäireid kõige sagedamini.

10.     Kõik suhkrud pidurdavad seedimist. Valkudega koos söödud suhkrud takistavad valkude seedimist. Kuna suhkrud seeduvad peensooles, siis jäävad need koos muu toiduga kauaks makku, oodates valgu ja tärklise lagundamist ning soodustades nii käärimisprotsesse.

11.     Kõik, mis aeglustab seedimisprotsessi, soodustab kahjulike bakterite aktiivsust: ülesöömine, söömine väsinuna või vahetult enne töö algust, külmetus või ülekuumenemine, palavik, valu, põletikud, tugevad emotsioonid. Ka vürtsid, äädikas ja piiritus pidurdavad seedimist ning soodustavad bakterite aktiivsust.

12.     Söömise ajal ei tasu liiga palju vett juua, sest see lahjendab maohapet liigselt ja seedeprotsess ei kulge plaanipäraselt. Ideaalis võiks vett  juua 10–15 minutit enne sööki. Tärkliseline eine tuleb hästi läbi närida, sest seda seedib juba süljes olev amülaas, ning seda teha kindlasti ilma veeta.

13.     Roheline lehtvili sobib kõigega, ka magusate puuviljadega.

14.     Ka kaunviljad on ühed sagedasemad seedehäirete põhjustajad. Ube, herneid ja läätsi kui suure valgu- ja tärklisesisaldusega toiduaineid peaks sööma koos roheliste lehtköögiviljade ning mittetärkliseliste aedviljadega. Et kaunvili gaase ei tekitaks, tuleks ube ja läätsi enne leotada ning leotusvesi kindlasti minema visata. Kaunviljade söömist tasub seedehäire vältimiseks alustada väikeste kogustega.

15.     Pähkleid ja seemneid sobib süüa roheliste salatite kõrvale. Pähklid ei sobi hapude ega ka magusate puuviljadega.

Vaata ka teisi tervise ja liikumisega seotud artikleid www.liigume.ee lehelt!

Tagasi üles