Kuidas muutub naise ainevahetus 20ndates, 30ndates ja 40ndates eluaastates?

FOTO: Vida Press

Lapseohtu plikatrits võib muretult kommi vitsutada ilma et see tema kehakaalule suurt mõju avaldaks. Täiskasvanud naine võib seevastu ka ainult aedvilju krõmpsutades näha kurja vaeva, et viimasest paarist ülekilost lahti saada. Miks see nii on?

Aja jooksu ainevahetus aeglustub ja see võib avaldada mõju ka vöökohale, kirjutab Yahoo Health. Sellega ei pea muidugi leppima ja oma tervise eest hoolt kandes saab ka ülekilosid vältida. 

Kahekümnendates töötab ainevahetus täiskiirusel

Enamikul naistest on baasainevahetus (kalorikogus, mille organism põletab päeva jooksul ära ka füüsilise koormuse puudumisel) kõige kõrgem teismea lõpus ja kahekümnendate eluaastate alguses. Mõnel naisel jõuab see kätte veidi varem, mõnel jällegi hiljem. Osalt sõltub see geenidest, kuid suurt rolli selle juures mängib ka füüsiline aktiivsus. Trenni tehes kasvab lihas, mis aitab kaloreid põletada ka puhkeolekus ja seda kiirem on ainevahetus. Lisaks jätkavad luud kasvamist umbes 25. eluaastani, mis omakorda kulutab energiat.

Kaua see lõbu ei kesta

Baasainevahetus langeb iga kümne eluaasta kohta umbes 1-2 protsenti. Kahekümnendate eluaastate lõpus hakkavad paljud naised märkama, et kuigi nad ei muuda oma treening- ja söömisharjumusi, ei ole enam nii lihtne samas kaalus püsida. See on ka iga, kus keskendutakse rohkem tööle, mis tähendab, et paljude naiste elu muutub istuvamaks ja lihasjõud hakkab hääbuma. 

Kolmekümnendates tuleb rasva aina juurde

Kui lihasmass väheneb, aeglustub keha loomulik rasvapõletusvõime veelgi rohkem. Kui lihased on nõrgemad ja kehakaal tõuseb rasva arvelt, võib rasva koguneda ka lihaste vahele, mis põhjustab kaalutõusu ja ainevahetushäireid. Peale selle ei tooda organism kolmekümnendates eluaastates enam nii palju kasvuhormooni kui varem, mis samuti aeglustab baasainevahetust. Õnneks saab lihastreeninguga lihaseid kasvatada ja suurendada ka kasvuhormooni eritust nii palju, et baasainevahetus oleks samal tasemel või isegi kiirem kui kahekümnendates eluaastates. 

Rasedus võib ainevahetust mõjutada üht- ja teistpidi

Lapseootus võib küll ainevahetust kiirendada, kuid mitte nii palju, et see õigustaks kahe eest söömist. Raseduse ajal vajab naine umbes 200 kilokalorit rohkem kui tavaliselt. Seda polegi kuigi palju. Naine, kes enne rasedaks jäämist oli normaalkaalus, ei tohiks rasedusega juurde võtta rohkem kui 10-15 kilo. Kahjuks näitas 2015. aastal väljaandes Obstetrics and Gynecology avaldatud uuring, et ligi pool naistest võtab lapseootusega liiga palju juurde. 

Abi saab imetamisest

Rinnaga toitmine aitab suurepäraselt kaloreid põletada. Keskmine naine, kes toidab last ainult rinnaga, kulutab päevas lisaks 500-1000 kilokalorit. Nii kui laps saab rinnast võõrutatud, aeglustub ainevahetus raseduseelsele tasemele. Ka seda eeldusel, et raseduse ajal ei ole aktiivset eluviisi maha jäetud ja lihasmass pole vahepeal vähenenud. 

Neljakümnendates annavad põntsu hormoonid

Umbes neljakümneaastaselt hiilib ligi menopaus, mille tõttu östrogeen, progesteroon ja kasvuhormoon vähenevad. Õnnetuseks mõjutab see oluliselt ka naise ainevahetust, mis otsesõnu tähendabki, et kaalu hoidmiseks peab hakkama toidukoguseid piirama. Naised, kes teevad trenni, peavad selleks oma päevast kalorinormi vähendama umbes 150 kilokalori jagu, kuid need, kelle eluviis on valdavalt istuv, saavad süüa veelgi vähem, et kaal ei tõuseks. 

Lihastreening on vältimatu

Jõutrenni peaks tegema igas vanuses, kuid eriti tähtis on see naistele, kel vanust üle 40. Vananemise tõttu algab sarkopeenia ehk lihasmassi ja -jõu vähenemine, mille vastu aitab kõige paremini jõutreening. Ka Harvardi Tervisekooli hiljutine uuring näitas, et neil, kes tõstavad raskusi, koguneb vananedes kõhupiirkonda vähem rasva kui neil, kes teevad ainult kardiotreeningut. Kuigi kaloreid saab põletada iga treeninguga, on ainevahetuse kiirendamiseks kõige rohkem kasu jõutreeningust, sest sel on suurim järelpõletusefekt. Samuti tuleb naisel toitumise puhul silmas pidada, et ta sööks piisavalt valke. Kui järgida kõiki neid nõuandeid - jälgida toitumist ja teha trenni - võib neljakümnendates naisel olla isegi kiirem baasainevahetus kui istuva eluviisiga noorel naisel.

Tagasi üles