Testi end: kui suur oht on sul arutult üle süüa

FOTO: Vida Press

Doktor Eric Loucksi juhtimisel tehti Browni ülikoolis uuring, mis tõestas, et hetkes elamine ja teadlikkus end ümbritsevast keskkonnast aitavad ka paremini oma keha kuulata ja seeläbi ülekilosid vältida. 

Uuringus osalevatel inimestel paluti läbi teha test, mille eesmärgiks oli välja selgitada nende «dispositsionaalse teadlikkuse» tase ehk kui palju pööravad nad tähelepanu end ümbritsevale keskkonnale, enda mõtetele, tunnetele ja kehalistele aistingutele, vahendab Prevention. Sama testi võib läbi teha igaüks, kes tahab teada, kui suur on võimalus, et ta sööb hajameelsusest liiga palju ja just see on peamiseks põhjuseks, miks kõhuke kerkib nagu pärmitainas. 

Allpool on rida väiteid igapäevaste kogemuste kohta. Loe neid väiteid ja hinda skaalal 1-6, kui harva või kui sageli midagi sellist koged. Vasta täpselt nii nagu tunned, mitte nii nagu arvad, et peaksid tundma. Vaata iga väidet eraldi ja ära otsi lausete vahel seoseid. Pärast vastamist liida tulemused kokku. Summa annab aimu, kas võiksid oma teadlikkust näiteks mediteerimise abil tõsta.

Hindamise skaala

1 - peaaegu alati

2 - väga tihti

3 - üsna sageli

4 - aegajalt

5 - väga harva

6 - peaaegu mitte kunagi

  • Ma võin kogeda mingit tunnet ilma, et ma oleksin sellest mõnda aega üldse teadlik.
  • Ma pillan ja lõhun hooletusest asju, sest ma ei tähelepanelik või mõtlen millelegi muule.
  • Mul on raske püsivalt keskenduda sellele, mis parasjagu toimub. 
  • Ma kõnnin kiiresti ühest kohast teise ja ei pööra tee peal kogetule mingit tähelepanu.
  • Ma ei märka tundeid, füüsilist pinget või ebamugavust enne, kui need tõesti haaravad mu tähelepanu.
  • Uue inimesega kohtudes läheb mul ta nimi pärast tutvustamist kohe meelest ära.
  • Mulle tundub, et tegutsen automaatselt ja ma pole eriti teadlik sellest, mis teen. 
  • Teen kõike kiirustades ja ei ole seejuures väga tähelepanelik.
  • Olen niivõrd keskendunud põhieesmärgi saavutamisele, et ei pööra tähelepanu pisiasjadele, mis mul tuleb sinna jõudmiseks ära teha.
  • Teen oma tööd või ülesandeid automaatselt ja ei ole väga teadlik, mis ma teen.
  • Märkan end kedagi poole kõrvaga kuulamast, sest teen samal ajal midagi muud. 
  • Autot juhtides olen «autopiloodil» ja siis imestan, kuidas ma kohale jõudsin.
  • Leian end mõtlemast minevikule või tulevikule. 
  • Leian end tegelemast millegagi ilma, et oleks sellele tähelepanu pööranud. 
  • Näksin ilma, et märkaksin, et söön.